Schakelmomenten ¿¿¿

Gestart door Robert70, 16-05-2011 16:33:50

Vorige topic - Volgende topic

Robert70

Beste 850-siasten, en specifiek de TDI-ers / D-5-ers onder ons;

Ik heb waarschijnlijk een behoorlijk blonde vraag maar stel deze toch maar 8).

Uitgangspunt: Volvo 855 TDI (handbak ...):
Wat zijn de toerentallen waarbij jullie overschakelen naar een volgende versnelling?

Dit betreft mijn eerste diesel na jaren van (veelal sportieve) benzine-modellen te hebben gereden van andere merken (o.a. Peugeot 206 GTI en `n Impreza WRX); dat maakt dat ik niet goed kan inschatten wat de juiste/prettige schakelmomenten zijn ::). Uitgangspunten zijn voorts zuinig met de diesel maar niet te laag in toeren waardoor je het blok dan wel de versnellingsbak geweld aan doet.

B.v.d. :eusa_clap:,

Robert.

Jack v

Hier; http://www.carfolio.com/specifications/models/car/nl/?car=226710 kun je zien dat hij zijn max. koppel leverrt van 1900rpm tot 3100 rpm. Dat is het meest gunstige toerental van de motor.
Om het meest zuinigst te rijden zul je hem daar tussen moeten houden, al kan hij lagere toerentallen ook wel aan. Te lage toeren is niet goed voor je motor.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Robert70

Thx  :eusa_clap:- helder !

Robert.
Citaat van: Jack v op 16-05-2011 16:54:41
Hier; http://www.carfolio.com/specifications/models/car/nl/?car=226710 kun je zien dat hij zijn max. koppel leverrt van 1900rpm tot 3100 rpm. Dat is het meest gunstige toerental van de motor.
Om het meest zuinigst te rijden zul je hem daar tussen moeten houden, al kan hij lagere toerentallen ook wel aan. Te lage toeren is niet goed voor je motor.

Ewout Schalkwijk

Toch nog ff reageren. Stelling: ik rij iedere dag woon-werk verkeer samen zo'n 65km. In z'n vijfde versnelling met zo'n 1600 rpm of in z'n vierde met zo'n 2300 rpm. Wat is nou beter voor motor en verbruik? Die 1600 rpm zijn zo te horen geen enkel probleem voor de motor. Vervuild de motor sneller oid?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

V70 classic

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 18-05-2011 12:56:54
Toch nog ff reageren. Stelling: ik rij iedere dag woon-werk verkeer samen zo'n 65km. In z'n vijfde versnelling met zo'n 1600 rpm of in z'n vierde met zo'n 2300 rpm. Wat is nou beter voor motor en verbruik? Die 1600 rpm zijn zo te horen geen enkel probleem voor de motor. Vervuild de motor sneller oid?

Ewøut

Elke omw kost brandstof.
Het is dus (als je zuinig wilt rijden) zaak om zo snel mog naar een hoge versnelling te gaan zonder onder het toerental te komen waar ie bokt of pingelt

Het is nl. efficienter om bij een laag toerental vol in te spuiten dan bij een hoger toerental minder.
De vrachtwagen chauffeurs worden zo al jaren bijgeschoold door b.v. dealers (als je werkgever om brandstof besparing geeft dan).
De autos worden vaak verkocht met de belofte dat ze zuiniger zijn dan de andere merken.
Het is dan slecht te verkopen dat ze die belofte niet halen.
Daar waren die cursussen toen voor bedoeld, zorgen dat de auto's de belofte zouden halen.

Later is het nieuwe rijden hierop gebaseerd.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Ewout Schalkwijk

Duidelijk verhaal. Het is trouwens maar 2100 rpm bij 80km/h in z'n vier. Volgens mij gaat de motor pas bokken bij 1400 a 1500 rpm in z'n vijf dus bovengenoemde snelheid gaat prima.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

joebar

Citaat van: Jack v op 16-05-2011 16:54:41

je bedoelt het meest economisch...hoogste rendement uit je brandstof, maar dat betekend niet automatisch het meest zuinig.

Als ik b.v. met mijn motor continue 70 rijdt dan kan ik met gemak 1 op 30 halen, en dan zit ik heel ver van mijn max koppel af met 2400 rpm