Tweeter vraagje

Gestart door niwesa, 19-05-2011 23:35:28

Vorige topic - Volgende topic

niwesa

Ik heb een setje Hertz Space1 tweeters liggen maar kan nergens vinden wat de plus en de min is.

Er zit een koperkleurige draad aan en ene zilverkleurige draad.

Weet iemand welke de plus en welke de min is?
Verkoopt helaas zijn mooie V70

volvobug

Staat er nergen een (kleine) plus of een rode stip op een van de aansluitingen van de draden op de tweeter?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

snix

Zonder naar het type te kijken is doorgaans de koperkleurige draad de plus (uitzonderingen daar). Als er van die lipjes aanzitten waar je kabelschoentjes overheen kan doen is de breedste de plus. Verder maakt het voor de speaker niet uit of je dat goed aan sluit je hebt alleen kans op een fase verschil. Sluit dus links en recht hetzelfde aan. Bijv koper is plus. Als de tweeters dan uit fase staan met de rest zal je het waarschijnlijk niet doorhebben met alle andere fase fouten in de auto. Merk je iets wat je niet aanstaat draai je het om.
Dit vond ik via google, misschien heb je er wat aan...
http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/SchedaTecnica_space.pdf

Laserblue

Citaat van: snix op 20-05-2011 02:21:47
Zonder naar het type te kijken is doorgaans de koperkleurige draad de plus (uitzonderingen daar). Als er van die lipjes aanzitten waar je kabelschoentjes overheen kan doen is de breedste de plus. Verder maakt het voor de speaker niet uit of je dat goed aan sluit je hebt alleen kans op een fase verschil. Sluit dus links en recht hetzelfde aan. Bijv koper is plus. Als de tweeters dan uit fase staan met de rest zal je het waarschijnlijk niet doorhebben met alle andere fase fouten in de auto. Merk je iets wat je niet aanstaat draai je het om.
Dit vond ik via google, misschien heb je er wat aan...
http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/SchedaTecnica_space.pdf

Idd, een faseverschil bij tweeters horen de meeste mensen niet.
Ik krijg dan het gevoel alsof er een oor dicht zit
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

niwesa

CiteerStaat er nergen een (kleine) plus of een rode stip op een van de aansluitingen van de draden op de tweeter?

Er staat echt helemaal niets op de speakertjes.

Maar koper is dus de plus, bedankt voor het antwoord.

henry classic v70

Als je ze aansluit, even om te kijken of de speakers het doen zeg maar, dan zou je toch de draden kunnen omdraaien? Misschien dat je dan verschil kan horen, dan sluit je het aan met het geluid wat je dan het beste vindt klinken......
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

niwesa

Ik moet de boel nog allemaal inbouwen en testen. Punt was dat ik vorig jaar nieuwe speakers wilde monteren.
Op zoek naar een setje tweeters en woofers liep ik tegen een partij van deze Hertz Space tweeters aan. Ik kon ze toen heel voordelig kopen. Deze setjes heb ik op Ebay Duitsland verkocht, maar gelukkig heb ik er nu zelf nog één over.

Maar ik kreeg gisteren de vraag van een koper uit Duitsland wat nu de plus en de min was, vandaar mijn vraag.

Zelf moet ik nu nog op zoek naar een set nette Woofers. Twijfel alleen nog of ik er een versterker tussen zet of een crossover filters.

NinaPaul

Met een batterij 1,5v (1,2 oplaadbare mag ook  :angel:) kan je bepalen welke de plus en min zijn.
Iemand heeft ooit eens bedacht dat de positieve kan een driver UITSLAG geeft (naar boven komt).
Niet bij alle tweeters kan je het membraam zien, wanneer dit het geval is, geen paniek het maakt geen fuck uit als je het overal maar hetzelfde doet.

waarom maakt het niets uit?
In rust hangt een luidspreker door de ophanging precies in het midden van zijn uitslagbereik. Dat een luidspreker schijnbaar wat verder in de ene richting kan bewegen dan in de andere wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk gebeurt tijdens gebruik. Als er een postieve gelijkspanning van x Volt op de luidspreker wordt gezet, dan slaat de luidspreker naar voren uit - exact even ver als wanneer de luidspreker eenzelfde negatieve gelijkspanning te verwerken krijgt (*). Het is niet meer dan een fabeltje dat een luidspreker "naar voren moet komen". Geluid bestaat namelijk uit wisselspanning, dus als ie naar voren gaat, gaat ie ook naar achteren.

waarom dan toch hetzelfde?
Destructieve interferentie (luidsprekers in tegenfase staan). De speakers compenseren elkaars uitslag.
Dit klinkt als muziek waar heel weinig bass in zit.
Wanneer luidsprekers in tegenfase staan in relatief kleine luisterruimtes, hoor je dit vrijwel meteen.

