De paarse vliegende baksteen....Op naar de volgende stap

Gestart door MrCain, 05-06-2011 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Ghe ghe. Heerlijk al dat metaal. Vergeet het afval metaal niet. ;) Wat ook een goede test is voor speakers is live Jazz, maar dan een echt goed opname. Dan hoor je dat die speakers van JBL een erg natuurlijk geluid geven. Saskia heeft een vrij heftige JBL versterker in de kofferbak met JBL speakers en nette bedrading. Beroepshalve is ze bezig met muziek. Op dit moment heeft ze in haar estate, met een moeilijke acoustiek, een beter geluid in de auto dan thuis (NAD/Kef combinatie).

Scheidingsfilter is vaak wat zoeken. Wat JBL soms mee levert is niet al te mooi.

MrCain

#781


Heb de composetjes van het type GTO besteld: GTO509C en GTO609C. Daar zitten al scheiding filters bij, heb van horen zeggen (zelf nog niet geluisterd of ervaring mee..) dat deze redelijk goed zijn. Met de 850 zit je er gewoon mee dat je met die inbouwmaten zit => 13cm en 16,5cm....Met een X70 heb je volgens mij net wat meer vrijheid in keuze omdat je daar een grotere maat speaker in kwijt kan.

Heb ook geen zin om mijn deurpanelen zodanig te gaan verbouwen om zo grotere speakers in te kunnen bouwen => ben nu (eindelijk...) gewend geraakt aan het "Russische tank" interieur dat ik het zo (origineel mogelijk) wil laten. Stiekem ben ik daar toch een beetje verliefd op geworden :P.

Zal wel zien wat het geluid gaat doen met de originele meegeleverde filters, anders gaan we naar wat anders op zoek of hobbyen zelf wat in elkaar! Heb geen zin om er honderden €€€ in te gaan steken => moet ook gewoon nog leuk blijven en ook Michiel kan zijn € maar eenmaal uitgeven ;) Het moet gewoon goed en neutraal klinken, ben geen audiofiel maar luister wel graag muziek! En gaat gewoon de uitdaging aan om in de station met een originele radio een goede klank te krijgen ;D Al moet ik zeggen dat het nu al de goede richting op gaat!

Maar ben wel zeer benieuwd als de nieuwe speakers er in zitten :eusa_dance: :eusa_dance: Kan ik weer lekker de vrouw gaan vervelen met, zoals zij het altijd noemt, "varkensstallenmuziek"  :evil:

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Vulk

Ik ben heel benieuwd! Zou dit een groot verschil geven in vergelijking met de originele 8 'premium' speakers?

MrCain

Citaat van: Vulk op 20-07-2014 16:57:26
Ik ben heel benieuwd! Zou dit een groot verschil geven in vergelijking met de originele 8 'premium' speakers?

Denk het wel => de originele klinken gewoon goed bij laag volume maar als het wat harder gaat dan worden ze (zeker nu met de versterker...) overstuurd. Geluid is dan niet meer zo zuiver en met zware bassen gaan ze "klappen".

Met de JBL GTO´s behoud je ook gewoon nog de 8 speakers op de originele plaats ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Vulk

Ik ben benieuwd! Waar heb je ze besteld en wanneer krijgen we foto's te zien van de inbouw? ;D

MrCain

Citaat van: Vulk op 20-07-2014 17:04:25
Ik ben benieuwd! Waar heb je ze besteld en wanneer krijgen we foto's te zien van de inbouw? ;D

Ze waren in de aanbieding bij Redcoon => zitten in Tilburg.

Tja, je zal de foto´s van de inbouw gaan zien hier op het forum maar wanneer... :eusa_whistle:
Hoop het wel wat rapper in te bouwen dan de versterker en sub ;D

Zolang het redelijk weer in het weekend blijft en ´s avonds  dan gaat het geen maaanden duren hoop ik...
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Vulk

Ga je nog iets doen aan de speakers in het dashboard en de D-stijlen?

