Lampje motormanagement (Lambda)

Gestart door Loet, 20-05-2011 20:23:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loet

Hoi,

Sinds drie dagen ben ik de bezitter van een olijfgroene 850 T5r. Op de tweede dag begon het MM-lampje te branden, een bekende kwaal waar ik als voormalig Audi A4 rijder (LPG) veel van af weet. Met belangstelling heb ik de uitleg op dit forum gelezen. Ik zal proberen de OBD1 uit te gaan lezen en -vooral- het systeem te resetten. Het klinkt allemaal erg abstract. Ik wacht dan wel af of het euvel terugkeert.

Klopt het dat ik moet kiezen voor 'gaatje A2' / Brandstofsysteem?

Het draadje zal ik ook maar vast solderen. Dat ziet er niet goed meer uit. Isolatie verdroogd en gebarsten.

Groet,
Loet

ronaldblaauw

Loet, als ik je breciht zo lees, heb ik het zelfde probleem. Klopt het dat het eigenlijk "loos alarm" is en dat er op het forum uitleg te vinden is over het je het verhelpt/reset ?

Ronald

Ludo

Een continu brandend MM-lampje betekent een permanente foutmelding.
Dat is zekers geen "loos alarm".
Uitlezen is dan de boodschap, dat geeft je een indicatie van wat er mis is, of welke actie je moet/kan ondernemen.

ronaldblaauw

Ludo, dank  voor je snelle reactie. Ik heb de auto nog maar kort. De garage gaf aan dat uitlezen geen optie was omdat de auto uit 1994 stamt en er destijds geen uitleesmogelijkheid is ingebouwd. Ik krijg nu het idee dat uitlezen wel degelijk mogelijk zou moeten zijn. Klopt dat ? en zo ja, Hoe ?

Ronald

Ludo


Loet

Hoi,

Ronald: ik heb dit gevonden http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html

Ik weet er niet alles van. Bij mijn vorige auto bleef het lampje branden na een misfire. Nadat ik een mengsel kocht voor de verstuivers was het euvel verholpen. Ik geloofde echt niet in zo'n oplossing, maar toch was het echt zo.

Zal het uitlezen proberen. Ik kan er toch wel mee doorrijden zeker?

Grtz,
Loet

ronaldblaauw

heb de wagen uitgelezen. lampje is na een reset keurig uit. Dank voor jullie snelle hulp

Ronald

Loet

Hoi,

Ik heb het uitgelezen. Het gaat om een eindeloze (14 X) reeks 233, 232, 233, 232, enz. Volgens de handleiding:

2–3–2 Adaptieve lambdaregeling, stationair Storingslampje licht op
2–3–3 Adaptieve lambdaregeling, stationairregeling

Na het resetten is het lampje uit. Nu maar afwachten of het terugkeert. Krijgt de kenner al een beeld?

Groet,
Loet

Ludo

Vacuumlekkage.
Het beruchte knietje links op het spruitstuk controleren.


FGG

Citaat van: Loet op 23-05-2011 13:17:50
Ik heb het uitgelezen. Het gaat om een eindeloze (14 X) reeks 233, 232, 233, 232, enz. Volgens de handleiding:

Na alle codes gemeld te hebben begint ie weer opnieuw, staat beschreven. DUs je hebt 2 foutcodes: 2-3-2 en 2-3-3

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Loet

Hoi,

Ik had het anders gelezen. Daarom wachtte ik op het direct voorbijkomen van dezelfde code. Dat staat er inderdaad niet. Ook weer duidelijk. Bedankt.

Groet,
Loet

daytonawim

Kijk ook even op je vacuum torentje onder de afdekkap van je gasklephuis, daar zijn er een aantal afgedopt,
die willen nog wel eens verdwijnen !

Loet

Hoi,

Gaat het bij het knietje om de slang die daar zichtbaar is? Wat moet ik precies controleren?

Ik zal ook onder de afdekkap kijken. Gisteren ging het lampje bij een stationair toerental (voor het stoplicht) branden na een rit vanuit Utrecht. Ik maak me geen zorgen, maar ik heb een hekel aan zulke lampjes.

Bedankt en gegroet,

Loet

Loet

Edoch, het beruchte knietje ziet er goed en nieuw uit. De dopjes op de tuitjes op het vacuumtorentje zijn aanwezig en zien er ook goed uit.

En nu?

Ludo

Geen rot knietje?, hoe kan dat dan?.  ;D

De LMM eens uitwisselen met iemand uit je buurt, lijkt me een goeie volgende stap.