Automatische dimmende binnenspiegel effect bij geblindeerde ramen

Gestart door Jaco S, 14-05-2011 14:33:24

Vorige topic - Volgende topic

Jaco S

Aandkomende dinsdag worden me ramen geblindeerd.
Maar ik kreeg ook vandaag een email dat ik een Automatische dimmende binnenspiegel kan krijgen. Maar nu vroeg ik me af, of de dimmende functie van de spiegel nog wel effect zou hebben.

Me ramen ga ik niet tot 5% laten blinderen omdat niet mooi zou staan bij me silver metallic kleur.

NinaPaul

hoeveel procent ga je wel doen?

Ik neem meestal een dakraam als voorbeeld, deze zijn niet donker maar genoeg geblindeerd om de zonnestralen te reduceren tot een aangenaam level. Is het meer dan dat, lijkt het mij onnodig. Natuurlijk is dat allemaal voor jezelf te bepalen. Niemand kijkt door jouw ogen, niemand kan bepalen wat jij wel of niet hinderlijk vind.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jaco S

Het gaat me niet om de %, maar meer of het effect van een dimmende binnenspiegel nog wel goed functioneerd bij geblindeerde ramen.

Rijns_t5r

heb wel een oplossing voor je,neem je mijn binnenspiegel die kan je nog met hand omzetten tegen verblinden,en wil ik jou a d binnenspiegel wel hoor.

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

NinaPaul

Citaat van: Jaco S op 14-05-2011 14:52:03
Het gaat me niet om de %, maar meer of het effect van een dimmende binnenspiegel nog wel goed functioneerd bij geblindeerde ramen.

achteruitkijkspiegels bestaan uit een wigvormig stuk glas waarbij de voor- en achterkant niet parallel ten opzichte van mekaar staan.
A. niet-gekantelde toestand reflecterende achterkant zilverkleurige reflectielaag (huisspiegels) een christalhelder beeld toont.
B. gekantelde toestand niet de reflecterende achterkant maar doorzichtige voorkant (zonder reflectielaag), zoals glasraam dat van nature een beetje spiegelt.
(Dat er daarbij soms een stuk dakhemel of zetels te zien is, komt door de sterk reflecterende achterkant die door de glazen voorkant schijnt; een neveneffect dat zich bij zelfdimmende spiegels niet voordoet.)

Zelfdimmende binnenspiegel niet alleen veilig maar ook minder vermoeiend bij nachtritten. Zo'n spiegel gebruikt een lichtsensor om het omgevingslicht met het gereflecteerde licht te vergelijken. Is het verschil tussen beide te groot, dan verandert de reflectie van de spiegel middels een elektrische stroom die door een elektrochromisch element gestuurd wordt, net als bij die Casio-horloges van vroeger.

TLDR: Een zelf dimmende binnenspiegel is afhankelijk van de lichtinval, als je geen lichtinval hebt (door verdonkerde ruiten) of veel omgevingslicht (kerstboom interieur) zal het dus niet werken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jaco S

Dus voor mij heeft de spiegel geen nut, als ik goed begrijp. of ligt het er ook aan hoeveel % ik neem?

MVeldhuis

Hoe donkerder je je ramen maakt, hoe minder nut die spiegel heeft. Of het totaal geen nut heeft zal niemand je kunnen vertellen, dat heeft namelijk te maken met de sterkte van de lampen van degene achter je en je weet nu nog niet wie er straks in het donker achter je rijd.

-D©©©L-

Ik rij met een combinatie van getinte ramen en een zelfdimmende binnenspiegel, en het werkt voor mij prima. Hij word wat minder donker bij achterop komende bestuurders, das waar. Maar donkerder is niet nodig, dat is het hele idee van het tinten van ramen.

Met een geblindeerde achterruit lijkt het me redelijk zinloos....