Alles over de 280 -> 302mm conversie

Gestart door cryptrick, 17-05-2004 03:06:34

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

hoeveel ruimte heb jij dan nog tussen de velg en klauw?.

Hylco

Citaat van: Ludo op 19-10-2006 20:20:50
hoeveel ruimte heb jij dan nog tussen de velg en klauw?.

6 mm. op het smalste deel, net achter de spaken. Verder naar binnen loopt de velg iets wijder uit.

-D©©©L-

Ik zie dat er in vadis voor de 15" (280mm) remslangen nummer 3546813 genoemd wordt,
en voor 16"remmen (302mm) no.  9191400. Ik neem aan dat dat te maken heeft met de lengte van de slangen.
Is het noodzakelijk om òòk de slangen te vervangen wanneer ik 302 mm schijven en brackets monteer ?
Of passen de "oude" toch gewoon ???

Nou zie ik dat de teflon slangen voor s70 ook bestaan in twee smaken,
het zal dus wel nodig zijn, maar vraag het hier toch maar even na.  ;D

Eugene

If it's not blown, it sucks...

-D©©©L-

Inmiddels bij een andere 850 302mm schijven gemonteerd;
De 280 remslangen passen nèt. Ik zou ze graag een stukje langer nemen.

Weet iemand de lengtes van 280 en 302 remslangen ?

fearless

Gewoon beugeltje bij buigen, dan passen ze perfect.  ;D

J a a p

Even een vraagje: Als je de 280 naar 302 upgrade doet, dan gebruik je toch nog de originele remklauwen en evt blokken? Dan is het oppervlak wat bijdraagt aan de remvertraging toch even groot en zal het dus geen drol uitmaken, of vergis ik me?
Wannabe C70 rijder.

thuur

De schijf is groter dus de klauw staat verder naar buiten. O.a. de warmte kan dus beter afgevoerd worden.

Gr :)

Turbo-Geek

Ik geloof dat er grotere blokken in kunnen. Zo niet dan blijft het rem oppervlakte idd hetzelfde MAAR omdat het een grotere schijf betreft kan hij meer hitte verwerken en treed fading dus minder snel op.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

elmarconi

En omdat hij aangrijpt op een iets grotere straal zal er meer (remmend) moment (druk x wrrijvingscoefficient) mee gegenereerd worden.
--
Autogas Inside . . .

thuur

Citaat van: Turbo-Geek op 21-12-2007 22:47:57
Ik geloof dat er grotere blokken in kunnen.

Nee, de klauwen blijven ongewijzigd bij een 302 upgrade ;)

Gr 8)

Dave

Omdat je klauw verder naar buiten staat, is je remkracht groter. Om het simpel uit te drukken: je hefboom is groter geworden. (Een kruiwagen met langere handvaten ga je eenvoudiger kunnen heffen. Zo ook ga je met een grotere schijf, dus meer afstand tov het center, een groter moment hebben en dus minder kracht nodig hebben om te stoppen.)

Edit: elmarconi was me al voor  ;) )

FrankvdAa

Citaat van: Dolf op 21-12-2007 23:00:39
Omdat je klauw verder naar buiten staat, is je remkracht groter. Om het simpel uit te drukken: je hefboom is groter geworden. (Een kruiwagen met langere handvaten ga je eenvoudiger kunnen heffen. Zo ook ga je met een grotere schijf, dus meer afstand tov het center, een groter moment hebben en dus minder kracht nodig hebben om te stoppen.)

Edit: elmarconi was me al voor  ;) )

Wat ik me dan afvraag is of je hierdoor dus ook eerder stil kunt staan. Doordat de arm groter is, heb je minder kracht nodig om dezelfde vertraging te krijgen, maar om die extra remkracht te kunnen benutten, zul je toch ook iets aan de grip moeten verbeteren. Of mis ik iets?
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

elmarconi

Klopt. Op ijs helpen 302 niet erg ;-)
--
Autogas Inside . . .

thuur

Citaat van: FrankvdAa op 21-12-2007 23:05:16
Citaat van: Dolf op 21-12-2007 23:00:39

Edit: elmarconi was me al voor  ;) )

Wat ik me dan afvraag is of je hierdoor dus ook eerder stil kunt staan. Doordat de arm groter is, heb je minder kracht nodig om dezelfde vertraging te krijgen, maar om die extra remkracht te kunnen benutten, zul je toch ook iets aan de grip moeten verbeteren. Of mis ik iets?

M.b.t. fading: ja, de volgende keer sta je eerder stil.

De maximale remweg (of minimaal for that matter) is weer meer afhankelijk van type remklauw, materiaal blokken en schijven en band/wegdek combinatie. Van 280 naar 302 met verder geen aanpassingen: nee, je gaat niet veel eerder stilstaan.

Gr ;)