foutcode 243

Gestart door aardigebas, 03-05-2011 11:50:22

Vorige topic - Volgende topic

aardigebas

Even een vraagje.

Mijn lambda lampje is gaan branden en gaf code 243 na reset is deze na 3 weken weer gaan branden, weer 243. waarschijnlijk iets met de gasklepstand.
Kan iemand mij meer info geven wat ik nu moet doen?

Jack v

Is het wel eens zo dat het net lijkt of je gaspedaal blijft hangen of dat hij versneld stationair loopt?
Zou je TPS kunnen zijn die niet een goed signaal doorgeeft.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

aardigebas

eigenlijk merk ik niks met rijden of stationair.

Verbruik blijft ook gelijk

Jack v

Waar heb je die foutcode op uitgelezen, in het foutcode lijstje staat geen code 243.

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

aardigebas

ik heb nog even gebeld met de volvo garage en ze blijven volhouden dat de code 243 is.
Gasklepstand

wat nu  ???

2-3-3
Idle valve - closed or intake air leak / long term idle air trim outside control range

2-3-4
Throttle switch signal missing

2-4-1
EGR malfunction

???????????????????????

2-4-5
Idle air control valve - closing signal

3-1-1
Speedometer signal

-D©©©L-

Je zei het al in je start post...

CiteerInformatie over storingscode 2–4–3

Toestand

Indien het signaal uit de gasklepstandgever constant hoger dan 4,8 volt of constant 0 volt is, wordt de foutcode 2–4–3 geregistreerd.

Mogelijke oorzaak

-Signaaldraad of spanningdraad kortgesloten aan massa of aan spanning.
-Breuk in de signaal–, massa– of spanningdraad.
-Contactweerstand in aansluitingen.
-Defecte stationair–regelklep.

aardigebas

bedankt doool

betekend als eenmaal de foutmelding is geweest het lambda lampje niet meer uitgaat of gaat deze alleen weg dmv reset.

Ik heb namelijk na het resetten 3 weken geen storing gehad en sinds kort blijft die constant branden.

aardigebas

weer even een toevoeging op mijn bericht:

Na reset komt de storing toch weer terug. Als ik de auto start dan blijft het toerental op 1200, daarna zakt die naar 900.
Dus ik heb toch het gevoel dat die blijft hangen.
Nu was er net een audi monteur op visite en die wist te vertellen dat wanneer je de min pool los haalt je de gasklep kan resetten.

Hierbij een stukje van een audi forum:

motormanagement resetten, 10min minpool v/d accu af , weer aansluiten.
5 min op contact en niets doen.
dan 5 min stationair laten lopen, nu is de gasklepstand gereset.
Het duurt nu een tijdje voor hij weer fijn reageerd, hij is nu aan het 'leren'
de eerste 200 km ongeveer.
Probeer in die tijd alle soorten toeren te rijden ondertoeren dus te laag in de drie en twee rijden enzo en jaag hem eens het rode gebied in (natuurlijk wel met warme motor) en laat hem wat terug komen en geef weer gas bij.

Dit is bedoelt voor een a4 van 1996.

Kan dit ook bij de volvo??

Heeft hier iemand ervaring mee?

Ludo

Citaat van: aardigebas op 28-05-2011 19:58:36
Nu was er net een audi monteur op visite en die wist te vertellen dat wanneer je de min pool los haalt je de gasklep kan resetten.

Kan dit ook bij de volvo??

Wat denk je zelf?.
Zou een of alle mogelijke oorzaken, zoals gepost in het citaat van -D©©©L-, zich vanzelf herstellen, door een accupooltje los te halen?.

:eusa_doh:

aardigebas

hierbij een update.

Samen met een beurtje het gasklephuis schoongemaakt en al 1 week geen last meer  :eusa_dance:
Ook in de toeren super strak

francois

de oplossing is soms kleiner dan je denk

dan had je ook soms  oplopende toeren onder het rijden met schakelen he

grfr

aardigebas

inderdaad!

Ik rij automaat, dus was in hogere toeren lastig te merken, wel stationair deed die soms onregelmatig.

Ik heb de geschiedenis van de auto erbij gepakt en de laatste 100.000km was al 2x het gasklephuis schoongemaakt, dus kon niet missen, nu vraag ik mij alleen af of dit wel normaal is (volgens de monteur was die vettig).

@®-

Citaat van: aardigebas op 06-07-2011 22:14:15
inderdaad!

Ik rij automaat, dus was in hogere toeren lastig te merken, wel stationair deed die soms onregelmatig.

Ik heb de geschiedenis van de auto erbij gepakt en de laatste 100.000km was al 2x het gasklephuis schoongemaakt, dus kon niet missen, nu vraag ik mij alleen af of dit wel normaal is (volgens de monteur was die vettig).

Ik maak mijn gasklep 2 keer per jaar schoon, lijkr mij ook niet meer dan normaal dat dit bij een onderhoudsbeurt gedaan wordt.

aardigebas

vervolg:

Een tijdje geleden weer lambda lampje aan, dezelfde code.

Gisteren begon het pijltje te knipperen op het instrumenten paneel.

Direct maar ff langs de dealer gereden, code 2-2-3.

De auto schreeuwt met deze codes om een nieuwe gasklep sensor, vandaag dus maar laten vervangen.
Toerental is weer juist en stationair veel rustiger en ............ de foutmeldingen zijn weg.

Probleem weer opgelost!