De paarse vliegende baksteen....Op naar de volgende stap

Gestart door MrCain, 05-06-2011 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Na het lezen ,en genieten, van de verhaaltjes van mede Volvo rijders zelf ook maar s een verhaaltje over de paarse vliegende baksteen.

Het begin : zomer 2010 een beetje aan t internetten : autootjes kieken, altijd leuk.
Zag ik een paar 850 estate T5R's staan. Ik tegen de vrouw : "goh...das toch wel een leuke auto!" de vrouw : "jij in zo'n burgelijke station??"
Dus ik op zoek naar een T5R en kwam er achter dat dit niet echt in mn budget paste....
Toch bleef t een beetje kriebelen dus verder op zoek naar een "normale" T5.

In oktober kwamen we een T5 met 214.000 km tegen bij PG auto, en deze dus gekocht..
Zat een beetje werk aan, maar prijs was daar ook na, de auto zag er best nog goed uit (had hier en daar een beetje schade gehad maar was goed en mooi gerepareerd).

De koop kwam eigenlijk op als kak dus moest nog ff gespaard worden voor de LPi installatie (had er 2 weken naar het werk gereden en moest 150 euries aftikken....dus geen optie om op benzine te blijven rijden...). Dus de 850 maar geschorst. Had mn Ibiza TDi toch nog niet verkocht dus kwam wel goed uit.

Wat moest er aan gebeuren :

-   Stuurhuis was lek => is vervangen door 2e hands van een V70
-   DB riem moest vervangen worden => gedaan met de nodige rollen en pomp
-   Grote beurt => doe dit altijd als ik een auto koop : weet gelijk waar ik aan toe ben
-   Carter ventilatie => nog ff tussen door gedaan
-   Veerpootbrug : is duidelijk wel nodig bij deze auto's
-   Nieuwe draagarmen => is met het stuurhuis gedaan
-   Grotere remmen : dat dit er niet standaard op zit snap ik echt niet...
-   En natuurlijk nog meer plannen......

Afijn, Ibiza in februari verkocht en LPi installatie laten inbouwen.
Kreeg de 850 terug met witte injectoren....was niet de bedoeling : wou natuurlijk de bruine.
Paar maanden later de bruine laten monteren : was garantie want de monteur die dit altijd deed was toen ik m had gebracht voor de inbouw met vakantie....heb ik weer...

In april mn 2e hands stuurhuis ingebouwd.....wat een drama..... was redelijk wat werk maar draaide de nippel van de lagedruk af van de "nieuwe"..... na anderhalf uur dremelen was deze er uit.... Gelijk de draagarmen gedaan. Dus naar de uitlijner : deze draaide en bout af in de achterbrug.....kan die gozer ook nix aan doen, had mij ook kunnen overkomen, deze waren duidelijk erg vast gerot.... Dus weer nieuw project er bij : alle rubbers achterbrug vervangen....moet daar wel ff voor sparen.

In de tussen tijd ging de airco wat minder koelen en flink meuren. Dus Michiel een bus met veramper schuim gekocht en aan de slag. Via het gat van de weerstanden gekeken en de verdamper was inderdaad aardig ranzig..... dus voor de zekerheid de UV lamp er in gehangen en zette mn bril op......de gehele verdamper lichte groen op....dit was dus duidelijk : verdamper lek....K*T.... dat kon er ook nog bij....

Dus "tussen" projectje verdamper kwam eer ook nog ff bij. De koe maar gelijk bij de horens gevat en deze hemelvaart samen met de vrouw (jaja ze helpt altijd mee : vind ze helemaal geweldig en ik ook)  maar begonnen met het vervangen van de verdamper!

Kosten viel wel mee : €150,- voor verdamper, droger, orifice en "special" tooltjes voor de leidingen. Maar sjesus wat is die verdamper een knoepert zeg!!

Het dashboard was er eigenlijk nog best wel snel er uit :

De verdamper was duidelijk aan vervanging toe :

Vrouw bezig  met schoonmaken van de kachelsupport en lucht slangen : lekker met cocpitspray : gaat ie lekker van ruiken en vuil hecht dan ook niet meer :

Orifice was toch nog lekker schoon, geeft moed voor status compressor :

Slang op droger zat erug vast : deze  maar van de compressor los gehalen en in de bankschroef gezet : met veel geweld en nodige kracht termen los gekregen.

Alles weer gemonteerd met nieuwe ringen en op druk gezet : geen lekken!!!!
Systeem gevacumeerd en gevuld met 150 ml olie er bij.
Tuurlijk een lekkere dwars systeem : alleen een lagedruk aansluiting.... Koppelingen verwisseld => kreeg anders het systeem met de olie niet gevuld en lekker langzaam de 750 gram koude middel in het systeem laten vullen. En u tiet voor bier!!

De volgen de dag het dashboard en andere meuk weer gemonteerd en airco koelde weer als een gek : koelde terug van 25 naar 6 graden!!! En geen putlucht meer!! Michiel weer helemaal blij!!

