Robert70 - 855 TDI

Gestart door Robert70, 07-05-2011 10:26:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert70

Citaat van: Robert70 op 25-04-2014 22:52:16
Wederom bijna geheel vlekkenloos door de APK. Slechts een heel klein smetje (lichtbeeld xenon).

Binnenkort weer naar Dirk voor het onderhoud en dit maal de montage van een veerpootbrug als extraatje.
Momenteel 152 dkm op de teller.
Zojuist de veerpootbrug kunnen ophalen bij een dealer in de stad van Flipje. Klaar voor inbouw.

Robert70

Citaat van: Robert70 op 03-05-2014 14:27:21
Citaat van: Robert70 op 25-04-2014 22:52:16
Wederom bijna geheel vlekkenloos door de APK. Slechts een heel klein smetje (lichtbeeld xenon).

Binnenkort weer naar Dirk voor het onderhoud en dit maal de montage van een veerpootbrug als extraatje.
Momenteel 152 dkm op de teller.
Zojuist de veerpootbrug kunnen ophalen bij een dealer in de stad van Flipje. Klaar voor inbouw.


...  de diesel draait weer prachtig rond (m.u.v. het getik van de vacuümpomp) en de veerpootbrug blijkt een gouden tip van Dirk; bedankt man!

UserID6342

Fijn dat je er ook zo'n plezier van hebt Robert en het was weer gezellig vanmorgen.  :eusa_dance:

Robert70

... een volgende x staan de vacuümslangen op het programma om te worden vervangen ...

(reminder)

Robert70

Gisteren de 855 roetbak op160.000 km. gezet; op naar de volgende 160k 8).

Robert70

Volgende week weer met de roetbak naar Dirk voor het nodige onderhoud. De vacuümslangen heeft Dirk al in huis; top service.

Citaat van: Robert70 op 19-05-2014 20:15:20
... een volgende x staan de vacuümslangen op het programma om te worden vervangen ...

(reminder)

Robert70

Naast onderstaande een grote beurt en een verse accu. De roetbak rijdt weer heerlijk, met weer wat meer pit. Eén van de originele vacuümslangen was geheel door ... als er dan nieuwe opkomen merk je dat wel.

Weer bedankt Dirk, voor jouw goede zorgen voor de roetbak.


Citaat van: Robert70 op 25-09-2014 22:07:16
Volgende week weer met de roetbak naar Dirk voor het nodige onderhoud. De vacuümslangen heeft Dirk al in huis; top service.

Citaat van: Robert70 op 19-05-2014 20:15:20
... een volgende x staan de vacuümslangen op het programma om te worden vervangen ...

(reminder)

UserID6342

Graag gedaan Robert en idd waren die vacuümslangen niet voor zijn tijd...

Robert70

Sinds de aankoop, destijds met 84000 km op de teller, gisteren deze weten te verdubbelen.
Bijna geheel probleemloos.

Mede mogelijk gemaakt dankzij de goede zorgen van Dirk.

UserID6342

Fijn om te horen Robert, dat de auto zo goed bevalt !

Robert70

Gisteren heeft de roetbak weer een beurtje gehad en zijn Dirk en Ron onverwachts druk geweest om een lekkage op te lossen (met het nodige zweet en gevloek  ;D). Respect voor het doorzettingsvermogen van beide mannen :eusa_clap:.


Tevens heb ik (op aanraden van Dirk) contact opgenomen met Volvotune voor een (eventuele) tuning.
Ik zat met de gedachten te spelen volgend jaar afscheid te nemen van de roetbak, puur omdat ik wat meer vermogen wil. Maar eigenlijk loopt het ding nog enorm  mooi en is deze de afgelopen 4,5 jaar enorm betrouwbaar gebleken. Daarnaast zal ik er bij verkoop of inruil amper wat voor terug krijgen.
Vandaar dat Dirk de optie tuning noemde, hetgeen geen gekke gedachte is.


Eigenlijk heb ik al een besluit genomen; we gaan het gewoon doen!

UserID6342

Obbe kent deze dieseltjes goed Robert en dan komt het piekfijn voor elkaar met de tuning, tegen een acceptabel bedrag.  Auto is verder ook technisch echt goed en heeft eigenlijk niets gelopen in verhouding.  En ja, die ^%$## slang onder het oliefilter was even schelden en vloeken, maar wel weer leuk om te doen uiteindelijk.  En het is ook weer goed gekomen met dank aan Gates en het buighulpstukje ;D ;D

Robert70

Mischien komende vrijdag al naar Elst!
Kan ik het effect de dag erop, op weg naar de Achterhoek, mooi uitproberen.

En ff de roetbak flink schoonblazen (dringend advies van de APK keurmeester en Dirk onderschrijft dat). Ik rij in het algemeen te braaf en moet mijzelf gaan aanleren, om af en toe flink de toeren in te gaan (uiteraard enkel wanneer de roetbak warm is). Ik rij de roetbak wel met regelmaat goed warm, maar blijf constant tussen de 1500 en 3300 rpm (140 km/uur) hangen.

Het positieve effect heb ik gisteren reeds bemerkt; daar waar bij de eerste keer bij 4500 rpm het verkeer achter mij verdween in een dikke zwarte deken, werd dat de daarop volgende keren minder en minder. En het blokje liep daarna ook direct weer mooier rond.



Citaat van: Dirk342 op 11-04-2015 16:43:23
Obbe kent deze dieseltjes goed Robert en dan komt het piekfijn voor elkaar met de tuning, tegen een acceptabel bedrag.  Auto is verder ook technisch echt goed en heeft eigenlijk niets gelopen in verhouding.  En ja, die ^%$## slang onder het oliefilter was even schelden en vloeken, maar wel weer leuk om te doen uiteindelijk.  En het is ook weer goed gekomen met dank aan Gates en het buighulpstukje ;D ;D

UserID6342

Het klopt helemaal, dat zogenaamde 'nieuwe rijden' is niets en funest voor onze blokken (zowel op benzine als op diesel).  Als tie goed warm is, gewoon een keer goed de toeren in (kunnen ze makkelijk tegen).  Het bijkomend voordeel is ook dat je bij de APK met een roetmeting veel minder gezeik hebt.

Maar onze blokken vinden dat 'nieuwe onzinrijdengedoe' echt helemaal niets !  Ik heb hier al genoeg blokken kapot zien lopen (niet alleen 850/x70) door dat geneuzel.  Jonge mensen die net hun rijbewijs gaan halen word dit idiote gedoe aangeleerd als zijnde goed.  Maar niemand verteld erbij dat dit voor nieuwe auto's / motoren (vrij jonge lesauto's) misschien wel kan, maar voor die ouwe hokken die die jonge mensen kopen nadat ze hun rijbewijs hebben absoluut niet kan.

Robert70

Heden naar Elst voor een ietwat andere software, tevens zal er de egr worden afgedopt.
Ben benieuwd wat dit gaat geven.