audio amateur aan t werk

Gestart door tom_850t5, 09-05-2011 20:45:23

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Citaat van: capri op 13-05-2011 19:27:16
Citaat van: NinaPaul op 13-05-2011 11:01:53
Citaat van: capri op 12-05-2011 23:21:29
Necom heeft de expert serie en voor een 20 mm2 kabel betaal je 5 euro de meter en je kunt tot 85 ampere gaan tot 5 meter.   

:)

dit scheelt ongeveer 3 euro per meter met de 35mm, dus € 15,-  voor dat prijsverschil zou ik het niet laten.

Dikkere kabel kun je doen  :azn:  maar niet echt nodig

zeker niet mee eens, je berekent het immers op het maximale rms vermogen. Het piekvermogen kan tot 4 keer hoger liggen.
Hierdoor zal het spanningsverlies hoger zijn in een dunne kabel. Welke hoorbaar zal zijn bij zeer frequente (kick-)woofer pieken.

Zeker als je geen condensator (1farad+, zo laag mogelijke interne weerstand) monteerd kan het bij "stevig" gebruik een zeer slechte geluidskwaliteit geven.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

capri

Citaat van: NinaPaul op 13-05-2011 21:21:56
Necom heeft de expert serie en voor een 20 mm2 kabel betaal je 5 euro de meter en je kunt tot 85 ampere gaan tot 5 meter.  

dit scheelt ongeveer 3 euro per meter met de 35mm, dus € 15,-  voor dat prijsverschil zou ik het niet laten.

Dikkere kabel kun je doen  :azn:  maar niet echt nodig

zeker niet mee eens, je berekent het immers op het maximale rms vermogen. Het piekvermogen kan tot 4 keer hoger liggen.
Hierdoor zal het spanningsverlies hoger zijn in een dunne kabel. Welke hoorbaar zal zijn bij zeer frequente (kick-)woofer pieken.

Zeker als je geen condensator (1farad+, zo laag mogelijke interne weerstand) monteerd kan het bij "stevig" gebruik een zeer slechte geluidskwaliteit geven.

Een versterker gaat nooit over de waarde heen van de zekering waarmee hij gezekerd is.
Met een kabel van 20mm2 kun je zelfs tot 100 ampere gaan tot 5 meter.
Kabeldikte kun je beter berekend naar de stroomsterkte [ampere ] en niet op vermogen van een versterker aangezien de opgegeven vermogens meestal niet kloppen.
Gewoon kijken hoe zwaar de versterker is gezekerd en daar een voedingskabel bij kiezen.

NinaPaul

Citaat van: capri op 13-05-2011 21:56:56
Citaat van: NinaPaul op 13-05-2011 21:21:56

dit scheelt ongeveer 3 euro per meter met de 35mm, dus € 15,-  voor dat prijsverschil zou ik het niet laten.

Dikkere kabel kun je doen  :azn:  maar niet echt nodig

Een versterker gaat nooit over de waarde heen van de zekering waarmee hij gezekerd is.
Met een kabel van 20mm2 kun je zelfs tot 100 ampere gaan tot 5 meter.
Kabeldikte kun je beter berekend naar de stroomsterkte [ampere ] en niet op vermogen van een versterker aangezien de opgegeven vermogens meestal niet kloppen.
Gewoon kijken hoe zwaar de versterker is gezekerd en daar een voedingskabel bij kiezen.

"Een versterker gaat nooit over de waarde heen van de zekering waarmee hij gezekerd is." laten we hier vanuitgaan (en ja het kan wel zeer kortstondig)
Wij weten de waarde niet?! juist daarom gingen we het berekenen, toch?!

je kan er ook 500 ampere door heen jagen hoor, is geen enkel probleem. enkel meer warmte, groter magnetisch veld (spoelwerking), verlies ed.

P=uxi dus het vermogen is weldegelijk de bepalende factor. dan heb je nog het rendement van de versterker en volume van de opgeslagen energie in de versterker (condensatoren aantal x capaciteit) de omgevingstempratuur, het voltage, etc. WE WETEN NIET HOEVEEL die gezekerd is, daarom berekenen we het toch?!

Dat je vermeld dat de opgegeven vermogens niet kloppen vind ik straf, hoe heb je dit gemeten of getest? welke merken welk testmateriaal etc.
De meeste fabrikanten liegen?! en houden zich niet aan de wetgeving omtrend de metingen?!

Gewoon kijken naar hoe zwaar de versterker is gezekerd is inderdaad een goede methode..... maar jij net als ik kunnen daar enkel naar gokken.
Ik heb dan ook vermeld dat ik er vanuitging dat de 650watt RMS vermogen betreft, wanneer dit niet zo is zou je zelfs met 10mm2 al toe kunnen komen. Juist omdat we dit niet weten/zien is het berekend, toch?!

ik wilde nergens zeer diep op in gaan, daar zijn de meeste niet mee geholpen. Misschien moet ik dan ook maar erbij vermelden dat de overgang van de draad naar stekker/versterker verbinding 10 maal belangrijker is dan de kabel. Vooral als je vork verbinding hebt op je versterker. Dat het meest voorkomende probleem "dynamoruis" is. dat boxen geen vermogen leveren. Impedantie van een speaker wordt bepaald door de laagst gemeten weerstand bij alle speelbare frequenties, etc etc Dit echter, heeft niets meer te maken met de hulpvraag die gesteld werd.