Dus nu weer op naar de volgende projecten : Rubbers achterbrug, achterspoiler met remlicht spuiten, V70 deurgrepen spuiten : slot is al besteld op sleutelnummer, elektrische ramen achter, complete RVS voorpijp en uitlaat met dubbele demper maken (hobby projectje wat samen met een maat gaat doen, hopelijk deze zomer/herfst/winter) en nog veel meer, wil nog iet wat meer pk'tjes maar eerst de wagen technisch in orde maken zodat deze de pk's aan kan.

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

knip

mooi klusje heb je daar :o

veel succes met je werkzaamheden,dit zou niks voor mij zijn. :eusa_dance:

het wordt toch geen gewoonte om uit een aubergine t5 het dashboard uit te halen,dit is al de tweede ;D

elianmars

Citaat van: MrCain op 05-06-2011 12:40:39
samen met de vrouw (jaja ze helpt altijd mee : vind ze helemaal geweldig en ik ook)  

Dat wil ik ook! Mijn vrouw moet helemaal niks hebben van (klussen aan) auto's..... :'(

Mooi verhaal!  :eusa_clap:

KIM

Mooi verhaal!
Die verdamper... Waar heb ik dat toch eerder gezien  :eusa_think:  ;D

elianmars

Citaat van: KIM op 05-06-2011 12:49:04
Mooi verhaal!
Die verdamper... Waar heb ik dat toch eerder gezien  :eusa_think:  ;D

Waar niet?  Alle (oudere) Volvo's komen aan de beurt  ;D

MrCain

Citaat van: elianmars op 05-06-2011 12:47:53
samen met de vrouw (jaja ze helpt altijd mee : vind ze helemaal geweldig en ik ook)  

Dat wil ik ook! Mijn vrouw moet helemaal niks hebben van (klussen aan) auto's..... :'(

Mooi verhaal!  :eusa_clap:

Sommige mannen (zoals ik) hebben mazzel  ;D

MrCain

Weet je waar ik me nou het meest over heb verbaast?

De koelleiding van kachelsupport naar computerbak => het brein word gewoon koel gehouden met de airco... :o

Nog noooit gezien......heb daar werkelijk een kwartier naar staan staren...

KIM

Citaat van: elianmars op 05-06-2011 12:50:00
Mooi verhaal!
Die verdamper... Waar heb ik dat toch eerder gezien  :eusa_think:  ;D

Waar niet?  Alle (oudere) Volvo's komen aan de beurt  ;D

Daarom... Ik had het bij de GLT en daarna ook bij de R...

Miel850

Citaat van: elianmars op 05-06-2011 12:47:53

Mooi verhaal!  :eusa_clap:

Dit is bij mij ook een utopische gedachte (en eerst maar eens zelf leren klussen  :eusa_wall:)

Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

KIM

Citaat van: MrCain op 05-06-2011 12:55:20

De koelleiding van kachelsupport naar computerbak => het brein word gewoon koel gehouden met de airco... :o

Die leiding loopt er onderdoor, de koeling komt toch van een luchtaansluiting?

wepster

Citaat van: elianmars op 05-06-2011 12:50:00
Mooi verhaal!
Die verdamper... Waar heb ik dat toch eerder gezien  :eusa_think:  ;D

Waar niet?  Alle (oudere) Volvo's komen aan de beurt  ;D

nee hoor die van mij zit er nog in ( wel leeg want de rest van de airco is er uit ;D )

MrCain

Citaat van: KIM op 05-06-2011 12:56:45
Citaat van: MrCain op 05-06-2011 12:55:20

Die leiding loopt er onderdoor, de koeling komt toch van een luchtaansluiting?

Er zit een geisoleerde leiding/buis vanaf het schutboard naar de computerbak => deze is schijnbaar op de airco aangesloten
En er zit een leiding/buis die vanaf de computerbak naar de ventilator tbv koeling loopt => deze trekt de gekoelde lucht naar de bak toe.

Heeel wazig......vast een "Volvo ding".....had het ook nooit eerder gezien. Wel over nagedacht!!

crazychrisje

Wat een prachtig verhaal.
Mooi hoe je dat verteld. leuk dat de vrouw meehelpt!
Je bent goed bezig, als ik dat zo allemaal lees.
Veel sleutel plezier, en rijplezier in je volvo!

Piere

Hmmm, dat lijkt me straf, want dat zou zeggen dat een niet-airco 850 dus geen koeling heeft voor de ECU...  :eusa_eh:

Maareh; mooi werk! Je hebt precies wel een handige sleutelruimte :D
Mooi hè, zo'n aubergine 855 met Persus-velgen onder  8)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

razorx

Leuke intro.

Je hebt al heel wat werk aan je roffel verricht. Mooi hoe je dat allemaal aanpakt en geweldig dat je vrouw het ook leuk vind om aan de roffel te werken.

Veel plezier met je bolide!