vraag

Gestart door Red Devil, 25-05-2011 23:33:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Red Devil

Ik heb 4 zomerbanden waarvan 2 met 4mm profiel en 2 met 7. Welke kan ik het beste voor plaatsen en welke achter. Je hoort hier verschillende verhalen over. De dealer plaatst het meeste profiel achter en de bandenboer weer voor.

Wie geeft raad.

Gr.
Ted

FGG

Ik zou de banden met het meeste profiel aan de voorkant plaatsen. Daar vind de tractie plaats én daar zit het draaiende gedeelte.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

ulkeman

zucht deze discussie is al zo vaak gevoert.

de banden met het meeste profiel horen eigenlijk achter. ;)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

rpakuypers

Ik heb mijn banden op de 850 onlangs ook omgedraaid. De banden zitten op de velgen die ik onlangs kocht en omdat ik nog geen tijd heb om de velgen op te knappen komen er nog geen nieuwe banden op.
Ik heb geprobeerd om een tijd lang te rijden met de beste banden achter maar dat rijdt voor geen meter. Stuur stond scheef, trekken naar links en rechts ................ na het omdraaien staat het stuur weer recht en is het trekken over. Mijn stelling was en is : beste banden op de aandrijvende as  :eusa_shhh:

Groet,
Roger

Red Devil

ik dacht ook altijd voor. De dealert geeft echter aan dat de auto voor het zwaarst is, dus de meeste druk en dat je daarom kunt volstaan met het minste profiel voor.

Leuk, die verschillende meningen ;D

ulkeman

op de slipcurses die hier door het forum georganiseerd was en trouwens weer komt
is even duidelijk gemaakt wat de verschillen zijn.

gladde banden (lees minste profiel) voor de auto is nog controleerbaar.

gladde banden lees minste profiel) achter de auto is niet meer controleerbaar in een slip.

en verder moeten jullie het zelf weten ;)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

rpakuypers

Citaat van: Red Devil op 25-05-2011 23:54:42
ik dacht ook altijd voor. De dealert geeft echter aan dat de auto voor het zwaarst is, dus de meeste druk en dat je daarom kunt volstaan met het minste profiel voor.

Leuk, die verschillende meningen ;D

Ik heb het naar aanleiding van de discussie hier geprobeerd en mijn ervaring is toch anders.

Groet,
Roger

MVeldhuis

Citaat van: Red Devil op 25-05-2011 23:33:46
Ik heb 4 zomerbanden waarvan 2 met 4mm profiel en 2 met 7. Welke kan ik het beste voor plaatsen en welke achter. Je hoort hier verschillende verhalen over. De dealer plaatst het meeste profiel achter en de bandenboer weer voor.

Wie geeft raad.

Gr.
Ted

Hihi, een eenduidig antwoord ga je hier ook echt niet krijgen hoor ;D

Als veiligheid het belangrijkste is zou ik de beste banden achterop gooien, voor zit er wat meer gewicht op de wielen dus iets minder snel gripverlies. Als je voor grip verliest blijft de auto beter controleerbaar dan wanneer je achter grip verlies (dan wordt je ingehaald door je eigen trekhaak).

Dan heb je nog de factor van de beste banden op de aangedreven as ivm grip, vind ik persoonlijk een beetje nonsens tenzij je een t5-r rijd en niet weet wat half gas bij wegrijden betekend.

Nog een overweging is dat de banden op de aangedreven as iets sneller slijten dan de niet aangedreven as.

Doe er je ding mee, een eenduidig helder antwoord ga je hier niet krijgen.

arjen850

Citaat uit een ander topic(rijtraining)


De beste banden voor of achter.. Het ziet er naar uit dat ik hier met de billen bloot moet  Figuurlijk he
Bewust heb ik vandaag gereden met de beste banden achter op en de wat mindere voor.. Bij het nemen van een bocht met de rechter wielen op spel glad wegdek en de linker op stroef asvalt, was het voor mij niet mogelijk mijn R te laten uitbreken omdat de achter banden zoveel grip hadden dat ze doodleuk het spoor van de auto volgden.. En wat belangrijker is, is dat ik daardoor de bocht gewoon kon nemen zonder dat ik werd ingehaald door de bilpartij van mijn eigen auto

Dat plus de erg duidelijke uitleg van de rijtrainer doet mij na jaren mijn mening bij stellen( en alsjeblief neem van mij aan, dat gebeurt niet zo vaak  )

ulkeman

Citaat van: rpakuypers op 25-05-2011 23:57:35
Citaat van: Red Devil op 25-05-2011 23:54:42
ik dacht ook altijd voor. De dealert geeft echter aan dat de auto voor het zwaarst is, dus de meeste druk en dat je daarom kunt volstaan met het minste profiel voor.

Leuk, die verschillende meningen ;D

Ik heb het naar aanleiding van de discussie hier geprobeerd en mijn ervaring is toch anders.

Groet,
Roger

dan zijn je bandjes niet 100% op de achteras merk je er minder van dan de vooras ;)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

arjen850

Er is zowel in theorie maar ook in de praktijk ruim voldoende bewijs geleverd dat de beste banden  achterop moeten(uit veiligheids oogpunt)

rpakuypers

Citaat van: ulkeman op 26-05-2011 00:04:31
dan zijn je bandjes niet 100% op de achteras merk je er minder van dan de vooras ;)

Dat zijn ze ook niet ........... ze komen van een andere Volvo af en zijn ook niet recht afgesleten en daardoor het zwalkend gevoel aan de voorkant. Op de achteras merk ik er inderdaad niets van en als het flink regent neem ik gas terug. Over een paar weken komen er toch 4 nieuwe banden op ....

Groet,
Roger

ulkeman

Citaat van: rpakuypers op 26-05-2011 00:08:37
Citaat van: ulkeman op 26-05-2011 00:04:31
dan zijn je bandjes niet 100% op de achteras merk je er minder van dan de vooras ;)

Dat zijn ze ook niet ........... ze komen van een andere Volvo af en zijn ook niet recht afgesleten en daardoor het zwalkend gevoel aan de voorkant. Op de achteras merk ik er inderdaad niets van en als het flink regent neem ik gas terug. Over een paar weken komen er toch 4 nieuwe banden op ....

Groet,
Roger

:eusa_clap: en zo hoort het :D
zullen zaterdag wel zien denk ik hoe schuin ze afgesleten zijn?


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

rpakuypers

Citaat van: ulkeman op 26-05-2011 00:12:50
Citaat van: rpakuypers op 26-05-2011 00:08:37
Citaat van: ulkeman op 26-05-2011 00:04:31
dan zijn je bandjes niet 100% op de achteras merk je er minder van dan de vooras ;)

Dat zijn ze ook niet ........... ze komen van een andere Volvo af en zijn ook niet recht afgesleten en daardoor het zwalkend gevoel aan de voorkant. Op de achteras merk ik er inderdaad niets van en als het flink regent neem ik gas terug. Over een paar weken komen er toch 4 nieuwe banden op ....

Groet,
Roger

:eusa_clap: en zo hoort het :D
zullen zaterdag wel zien denk ik hoe schuin ze afgesleten zijn?

Vast ..........

Groet,
Roger

thuur

Al 1000x voorbij gekomen denk ik. Samengevat:

In normale omstandigheden wil je de beste banden voor (regen, tractie). In extreme situaties achter (stabiliteit). Jij mag bepalen wanneer je het het hardst nodig hebt :D


Gr 8)