MrCain

#787
Citaat van: Vulk op 20-07-2014 17:14:59
Ga je nog iets doen aan de speakers in het dashboard en de D-stijlen?

Bij de composetjes zitten losse tweeters => deze komen in de plaats van de originele Volvo tweeters in het dashboard en D stylen. De gene in het dashboard ga ik proberen "dubbel" uit te voeren => de JBL tweeters en de mid speaker/tweeter van Volvo: over de mid speaker/tweeter wil ik mijn parrot op aansluiten.

Plaatje bij het verhaaltje => woofer (op het plaatje staan er 2 maar je krijgt er maar 1 ;)) en losse tweeter die aansluit op het filterblok:


EDIT: misschien dat ik de D style speakers ook dubbel gaat uitvoeren en deze ,net als de dashboard speakers nu, op de radio zelf gaat aansluiten om ze zo ook nog te laten spelen :eusa_think:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

#788
Zo, nieuw "tussen" projectje ;D

Omdat ik het beu was om iedere keer de olie uit de intercooler te poetsen en dat irritante druppeltje olie wat iedere keer aan die mooie glimmende nieuwe turbo zie hangen  >:( besloten om, tussen de originele carter ontluchting, een "oil catch can" te zetten. Eentje van Dopie overgenomen, nog bedankt :eusa_clap: en deze gaan verbouwen. Mezelf een beetje ingelezen wat zo´n ding precies moet doen aan de slag gegaan:


Zoe ziet hij er uit aan de buitenkant



Binnenkant => is een soort van standaard "leeg" exemplaar.

Om de werking wat beter te maken, ook omdat dat toch moet voor een turbo motor, een poging gedaan om het een en ander te modificeren:


Gaten van het deksel opgeboord => deze waren maar iets van 6mm.... en 1/4NPT draad in getapt.


3/8" 1/2" RVS puupje voor de inlaat, deze iets korter gemaakt => net iets van 7mm speling tussen eind puupje en bodem can om zo de olie de mogelijkheid te geven om in de can te stromen. 1/4NPT draad aan het begin getapt en een aantal gaatjes aan 1 kant geboord van 3,5mm om de dampen van de olie te scheiden. Gaatjes tot net aan de "max" van van de can geboord => gaat de can iedere keer aftappen als deze net rond de helft staat.


Puupje gemonteerd met de gaatjes aan de achterkant van de can en een haaks puupje voor de uitlaat => om zo toch enigszins te verkomen dat de olie weer uit de can word gezogen.


Detail ;D


Aan de onderkant een kogel afsluiter gemonteerd om zo het aftappen vergemakkelijken.


Zit er nog aan te denken om rond het puupje en de rest van de can op te vullen met RVS gaas om zo de olie wat beter te laten neer slaan :eusa_think: misschien dat dit wat overkill is of het "ademen" van de can misschien meer vermoeilijkt... Ben daar nog niet helemaal aan uit.

Gaat deze can tussen de originele breather en aansluiting aan de aanzuigbuis/PTC zetten, gewoon een gesloten systeem.
Plaats van de can zal naast/aan de beugel van de bovenste motorsteun gaan zijn, is eigenlijk de enige plaats wat praktisch zal zijn 8)

Nu nog tiet vinden om hem te monteren :eusa_whistle: ;D

Word vervolgd.....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

koen.s


MrCain

#790
Citaat van: koen.s op 26-07-2014 18:25:11
Projecten zat zie ik, goed bezig  8)

Klopt => dit is van de week ook nog binnen gekomen:


Moet er ook nog "ff" ingebouwd worden ;D
Maar gaat dat lekker op t gemakje en goed/juist inbouwen, ook dat gaat (ooit) goed komen!

Ondertussen koelvloeistofexpansievaatje kaput gegaan dus dat gaat ff voor...For the time being dicht geplakt met epoxy en nieuw vaatje, dop en onderste en bovenste slang gaan bestellen.

