De paarse vliegende baksteen....Op naar de volgende stap

Gestart door MrCain, 05-06-2011 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Citaat van: Wibren V70RAWD op 24-02-2013 12:52:25
http://www.ardtuning.com/Billet-Aluminum-Compressor-Wheel--TD04HL-19T-Spool-Control_p_108.html

8)

Dat is inderdaad een manier om het vroege opspoelen te verkomen =>  alleen zal je nooit meer je volle boost krijgen.... :eusa_whistle:

Met deze manier zorg je voor interne lekkage in je compressor waardoor je dus meer lucht moet verpompen om een fatsoenlijke boost te krijgen. Is een manier maar niet echt een oplossing  ;) want volgens mij creëer je een vervelende surge in je compressor......maar kan het ook mis hebben hoor  :)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Dat zal wel meevallen allemaal. Je handicap is je LPi, ik heb prima een jaar op ruim 1,3 bar gereden met de 19T en K24 (die nog sneller spoelt). Maakte al 530nm en 322pk op de bank bij Fasttech op 1,1 bar. Nu had ik wel een RPM afhankelijke boost controller, zou nooit meer zonder willen (nu niet nodig, full boost bij 4400 rpm  ;D )

Ben benieuwd naar de combo met gas!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 24-02-2013 17:13:45
Je handicap is je LPi
Inderdaad, dat is de bottleneck....maar denk dat dat wel goed gaat komen  ;)

ik heb prima een jaar op ruim 1,3 bar gereden met de 19T en K24 (die nog sneller spoelt). Maakte al 530nm en 322pk op de bank bij Fasttech op 1,1 bar. Nu had ik wel een RPM afhankelijke boost controller, zou nooit meer zonder willen (nu niet nodig, full boost bij 4400 rpm  ;D )
Die heb je duidelijk wel nodig bij een 850 als je een 19T monteer en er de volledige potentie uit wil halen  => het motormanagement mist gewoon de absolute druk meting zodat de ECU dit gewoon niet goed kan regelen

Ben benieuwd naar de combo met gas!
Anders ik wel!  :P

Ben nu bezig met het programma en de functies, is wel ff wennen maar gaat van de week de usermanual en helpfile uitprinten. Gaat mezelf komende tiet niet vervelen  ;D

Piet

MrCain

Citaat van: Piet op 24-02-2013 17:39:06
Waarom zou de LPi de bottleneck moeten zijn?

In combinatie met de groene injectoren zal het wel moeten gaan denk ik => bij Ludo ging het toch ook!
Maar het gaat er om dat de LPe goed geprogrammeerd gaat/kan worden... maar voordeel met de TurboTuner is dat je gewoon wat lager gaat zitten met je load (wat je dus zelf kunt doen en dus niet terug naar de tuner moet) en probleem zal dan over zijn.

Maar we gaan het beleven in de nabije toekomst!
Heb er erug veel zin in  :eusa_dance:

Piet

Misschien (waarschijnlijk) vertel ik je niks nieuws maar indien  je van oranje naar groene injectoren gaat en je kalibreert hierop met TT dan gaat ie op gas te arm lopen. De gascomputer zet de inspuittijd die de ECU geeft voor de benzineinjectoren om naar een geschikte inspuittijd voor de gasinjectoren.  Je moet de gascomputer hierop laten calibreren bij een LPi boer.
Als die verhouding goed ingeprogrammeerd is, zie ik niet in waarom LPi een bottleneck moet zijn.
Als dan de tabellen voor benzine goed staan, zoals ze horen, staan ze voor de LPi automatisch ook goed. Als het je, in dat geval, lukt detonatie bij LPi te hebben, zal die op benzine helemaal detoneren.

Piet

Ik meen dat om voldoende LPG te kunnen leveren  er dan vaak wel een 6e injector bij moet?

MrCain

Citaat van: Piet op 24-02-2013 18:04:20
Ik meen dat Om voldoende LPG te kunnen leveren moet er dan vaak wel een 6e injector bij moet?

Nee hoor, dat was vroegah  ;D
Nu met de donker bruine LPi injectoren icm groene benzine injectoren kan je best wel ver gaan.

Net wat je in je vorige berichtje schreef : als alles goed op de groene benzine injectoren loopt/afgesteld is dan moet ik inderdaad terug naar de gasinbouwer om mijn (LPe7) gas computer opnieuw te laten kalibreren op de opbrengst van de groene benzine injectoren (eigenlijk net als de TurboTuner). Maar eerst moet Michiel de TurboTuner leren snappen eer dat dat zo ver is  ;D

Piet

Dat maakt het weer een stuk eenvoudiger de donker bruine injectoren.
Verschillen van LPG met benzine zijn
-hoger octaangetal
-tragere verbranding
-geen koelende en detonatie voorkomende werking bij rijker zetten.

Feitelijk zou ie op LPG vroeger moeten onsteken dan op benzine voor een optimale ontstekingscurve, ik weet niet of dat in te programmmeren is door de gasboer?
Rijker zetten op benzine  om detonatie te voorkomen is eigenlijk meer compensatie in tekortkomingen in de boost en vervroegingstabellen. Als hij op benzine helemaal goed getunede is zou dat op LPG geen problemen moeten opleveren. Bovendien is LPG klopvaster.
Met LPG heb je wle sneller te maken met te hog EGT waardes, maar dat betekent alleen maar dat je wat minder speelruimte hebt bij het tunen dan met benzine.
EGT meting is dan wel zeer raazaam, en dan alsjebleift meting voor de turbo en niet er na want daar heb je niks aan.