Dit is dan ook de enige reden waarom een luidspreker voorzien is van een plus- en minaansluiting. Door deze simpele maar effectieve indicatie kun je makkelijk faseverschillen vermijden. Het maakt niet uit hoe je de plus en min aansluit, als je het maar consequent hetzelfde doet voor alle luidsprekers zodat ze allen in fase zijn.

TLDR
-overal hetzelfde aansluiten, klaar
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

niwesa

Met die test is het eerste antwoord bevestigd. De koperen draad is de plus. Als die op de plus van de batterij aangesloten wordt zie je de conus omhoog komen.

Heb vanmiddag mijn oude tweeters gesloopt. Bedoeling is dat ik alleen de houder ga gebruiken en daar de Hertz Tweeters in ga plaatsen.

In mijn deur zitten nu tweeweg Pioneer speakers die ik dus ga vervangen door woofers.

Lastigste wordt om de bedrading aan te passen. Voor de Tweeters is dat geen probleem. Maar voor de deurspeakers wordt het wat lastiger.

Iemand daar nog goede ideeën voor?

NinaPaul

Citaat van: niwesa op 20-05-2011 15:20:48
Met die test is het eerste antwoord bevestigd. De koperen draad is de plus. Als die op de plus van de batterij aangesloten wordt zie je de conus omhoog komen.

Heb vanmiddag mijn oude tweeters gesloopt. Bedoeling is dat ik alleen de houder ga gebruiken en daar de Hertz Tweeters in ga plaatsen.

In mijn deur zitten nu tweeweg Pioneer speakers die ik dus ga vervangen door woofers.

Lastigste wordt om de bedrading aan te passen. Voor de Tweeters is dat geen probleem. Maar voor de deurspeakers wordt het wat lastiger.

Iemand daar nog goede ideeën voor?

hoe bedoel je lastiger?

-wil je de gehele bedrading opnieuw trekken?
-wil je originele bedrading houden tot in de deur, hier je scheidingsfilter plaatsen en vanaf daar nieuw leggen?
-zoveel mogelijk intergreren?

zegt u het maar
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

niwesa

Ik wil de filters onder mijn dashboardkastje plaatsen.

Ik denk dat het gemakkelijkste is om gebruik te maken van de standaard bekabeling naar de woofers.

Maar of dat de beste manier is weet ik dus niet.

Laserblue

Citaat van: niwesa op 20-05-2011 15:48:41

Ik denk dat het gemakkelijkste is om gebruik te maken van de standaard bekabeling naar de woofers.

Wel de makkelijkste ;)

Kabels die deur intrekken is inderdaad een crime, in de connector is zeer weinig ruimte, maar het is te doen ;)

niwesa

Dan houden we het in eerste instantie lekker op de standaard kabel.

Weet iemand toevallig of deze adapters ook in Nederland te krijgen zijn;

http://www.clarionworld.co.uk/car-audio.aspx/sak-3210-adaptor

Laserblue

Citaat van: niwesa op 20-05-2011 16:37:34
Dan houden we het in eerste instantie lekker op de standaard kabel.

Weet iemand toevallig of deze adapters ook in Nederland te krijgen zijn;

http://www.clarionworld.co.uk/car-audio.aspx/sak-3210-adaptor

Bel eens met een Clariondealer ;)

http://www.showyoursound.nl/Public/Waar/merk.asp?Merk_ID=40

NinaPaul

Citaat van: niwesa op 20-05-2011 15:48:41

De beste manier is een zo kort mogelijke, storingsvrije, gelijke lengte (weerstand) verbinding.
Wanneer je geen apparte versterker monteerd is de standaard bedrading prima.

Ik vrees alleen dat er geen dubbele draad vanaf de radio standaard is.
wat ik wel weet is dat er vertakkingen in zitten (8ohm speakers parallel aangesloten).
Loze draden geven verlies en zijn storings gevoelig.

vergeet niet de tweeters goed te richten
-Gottfried Leibniz