Je blijft lekker bezig en gaat je noooit vervelen met zo´n Volvo ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

#791
Zo, na 7 maanden (!) verplicht onderhoud aan de Volvo: koelvloeistofexpansievaartje was kaput...
Nieuw vaatje, dop, en bovenste en onderste slang besteld. Deze vandaag gemonteerd => had het oude vaatje al wel geplakt met epoxy ,dit heeft goed gehouden eigenlijk!, maar heb deze week wel een beetje met geknepen bilspleet rond gereden....


Oude vaatje geplakt: was nog de originele!


Alle nieuwe spulletjes bij elkaar


Gemonteerd en gevuld met gay vloeistof ;D



Ook nog bezig geweest met de oil catch can: vond de in en uitlaat van de can toch te klein... de originele carterontluchtingpijp had een buitendiameter van 16mm en de originele aansluiting van de can had een binnendiameter van maar 6,5mm...
Dus het deksel opgeboord en 1/4"NPT draad in getapt en een een puupje van 1/2" ook draad op getapt en deze er in gedraaid => nu een binnen diameter van bijna 10mm


Binnendiameter van de originele aansluiting.


1/4"NPT draad in getapt


Binnendiameter van de "nieuwe" aansluiting.


Groot gat.

Om er zeker van te zijn dat de olie "dood" slaat in de can en dus niet weer word meegezogen het inlaat traject in de can gevuld met fijnmazige RVS gaas:


Het fijnmazige RVS gaas, geleased uit een oud oliefilter :eusa_whistle:


Gaas over de uitlaat gespannen.


Gaas in de can


Vandaag nog een steun aan de bovenste motor steun gelast en gaat proberen volgende week draad te tappen in de can om zo deze aan de steun vast te kunnen zetten.

Word vervolg....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

de Boeing

Mooi werk!

Hoe zit het eigenlijk met een oil catch can, doet deze hetzelfde als het originele potje van de carterventilatie, maar dan veel beter/efficiënter?

MrCain

Citaat van: de Boeing op 02-08-2014 23:45:56
Mooi werk!

Hoe zit het eigenlijk met een oil catch can, doet deze hetzelfde als het originele potje van de carterventilatie, maar dan veel beter/efficiënter?

Heeft inderdaad een beetje de zelfde werking als het originele zwarte doosje van de carterontuchting. Hoop wel dat de can een beter werking gaat hebben => de can is wat groter kwa volume/capaciteit en komt wat hoger te zitten dan het zwarte doosje.

In de toekomst wil ik ook nog een extra aansluiting(en) op het kleppendeksel gaan maken (moet nog ff kieken waar ik deze gaat maken en zullen ook nog een paar plaatjes in de binnenkant van het kleppendeksel gelast moeten worden om zo te verkomen dat er te veel olie meekomt de can in)  en deze op ,een nog te maken, extra aansluiting op de can zetten. En misschien nog een aansluiting op het carter om zo de opgevangen olie weer terug het carter in te laten lopen => dan hoef je je can ook niet iedere keer af te tappen! Maar eerst kieken of dit gaat werken ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

#794
Gisteren de can in de Volvo gemonteerd, was toen nog lekker weer dus daar gelijk in de ochtend gebruik van gemaakt!

Vorig weekend, met het monteren van het koelvloeistofexpansievaatje, een steun aan de bovenste motorsteun gelast en deze week de gaten in de can geboord.


Steuntje aan de steun. Moet nog steeds dat paarse stuk plastiek vervangen voor origineel ::)



Licht flexibel ophanging gemaakt op de can.


Can gemonteerd => past echt net en heb nog net genoeg ruimte over voor de toekomstige dikkere aanzuig puup (ander toekomstig project :P)


Slangen er aan => heb expres doorzichtige silicone slang gebruikt om de werking van de can te kunnen controleren ;)


Gewoon aan de originele aansluitingen gemonteerd => kniestukje tussen puupje en PTC gevalles is dan te komen vervallen.

Volgende week ff de brug op om de olierestjes uit de intercooler te poetsen en dan een aantal duizend km rijden om te zien of het resultaat heeft gehad!

Nu weer lekker verder aan de andere projectjes ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!