motorkap vast

Gestart door BoostaBrick, 19-05-2004 19:10:58

Vorige topic - Volgende topic

BoostaBrick

Wilde vandaag even de motorkap open doen om de kleurcode te controleren maar dat ging niet door. Linksvoor en in het midden ontgrendelt de kap , maar rechtsvoor zit hij muurvast. Heb al de grill eruit gepeuterd om te kijken of ik nog ergens anders bij kan , maar ik kan niks meer bedenken. Iemand nog suggesties voordat ik overga tot grof geweld ??

Jeroentjuh

Iemand rechtsvoor op de kap drukken en de ander aan de hendel trekken...

ed

Is dat te smeren? Ik heb er ook af en toe last van.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Jazeker is dat te smeren. Ik hou het netjes bij met witvet, de garage ging er met oliespuitje langs.

Overigens is grof geweld niet direct nodig om de tweede haak los te krijgen, auto op een brug, onderplaat er onder weg halen en met lenige arm en wat geduld op zoek naar het kabeltje. Hansiepansie heeft er ook ervaring mee...

Jeroentjuh

Citaat van: ed op 19-05-2004 19:28:56
Is dat te smeren? Ik heb er ook af en toe last van.

Uiteraard, bij elke beurt smeer ik ze....

Reitse

Wat is beter: olie of vet?

Emiel

Ik gebruik zelf altijd vet, terwijl een X aantal collega's olie gebruikt. Ik vind het  nadeel van olie dat het er erg makkelijk wegloopt, met vocht enzo, als je 'white grease' gebruikt blijft het lekker op z'n plek zitten....

Emiel....

Reitse

De "olie-monteur" vertelde me dat olie beter bij alle delen kwam...

denkweb

Citaat van: BoostaBrick op 19-05-2004 19:10:58
Wilde vandaag even de motorkap open doen om de kleurcode te controleren maar dat ging niet door. Linksvoor en in het midden ontgrendelt de kap , maar rechtsvoor zit hij muurvast. Heb al de grill eruit gepeuterd om te kijken of ik nog ergens anders bij kan , maar ik kan niks meer bedenken. Iemand nog suggesties voordat ik overga tot grof geweld ??

Kabel kan ook wel eens te slap staan, meestal is vervangen dan de handigste oplossing.

We hebben ooit eens een topic gehad over iemand die de kabel afbrak (Bennie?).

Het wordt pas echt lekker als de vergrendeling helemaal niet meer werkt (kabel stuk ofzo).

Succes ermee!

ed

Bij mij komt de klep soms niet uit het slot aan één kant. Ik moet zowiezo twee keer aan het hendeltje trekken, en soms wil de klep dan nog niet open. Dan moet ik eerst even de klep een beetje omhoog tillen (aan één kant), en dan nog een keer trekken. Dan wil de klep pas open. HEt lijkt wel alsof de veer niet voldoende kracht meer heeft aan één kant. Zou dat kunnen of is dit ook een smeerprobleem.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Entuscan

Ed's probleem heb ik ook.
Kap komt meestal maar aan 1 kant vlot los.
Hendel trekken, kap proberen opendoen en enkel rechterkant is los. Kap staat dus wat omhoog, nog es aan de hendel trekken en huppakee motorkap gaat open.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

mehn

Citaat van: ed op 21-05-2004 08:51:45
Bij mij komt de klep soms niet uit het slot aan één kant. Ik moet zowiezo twee keer aan het hendeltje trekken,

Citaat van: Entuscan op 21-05-2004 09:31:59
Kap komt meestal maar aan 1 kant vlot los.
Hendel trekken, kap proberen opendoen en enkel rechterkant is los. Kap staat dus wat omhoog, nog es aan de hendel trekken en huppakee motorkap gaat open.

Precies hetzelfde bij mij  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

s©ub@

misschien een optie om dan de kabel wat meer op te spannen? dit kan bij de handle in de auto zelf...

als de motorkap echt niet meer open wil kun je met een wagen met airco (hier heb je dus echt geen ruimte om onderlangs de vergrendelijk te komen) op de volgende twee manieren de kap openen:

1. kijk of je ergens een stukje van de ontgrendelingskabel kunt pakken door de motorkap een beetje op te tillen; deze kabel loopt achter het voorfront door en dan bovenlangs de radiator. nadeel hiervan is dat je de kabel kapot kunt trekken als de kabel klem ligt of als deze niet soepel loopt

2. zet een brede platte schroefendraaier achter het knipperlicht (aan de kant waar het in het zijscherm zit) en trek het knipperlicht een beetje naar voren. Het knipperlicht zit met een veer vast in het voorfront. pak een tang en probeer de veer los te haken door de veer een stukje terug de auto in te duwen en daarna een beetje naar je toe te trekken; als je gelukt hebt komt de veer uit het bevestigingsnokje en kun je het knipperlicht eruit pakken. mocht dit niet lukken dan trek met grof geweld aan de veer om deze uit te rekken (kost je wel een nieuwe veer). als het knipperlicht eruit is kun je met een haaks gebogen stuk ijzer (in bijna elke doppenset zit zo'n sleutel) door het knipperlichtgat om de ontrgendeling los te maken. ik zal vanavond foto's maken om aan te geven waar het palletje van de ontgrendeling op de motorkapsluiting zit...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

ed

Citaat van: s©ub@ op 21-05-2004 10:15:00
misschien een optie om dan de kabel wat meer op te spannen? dit kan bij de handle in de auto zelf...

Zal het eens proberen. Ben bang doordat ik nu erg hard aan de kabel moet trekken dat deze een keer stuk gaat.

denkweb

Handvat erafhalen en met een punttang aan de kabel trekken is dan nog een oplossing. Meestal breekt de kabel bij het handvat af nl.