Mijn stelling: Olifanten zijn grijs.
juist? ja!
ok dan ik heb gewoon gelijk?!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

capri

Goed verhaal  ;D

Waarom nog een versterker kopen als mijn radio cd speler volgens pioneer al 4 maal 50 watt leverd.
Blijft dus 15 watt per kanaal over. [ niet gemeten door mij maar is gewoon bekend en gemeten ]
Geld ook voor de goedkopere eindversterkers

:eusa_think:  

NinaPaul

Citaat van: capri op 14-05-2011 15:16:46
Goed verhaal  ;D

Waarom nog een versterker kopen als mijn radio cd speler volgens pioneer al 4 maal 50 watt leverd.
Blijft dus 15 watt per kanaal over. [ niet gemeten door mij maar is gewoon bekend en gemeten ]

max en rms.... zucht... laat maar
-Gottfried Leibniz

capri

Citaat van: NinaPaul op 14-05-2011 17:55:23
Citaat van: capri op 14-05-2011 15:16:46
Goed verhaal  ;D

max en rms.... zucht... laat maar

Ben ook niet van gisteren, weet ook het verschil wel.
En 15 watt per kanaal RMS is dus nog lang niet het opgegeven vermogen van de fabrikant.

;)

NinaPaul

:eusa_wall: je vergelijkt dus appelen met peren......  :eusa_wall:

Het opgegeven max vermogen koppelen aan rms is  :eusa_naughty:

maar goed, als je het echt snapt, waarom doe je dan alsof je er niets van begrijpt....
-Gottfried Leibniz

Laserblue

kunnen jullie niet gewoon gezellig gaan PB'en....  ::)

oh ja.......

nog steeds: bla bla blah  :eusa_doh:  
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

NinaPaul

Citaat van: Laserblue op 14-05-2011 20:18:29
kunnen jullie niet gewoon gezellig gaan PB'en....  ::)

oh ja.......

nog steeds: bla bla blah  :eusa_doh:   

Jouw post is nutteloos, kan je niet gezellig je tijd ergens anders verspillen....
-Gottfried Leibniz

capri

Citaat van: NinaPaul op 14-05-2011 20:40:02

oh ja.......

Jouw post is nutteloos, kan je niet gezellig je tijd ergens anders verspillen....

:eusa_clap:

capri

Citaat van: NinaPaul op 14-05-2011 19:47:06
:eusa_wall: je vergelijkt dus appelen met peren......  :eusa_wall:

Het opgegeven max vermogen koppelen aan rms is  :eusa_naughty:

maar goed, als je het echt snapt, waarom doe je dan alsof je er niets van begrijpt....

15 watt rms per kanaal, ik koppel niks aan max vermogen.

Maar goed mij instalatie met twee versterkers en vier luidsprekers en sub van phonocar werkt zoals het hoord met 20mm2 kabel en 600 watt aan rms vermogen. De kabel dikte gewoon berekend aan de hand van de zekeringen van de versterkers.

Kun je gewoon terug vinden in een tabel bij een car audio forum.

NinaPaul

:eusa_wall: dat doe je dus wel  :eusa_liar:

"Waarom nog een versterker kopen als mijn radio cd speler volgens pioneer al 4 maal 50 watt leverd.
Geld ook voor de goedkopere eindversterkers"

Ook je opmerking van "mijn installatie werkt prima..." heeft totaal niets te maken met deze discussie.

ik ga het hier dan ook bij laten.
-Gottfried Leibniz

capri

Citaat van: NinaPaul op 14-05-2011 21:40:19
:eusa_wall: dat doe je dus wel  :eusa_liar:

"Waarom nog een versterker kopen als mijn radio cd speler volgens pioneer al 4 maal 50 watt leverd.
Geld ook voor de goedkopere eindversterkers"

Ook je opmerking van "mijn installatie werkt prima..." heeft totaal niets te maken met deze discussie.

ik ga het hier dan ook bij laten.

Zeker weten   :evil: :evil: :evil:
Niet nog even lekker reageren.   :'( :eusa_silenced:

Laserblue

Citaat van: capri op 14-05-2011 21:05:15
Citaat van: NinaPaul op 14-05-2011 20:40:02

oh ja.......

:eusa_clap:

Nutteloos langs elkaar heen gezwets hier, maar als jullie je er mee vermaken kun je het via de pb doen  de ts is namelijk al lang gevlucht :eusa_clap: :eusa_dance:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*