KIM

De LPG computer doet niets met de ontsteking; dit blijft de taak van het benzinesysteem.
De LPG computer gebruikt het injectiesignaal om te berekenen hoe lang de LPG injector dient te worden aangestuurd, verder niets.

-D©©©L-

Citaat van: Piet op 24-02-2013 18:25:51
Dat maakt het weer een stuk eenvoudiger de donker bruine injectoren.
Verschillen van LPG met benzine zijn
-hoger octaangetal
-tragere verbranding
-geen koelende en detonatie voorkomende werking bij rijker zetten.

Feitelijk zou ie op LPG vroeger moeten onsteken dan op benzine voor een optimale ontstekingscurve, ik weet niet of dat in te programmmeren is door de gasboer?
Rijker zetten op benzine  om detonatie te voorkomen is eigenlijk meer compensatie in tekortkomingen in de boost en vervroegingstabellen. Als hij op benzine helemaal goed getunede is zou dat op LPG geen problemen moeten opleveren. Bovendien is LPG klopvaster.
Met LPG heb je wle sneller te maken met te hog EGT waardes, maar dat betekent alleen maar dat je wat minder speelruimte hebt bij het tunen dan met benzine.
EGT meting is dan wel zeer raazaam, en dan alsjebleift meting voor de turbo en niet er na want daar heb je niks aan.

Je hebt alleen te maken met te hoge EGT waardes als het mengsel te rijk is.  Meten na de turbo is afdoende voor een relatieve meting. Bij detoneren op LPG is het raadzaam om het mengsel armer te maken en de ontsteking te vervroegen. Het inspuiten van meer brandstof leid alleen maar tot hogere EGT waardes.
Ik draai zelf tot 80% last met bijna 40 graden vervroegde onstekingstiming.
LPG is echt een hele leuke brandstof, maar je moet het wel benaderen als een gasvormige brandstof.  Je hebt weinig tot  niks te maken met koudstartverrijking, acceleratie verrijking, Tau en andere vloeibare brandstof specifieke oplossingen en kreten.
Helaas is het met een turbotuner niet mogelijk om closed-loop lambda 1,4 te draaien en meer dan 40 graden voorontsteking. Dat is 1 van de redenen dat ik naar een stand alone ECU ga waarmee dit wel mogelijk is.   

Piet

Ik weet dat de gascomputer niks met de ontsteking doet, maar dat maakt dat je moet kiezen voor of optimaal op lpg of optimaal benzine. Meestal wordt dat dus een compromis.
De temp van de uitlaatgassen duikt enorm door de turbo en er is ook geen lineair verband tussen temp voor en na de turbo.
Een EGT na de turbo is zinloos, ook relatief.
Zelfs voor de turbo is het niet optimaal. Je moet je realiseren dat je daar een gemiddelde temp meet van 5 cilinders. Die temp kan dan nog ruim onder de limiet zitten terwijl de uitlaatklep van 1 van de cilinderd vrolijk aan het verbranden is. Laat staan een tempmeting na de turbo.

-D©©©L-

Citaat van: Piet op 24-02-2013 21:42:55
Ik weet dat de gascomputer niks met de ontsteking doet, maar dat maakt dat je moet kiezen voor of optimaal op lpg of optimaal benzine. Meestal wordt dat dus een compromis.
De temp van de uitlaatgassen duikt enorm door de turbo en er is ook geen lineair verband tussen temp voor en na de turbo.
Een EGT na de turbo is zinloos, ook relatief.
Zelfs voor de turbo is het niet optimaal. Je moet je realiseren dat je daar een gemiddelde temp meet van 5 cilinders. Die temp kan dan nog ruim onder de limiet zitten terwijl de uitlaatklep van 1 van de cilinderd vrolijk aan het verbranden is. Laat staan een tempmeting na de turbo.

Een lineair verband is niet nodig om in de peiling te houden welke kant je uit gaat met de egt.
Om dat compromis te voorkomen is een ECU die volledig gescheiden brandstof en ontstekings mappen heeft voor benzine en LPG een mooie oplossing. Ben je ook meteen verlost van problemen als ze qua opbrengst erg afwijken.
Nog een leuke eigenschap van LPG; bij gelijk vermogen heb je een groter volume uitlaatgas  t.o.v. een benzinemotor. Dat bied mogelijkheden bij de keuze van de turbo.

schutten

Citaat van: Martijn_B op 23-02-2013 18:16:04
Dat is wel raar, turbinekant is even groot en compressor kant zelfs kleiner. Spoel up zal niet echt verschillen. Opzich kan het allemaal best veel hebben, gewoon niet verder dan 1.35 bar gaan.

Turbinekant van de 18T 0.41A/R  vs 19T 0.49 A/R
Niet hetzelfde dus.

Piet

Wat dat het gescheiden regelen betreft is het  megasquirtproject, ik denk dat je het daar over hebt, een mooie oplossing (en niet alleen daarvoor). Ben ook nog steeds van plan dat project nog es uit de ijskast te halen, ik ben daar in de begintijd ook een poosje mee bezig geweest.
Ik blijf het toch met je oneens over EGT na de turbo. Zeker bij LPG en een beetje serieus tunen geeft dat alleen maar schijnzekerheid. Dat is net zo gevaarlijk voor je motor als bijvoorbeeld het klemmetje van de aansluiting van een slang op de oliekoeler in  je radiator niet goed vastklikken.