Volvo originele sub

Gestart door BartT5R, 17-05-2004 15:47:47

Vorige topic - Volgende topic

HaRdCoRe-WeZ

Max. waarden doen er niet toe. Stuur je de sub (of wat voor speaker dan ook) aan met te weinig RMS vermogen, en je speelt hard, dan is er idd de kans dat je de speaker kapot speelt. Liever te veel vermogen op dan te weinig.

thuur

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 14-11-2004 21:21:24
Max. waarden doen er niet toe. Stuur je de sub (of wat voor speaker dan ook) aan met te weinig RMS vermogen, en je speelt hard, dan is er idd de kans dat je de speaker kapot speelt. Liever te veel vermogen op dan te weinig.

Ik bedoel idd niet de max. waarden wat vermeld staan op de apparathuur, maar de maximale RMS waarden.

Gr 8)

BartT5R

Zet maar eens 50 echte RMS watts op een goeie sub, speel je de pannen van het dak.
Ik speel ook gitaar, en daar werken we nog met lampenversterkers, die watts zijn nog krachtiger als van mosfets, een amp van 100watt komt dan overeen met een solid state van 300watt, zo heb ik een versterker gehad die 2 x 100 watt lampen was, daar kan je met een solid state gewoon niet tegen op.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

thuur

Citaat van: BartT5R op 14-11-2004 22:01:58
Zet maar eens 50 echte RMS watts op een goeie sub, speel je de pannen van het dak.
Ik speel ook gitaar, en daar werken we nog met lampenversterkers, die watts zijn nog krachtiger als van mosfets, een amp van 100watt komt dan overeen met een solid state van 300watt, zo heb ik een versterker gehad die 2 x 100 watt lampen was, daar kan je met een solid state gewoon niet tegen op.

Yep. Mijn versterkertje thuis: RMS: 80 Watt. Maximaal stroomverbruik: 800 Watt ;D :o 8)

Gr 8)

HaRdCoRe-WeZ

50w RMS op een goede sub. Draai de volumeknop goed ver open, en speel je sub kapot. 500rms op een subje van 300rms zetten, goed affilteren en knallen met die handel, ja, DAT gaat hard. Amp houdt soub namelijk makkelijk onder controle.

my 2 cents...

thuur

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 18-11-2004 20:35:08
50w RMS op een goede sub. Draai de volumeknop goed ver open, en speel je sub kapot. 500rms op een subje van 300rms zetten, goed affilteren en knallen met die handel, ja, DAT gaat hard. Amp houdt soub namelijk makkelijk onder controle.

my 2 cents...

Filteren? No thanks! Goed spul hoef je echt niet te filteren. Maar dan ben je ook wat knaken kwijt..  ::)

500 W in een sub van 300W gaat goed omdat de amp gaat clippen. Omdat je dan een 'mooie' sinuskromme houdt wordt er geen onnodige warmte opgebouwd (gelijkspanning/stroom) in de spoel waardoor deze niet stuk gaat. Blijft dus vloeiend bewegen zodat ie gekoeld blijft. Een versterker zal zeker de load in de gaten houden, maar bij oversturing zal de versterker clippen in de vorm van uitschakelen of verzachten van het signaal. Dit ter bescherming van de speaker. Bij een onderbemeten versterker kan het signaal makkelijk door de speaker verwerkt worden, maar de versterker zal eerder z'n top bereiken en een gelijkspanning aan de de uitersten (top van sinus) geven zonder te clippen. Deze gelijkspanning maakt de speaker kapot.

Dat bedoel je toch he ? ;)

Gr 8)

HaRdCoRe-WeZ

Niet helemaal.

"Goed spul hoef je echt niet te filteren."
Ok dan...dus jij laat je sub full-range spelen, evenals tweeters? ahum...

Op het moment dat je de versterker een maximaal signaal door laat geven aan de speaker (sub, kick, mid of wat dan ook) dan heb je gauw kans op clippen. Speaker speel je kapot. Het singaal wordt "verstoord" doorgegeven aan de speaker. Bij een mid/tweet horen wij dat als zijnde vervorming. Bij een sub is dit een stuk moeilijker te horen. Zet je op dezelfde speaker een versterker met meer vermogen, dan zul je zien dat je het harde geluidsniveau wel behaald. Inbouw en kwaliteit speaker/versterker moet dan wel in orde zijn.

Een versterker zwakt het geluid niet af, en schakeld ook niet uit. Dit kan wel gebeuren doordat er te veel van de amp gevraagd wordt, zware sub op lichte amp is hetzelfde als proberen een bonk klei door injectienaald te persen. Dan krijg jij ook een rood hoofd. Een amp ziet niet wat voor speaker erachter hangt. Geeft gewoon de max door als dat gevraagd wordt, hij houdt alleen de speaker niet meer onder controle.

Dus een 500w amp op 300w sub gaat niet goed omdat hij gaat clippen. Moet juist niet clippen. Dempingsfactor is ook belangrijk, hoe hoger, hoe beter.

thuur

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 23-11-2004 23:23:44
Niet helemaal.

"Goed spul hoef je echt niet te filteren."
Ok dan...dus jij laat je sub full-range spelen, evenals tweeters? ahum...

Ik dacht dat je naast de normale cross-overs nog andere filters bedoelde. Nee, nathuurlijk geef je een specifieke speaker de juiste frequentieband met liefst geen dipjes over de gehele frequentieband. Gelukkig zijn mijn Dyn's daar erg goed in.

Citeer
Op het moment dat je de versterker een maximaal signaal door laat geven aan de speaker (sub, kick, mid of wat dan ook) dan heb je gauw kans op clippen. Speaker speel je kapot. Het singaal wordt "verstoord" doorgegeven aan de speaker. Bij een mid/tweet horen wij dat als zijnde vervorming. Bij een sub is dit een stuk moeilijker te horen. Zet je op dezelfde speaker een versterker met meer vermogen, dan zul je zien dat je het harde geluidsniveau wel behaald. Inbouw en kwaliteit speaker/versterker moet dan wel in orde zijn.

Een versterker zwakt het geluid niet af, en schakeld ook niet uit. Dit kan wel gebeuren doordat er te veel van de amp gevraagd wordt, zware sub op lichte amp is hetzelfde als proberen een bonk klei door injectienaald te persen. Dan krijg jij ook een rood hoofd. Een amp ziet niet wat voor speaker erachter hangt. Geeft gewoon de max door als dat gevraagd wordt, hij houdt alleen de speaker niet meer onder controle.

Dus een 500w amp op 300w sub gaat niet goed omdat hij gaat clippen. Moet juist niet clippen. Dempingsfactor is ook belangrijk, hoe hoger, hoe beter.

Er bestaan wel degelijk (hoog vermogens)versterkers wat het geluid zachter zetten of uitschakelen zodra clipping wordt waargenomen, zelfs zonder compressie effecten. Ik bedoel deze functionaliteit (eigenlijk het anti-clip-circuit), jij bedoelt het clippen an sich (technisch heb je gelijk, ik heb getracht het in eenvoudige woorden uit te leggen, maar dat blijkt niet nodig met jouw kennisnivo ;)) Bij clippen blijkt de versterker niet in staat de gevraagde amperes te leveren waardoor er gelijkspanning op de speakers komt te staan (wat ik al schreef).

En dat moet je dus idd niet hebben ;)

Gr 8)

HaRdCoRe-WeZ

Precies, we begrijpen elkaar.