De paarse vliegende baksteen....Op naar de volgende stap

Gestart door MrCain, 05-06-2011 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Citaat van: koen.s op 16-11-2013 18:43:08
Goed bezig  :eusa_clap:
De gele koni´s bevallen mij goed, alleen een nadeel is ze roesten snel.

Klopt helemaal Koen! Daarom gaat er nog een aantal lagen gele verf op de schokbrekers  ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Perfect bezig Michiel!

Welke problemen ervaar je met de Innovate? Plaatje van koper gemaakt?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

elianmars

Citaat van: koen.s op 16-11-2013 18:52:33
Citaat van: MrCain op 16-11-2013 18:45:10
Goed bezig  :eusa_clap:

Klopt helemaal Koen! Daarom gaat er nog een aantal lagen gele verf op de schokbrekers  ;)

Had ik achteraf ook moeten doen.

Achteraf kun je het nog altijd doen. Je had het beter vooraf kunnen doen  ;D

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 16-11-2013 18:53:02
Perfect bezig Michiel!

Welke problemen ervaar je met de Innovate? Plaatje van koper gemaakt?

Plaatje is niet van koper maar van 3mm aluminium plaat, kon zo snel geen kopere plaat vinden..

Buitenom het defecte display (wat onder garantie netjes is afgehandeld) alleen op het moment zo af en toe foutcode E8 op  het scherm en vreemde waardes. Is meer ff en dan is alles weer ok.

Daarvoor eigenlijk geen problemen gehad.

MrCain

Citaat van: koen.s op 16-11-2013 22:07:35
Citaat van: elianmars op 16-11-2013 22:06:50
Citaat van: koen.s op 16-11-2013 18:52:33
Citaat van: MrCain op 16-11-2013 18:45:10
Goed bezig  :eusa_clap:

Klopt helemaal Koen! Daarom gaat er nog een aantal lagen gele verf op de schokbrekers  ;)

Had ik achteraf ook moeten doen.

Achteraf kun je het nog altijd doen. Je had het beter vooraf kunnen doen  ;D

Ja had ik vooraf moeten doen  ;D

Straks al je V70 onder het mes gaat voor de harttransplantatie kan je dit gelijk ff meenemen! Staalborstel en schuurpapiertje, spuitbus met Hard Hat rust-oleum in geel (moet ff kieken wat het RAL nummer was...) en je bent weer helemaal het mannetje!

MrCain

Zo, van de week de Koni´s wat "beter" in de verf gezet in de spuitcabine op het werk (heb nu gele druipkaarsen :eusa_whistle: spuiten lukt me alleen op een andere manier :evil:) heb dit met spuitbus Rust oleum hard hat ral 1007 gedaan (veiligheids geel => krijg daar wel een veilig gevoel bij ;D) dit geel is bijna precies het zelfde als het Koni geel.

Vandaag ook een poging gedaan om de TurboTuner wat beter af te stellen. Vroegtijdig deze poging moeten stoppen.... => remmen gingen erug faden en stinken...
Staat nu een stuk minder rijk (0,8/0,85 lambda ipv 0,74,0,78) en trekt nu best wel goed op met 1,1 bar ;D en op gas rijd hij nu beter => blijf nu zo beetje onder de 85% dutycycle. Kan nog beter want zo af en toe zie ik 90% dutycycle (moet op gas onder de 85% blijven ivm de 20% minder injectie tijd op LPG...)

Is nu zaak om de tune te fine tunen want zo nu en dan staat ie te arm en te rijk. Gaat wel binnenkort de EGT meting in het spruitstuk zetten om wat beter een indruk van de afstelling te krijgen. Rijd nog met de oranje injectoren rond: gaat een goeie tune vinden met deze injectoren for the time bieng en om het afstellen onder de knie te krijgen.

Al met al valt het niet echt mee om een goede afstelling te verkrijgen, maar is wel een erug leuke uitdaging!

MrCain

Citaat van: koen.s op 23-11-2013 18:43:34
Ben je al met deze setup op de bank geweest?

Nee, gaat dat pas doen als ik de groene injectoren heb gemonteerd en een goede basis tune heb verkregen. Voordat hij op de bank gaat gaat hij naar de gasinbouwer om het LPG systeem af te stellen op de groene benzine injectoren en dan kijken of het LPG systeem de veranderingen in de benzine map in de Turbo Tuner gaat volgen => dat is eigenlijk de rode draad van dit project: ben zeer benieuwd of het LPG systeem de veranderingen in de benzine map pikt en volgt. Als dit niet het geval is dan gaat de originele ECU er in en laat deze dan tunen.

MrCain

Citaat van: koen.s op 23-11-2013 18:53:26
Ben benieuwd wat een 18T schuine flens doet, blijf het volgen.

Kan je vertellen dat hij aardig fel is en best snel opspoold.....soms iet wat te snel naar mijn zin...
De vrouw heeft er vandaag ook mee gereden en kwam niet hoger dan ±3000RPM: ze werd er een beetje bang van... :evil: "Jezus hij trekt veel te hard man!Vind je dit nu normaal??Als je durft hem kapot te trappen krijg je op je kloten hoor!!"

Toen ik gas gegeven en had een krijsend speenvarken naast me ;D

Na de 3000RPM gaat de turbo fluiten en komt de horizon zeer snel dichterbij! Geluid van de motor is dan echt bruut en erg veel tijd om na te denken of naar de laptopscherm kijken is er niet bij... Met andere worden: het gaat na al echt hard :P. En moet nog naar de 1.3 bar....

MrCain

Citaat van: koen.s op 23-11-2013 19:01:36
Citaat van: MrCain op 23-11-2013 19:00:48
Citaat van: koen.s op 23-11-2013 18:53:26
Ben benieuwd wat een 18T schuine flens doet, blijf het volgen.

