Koprevisie

Gestart door jorikw, 20-05-2011 12:43:16

Vorige topic - Volgende topic

jorikw

Zojuist is door de ANWB vastgesteld dat mijn kleppen niet meer zo goed zijn. Die had ik erbij geroepen nadat ik de laatste 3 kilometer hortend en stotend moest afleggen naar mijn werk.

Diagnose: Geen compressie op cinlinder 4 en maar de helft op cilinder 5. Koprevisie dus.
50 kilometer terugrijden werd mij afgeraden op 3,5 cilinder, dus hij wordt vanmiddag om half 4 met mij als bijrijder uit Lelystad terug gereden naar Nijkerk.

Ik zit nog te twijfelen om hem bij een lokale garage te zetten, of voor mijn deur.
Maar wat is wijsheid. Weet iemand toevallig waar ik een gereviseerde kop kan "bestellen". Of wellicht een adres met kennis van een 850 waar ik hem kan laten maken? Of is er iemand hier op het forum die mij verder kan helpen?
Wil de auto graag houden en er best nog wat geld in steken, maar ja....

Autospecs:

Volvo 850 sedan 2.5 20V nov. 1994
G3 LPI (2008)
Automaat
kmstand ca. 465.000

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

Hmm, twijfel er zo nog even aan of het wel je kop is.  Heeft de ANWB tijdens het compressiemeten ook olie gespoten in de cilinders ?  Bij mij was namelijk, zonder aanleiding, het onderblok naar zijn gallemiezen en ik had ook geen compressie op 1.5 cilinder.  Maar na oliespuiten erop meteen de volle compressie weer, conclusie onderblok of zuigerveren / olieschraapveren kapot.

Zou dit nog even goed na (laten) kijken als ik jou was om niet voor hele hoge kosten te komen te staan.

jorikw

De anwb haalde bougies eruit, en koppelde de brandstoftoevoer los. Toen draaide hij op de cilinder een meetinstrument en moest ik starten en gas intrappen. Heb hem geen olie zien inspuiten.

De 850 staat nu achter de garage te wachten op mijn besluit. Ik zit namelijk nog erg te twijfelen wat te doen... Heb een blok aangeboden gekregen voor 250 euro, en kan deze dus omwisselen. Of een andere auto kopen. Maar weet eigenlijk nog niet echt wat te doen.
De auto is verder in redelijke staat, alleen een lek in de uitlaat ergens.

UserID6342

Dat dacht ik al en de conclusie van de ANWB was geen compressie, kop suf.  Echter pas met olie inspuiten kun je 'zien' waar je moet gaan zoeken, of alleen de kop of in het onderblok.

Als je auto verder goed is en je kunt een compleet lopend motortje vinden voor 250 zou ik 'm ombouwen.  Goedkoper kun je niet klaar zijn en een koprevisie kost altijd meer.

NinaPaul

Cilinder lektest zou een goede optie zijn om het een en ander uit te sluiten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jorikw

Weet iemand een goed adres, liefst in het midden van het land, waar ik een clinderkop kan laten vlakken en kleppen kan laten inslijpen?

BarryB

Hier brengen wij ze altijd heen.

http://www.volvomotorrevisie.nl/    niet al te duur en goed.

jorikw

Misschien is het niet nodig om hem te laten vlakken. Dat gaat de monteur voor mij bekijken zodra ik het "nieuwe"cilinderblok krijg. Morgen ga ik de huidige cilinderkop eraf halen, en kijken wat de staat van de rest van het blok is. Maar hopen dat de cilinders nog goed zijn.
Verder heb ik de winkelwagen bij Nordicar al vol zitten. Nieuwe koppakking, kopbouten, oliefilter en nog wat klein spul.

grijzev70tdi

Kopvlakken zou ik altijd doen. En ook even af laten persen. Voorkomen is beter als genezen. Als je kop toch niet goed blijkt te zijn kan je weer opnieuw beginnen. Lijkt me ook niet de bedoeling
Grolsch, het klinkt al lekkerder

joebar

Citaat van: grijzev70tdi op 30-05-2011 10:06:49
Kopvlakken zou ik altijd doen. En ook even af laten persen. Voorkomen is beter als genezen. Als je kop toch niet goed blijkt te zijn kan je weer opnieuw beginnen. Lijkt me ook niet de bedoeling

Kopvlakken zou en doe ik NOOIT, alleen als er schade is aan het pasvlak...
Een kop is recht als hij gemonteerd wordt, en is recht als hij van het blok komt ( die kan onder die 10 -12 bouten echt niet krom trekken) maar als  hij losgebout wordt kanhij iets torderen door de spanning.. Maar je nokkenassen liggen ook recht in de kop...
Wat denk je dat er met de nokkenassen gebeurt als jij een "kromme "kop gaat vlakken..
Die komen dan in een krom pasvlak te liggen....
Ik heb al vele koppakkingen vervangen, en vlak NOOIT als het niet hoeft....
Dit stamt nog uit de tijd dat er onderliggende nokkenassen waren, toen was het makkelijker om te vlakken, maar met bovenliggende nokkenassen doe ik het nooit.

Als je een goed revisieadres wilt.. STAPPERS in Boxmeer.... perfecte vakmensen, die weten waar ze het over hebben

BarryB

Voorkomen is beter als genezen.
[/quote]

:eusa_shhh:

jorikw

Vandaag wil ik dus gaan beginnen met het verwijderen van de cilinderkop.
Is het te doen voor iemand met weinig sleutelervaring?
Ik sta achter een garage, dus kan terugvallen op een monteur, en denk ook wel het goede gereedschap te hebben.
Weet iemand een passende beschrijving / stappenplan voor dit werk? Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, en waar ik op moet letten.

)()()sT

Met alle respect, maar zou je er dan wel aan beginnen?  :eusa_shifty:

jorikw

Als je doelt op mijn sleutelervaring.. misschien moet ik er maar niet aan beginnen nee. Maar doe het toch.
De nieuwe cilinderkop laat ik er op zetten door monteur, want dat kan ik zeker niet. Maar de oude eraf moet toch wel lukken?