Kan je vertellen dat hij aardig fel is en best snel opspoold.....soms iet wat te snel naar mijn zin...
De vrouw heeft er vandaag ook mee gereden en kwam niet hoger dan ±3000RPM: ze werd er een beetje bang van... :evil: "Jezus hij trekt veel te hard man!Vind je dit nu normaal??Als je durft hem kapot te trappen krijg je op je kloten hoor!! Toen ik gas gegeven en had een krijsend speenvarken naast me ;D

Na de 3000RPM gaat de turbo fluiten en komt de horizon zeer snel dichterbij! Geluid van de motor is dan echt bruut en erg veel tijd om na te denken of naar de laptopscherm kijken is er niet bij... Met andere worden: het gaat echt hard :P

Dat klinkt al goed   :eusa_clap:

Moet zeggen dat ik nu (met de oranje injectoren en "maar" 1 bar) best onder de indruk ben!

MrCain

Maar het kan nog beter, er is nog wel wat meer werk om het perfect te krijgen... Heel wat meer werk... :P

razorx

Citaat van: MrCain op 23-11-2013 18:51:31
Citaat van: koen.s op 23-11-2013 18:43:34
Ben je al met deze setup op de bank geweest?

Nee, gaat dat pas doen als ik de groene injectoren heb gemonteerd en een goede basis tune heb verkregen. Voordat hij op de bank gaat gaat hij naar de gasinbouwer om het LPG systeem af te stellen op de groene benzine injectoren en dan kijken of het LPG systeem de veranderingen in de benzine map in de Turbo Tuner gaat volgen => dat is eigenlijk de rode draad van dit project: ben zeer benieuwd of het LPG systeem de veranderingen in de benzine map pikt en volgt. Als dit niet het geval is dan gaat de originele ECU er in en laat deze dan tunen.
Als eerste: Wat is dit toch een heerlijk topic.

Zolang de LPi injectoren het bij kunnen benen zou de LPe het moeten kunnen volgen. Je vervroeging van de ontsteking zou ook geen punt moeten zijn gezien het octaangehalte van LPG. Ik neem aan dat je met Turbo Tuner de long term fuel trim en short term gewoon uit kan lezen?

MrCain

Citaat van: razorx op 23-11-2013 20:58:17
Als eerste: Wat is dit toch een heerlijk topic.

Zolang de LPi injectoren het bij kunnen benen zou de LPe het moeten kunnen volgen.
Dat was eigenlijk ook mijn eerste gedachte, alleen moet nog uitzoeken wat de benzinedruk precies doet als je je turbodruk verhoogd => blijft de benzine druk stabiel 3 bar of veranderd hij...dat is iets wat de LPE dan niet kan verwerken denk ik....want de openingstijden blijven dan laag maar door hogere benzine druk word er wel meer brandstof ingespoten...

Is nog iets wat op de ToDo lijst staat om uit te zoeken :P

Je vervroeging van de ontsteking zou ook geen punt moeten zijn gezien het octaangehalte van LPG.
Klopt helemaal maar moet wel een compromis zoeken tussen LPG en benzine aangezien je ook wel eens op benzine moet rijden ;) tank wel altijd 98! En bij de laatste rollenbank meeting zat er bijna geen verschil meer tussen benzine (98) en LPG => vorige keer was dit verschil nog 8pk toen ik nog 95 in de tank had zitten.

Ik neem aan dat je met Turbo Tuner de long term fuel trim en short term gewoon uit kan lezen?
Met het programma TurboTuner kan je deze waardes (zeer jammer genoeg) niet uitlezen....Maar kan dit weer wel met de Hella Gutmann van mijn maat uitlezen! Alleen worden deze waardes anders vernoemd...dus ben daar pas sinds kort achter :P Is inderdaad wel een waarde om in de gaten te houden als ik een basis tune ga maken met de groene ;)

Gaat nu eerst een tune met de oranje maken waar hij goed op loopt => vooral op LPG. Moet gewoon nu proberen om de druk ietwat lager te krijgen zodat de injectie dutycycle (percentage dat de injector openstaat) onder de ±80% blijft.

Ben er wel achter ,dat als de injectoren boven de 85% komen, de LPi injectoren gewoon keihard open blijven staan....
Verklaard wel het hoge verbruik :eusa_whistle: maar is weer zeer nadelig voor de verbrandingstemperatuur dus ook EGT omdat deze dan best hoog kan worden...

Vandaag is het weer geweldig Hollands weer  ::) dus denk dat ik de basis tune er maar weer terug in zet, moet eerst maar eens een thermokoppel in het spruitstuk zetten om de EGT te kunnen meten voordat het straks echt niet goed gaat....
Dat is weer nadeel van LPG: hoe rijker hoe warmer het word => net weer recht evenredig omgekeerd dan benzine...houd het spannend :P

scania164

Goed bezig!
Ik rij 1.25 bar met de 18t..en jou recept op lpi.
Helemaal perfect...als een kogel .. 081 lambda bij 6000

V70geRwin

Bezinedruk hoort volgens mij stabiel te zijn. Zakt alleen in als je pomp het niet bij kan houden of bij een mindere drukregelaar.

Lekker bezig  :eusa_clap:

MrCain

Citaat van: scania164 op 24-11-2013 13:07:49
Goed bezig!
Ik rij 1.25 bar met de 18t..en jou recept op lpi.
Helemaal perfect...als een kogel .. 081 lambda bij 6000

0.81 - 0.84 λ is perfect! merk nu ook ,dat als hij te rijk staat en lift het gas tot ik ±0.82 λ zie, de Volvo harder accelereert.

BTW: die intercooler doet dus echt wat ;D