De paarse vliegende baksteen....Op naar de volgende stap

Gestart door MrCain, 05-06-2011 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MrCain

#795
Weer verder met de audio!

Deze maand weer een jaartje ouder geworden en een leuk cadeautje van de vrouw gekregen: een Grom Audio USB2 kastje voor het spelen van MP3 op de HU-1205 :eusa_dance:

Stond al een tijdje op het verlanglijstje maar kwam er niet van....Iedere keer kwam er weer wat anders tussen ;D Was de CD´s in het dashboard kastje verschrikkelijk beu aan het worden dus dit is best wel een goede oplossing! Kan ,als ik wil, 99 mapjes/CD´s op een USB stick zetten dus de muziekkeuze is reuze in deze.


Spulletjes die je op gestuurd krijgt, heb nog een extra aux kabel bij gedaan om de GSM nog op te kunnen laden => gaat nog eens 2x USB aansluiting in het dashboard kasje bouwen: 1 voor de stick voor de muziek en 1 voor het opladen van de GSM.
Je sluit het kastje aan op de CD wisselaar aansluiting van de radio en een constant plus en massa, best simpel aan te sluiten ;D Kastje met dubbelzijdig klittenband aan de kabelboom achter/naast de radio vast gezet.


For the time being USB in de asbak naast de Parrot.


Switchen van mapje: dit gebeurd ,net als het switchen tussen nummers, met de DISC knop te verdraaien dat ie in de MD02 (voor de mapjes) of MD01 (voor de nummers) modus komt dan met de >>| of |<< te schakelen tussen mapjes/nummers => hij laat de naam van het mapje zien zoals je die genoemd hebt op de stick.


Als hij het mapje afspeeld laat hij de "tags" zien die in de MP3 staan => is wel zaak om MP3tjes op de stick te zetten die die "tags" hebben...


En ook streamen vanaf de GSM met een een speciaal bedoeld appje! Alles (stick en GSM) is gewoon te bedienen via de knoppen van de radio!
Of ,als je dat hebt, de stuurbediening

Michiel is blij :eusa_dance: Lekker wat muziekje bij en ruimte in het dashboard kasje :P Eindelijk.....

Nu de speakers nog een keer inbouwen en is dit project ook weer af.
Is weer een ander project in het verschiet maar daar over binnenkort meer ;)

Word vervolgd....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

C.punTeR


MrCain

#797
Citaat van: C.punTeR op 24-08-2014 20:06:23
Lekkere muziekkeuze.  ;D

Groet..

Denkt me vrouw meestal wel anders over  :eusa_whistle: :evil:
Zelf vind ik het nog altijd en de kleine word er over het algemeen lekker rustig van :P

Als het in mn vakantie (komende 2 weken) wat beter weer word gaat ik nog eens een beginnetje maken aan het inbouwen van de speakers :eusa_dance:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

#798
Nou, de speakers zitten er nog niet in => heb al het een en ander aan spulletjes verzameld maar aan inbouwen nog niet toe gekomen...
Voor de rest onderhoud gepleegd: beurtje gegeven en motor gespoeld, kwam redelijk wat ranzige zooi uit....

Na een tijd met de catch can rond gereden was deze al een beetje vol gelopen. Wilde deze laten leeglopen met de afsluiter maar deze zat vast...
Dus maar leeggezogen:


Resultaat bijna een halve liter zooi! Was redelijk dun en meurde naar olie. Om te controleren wat het was een beetje op een
oliedoek gegoten en bleef liggen => was dus allemaal water/condens.


Can werkt dus en ben blij dat hij niet helemaal vol met
olie zat :eusa_dance:

Ook nog een probleem met mn koelvloeistoftemperatuursensor gehad... Was een imitatie die ik ooit in het begin gemonteerd had:


Nie goed nie....

Deze vervangen door een originele en problemen waren weer over!

Tijdens de beurt zag ik onderaan de (net een jaar oude...) radiateur een paar druppeltjes koelvloeistof hangen... Schoon gemaakt en een week later weer gekeken en jawel hoor: weer druppeltjes.... :(

Gelijk maar een andere besteld, dit keer geen Hella maar een Nissens van 40mm dik:




En er zaten gewoon ook nog nieuwe oliekoeler leiding klemmetjes bij:


Was een beetje bang dat het niet zou passen met nu met de dikkere radiateur en 50mm intercooler (de Nissens was zeker
een cm dikker dan de Hella) maar paste net, heb wel een ring vervangen door een teflon plaatje:

Rechts


en links

Net 5mm ruimte tussen de radiateur - intercooler - condensor :eusa_dance:

Viel me ook op dat de oliekoeler in de Nissens een stuk "ruimer" en minder restrictief leek :eusa_think: en in de bak, aan de buitenkant
van de koeler zaten wat meer/grotere koelribbels.

Volvo is niet meer ongesteld en Michiel is weer blij! Op naar het volgende ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

Mooi werk weer.
Die Nissens zal je geen spijt van hebben: Prima spul!

Die olie catch can blijf ik leuk vinden en mooi dat het voornamelijk water is wat er in komt.
Als je het indroogt krijg je misschien zeep.

MrCain

Citaat van: razorx op 02-11-2014 21:10:33
Mooi werk weer.
Die Nissens zal je geen spijt van hebben: Prima spul!
Hoop dat ie inderdaad langer dan de Hella mee gaat ;D


Citaat van: razorx op 02-11-2014 21:10:33
Die olie catch can blijf ik leuk vinden en mooi dat het voornamelijk water is wat er in komt.
Als je het indroogt krijg je misschien zeep.
Was ook een soort van experiment die can en het werk dus wel! Die s.hit die er uit komt gaat anders gewoon je motor in...
Heb de can expres wat hoger gezet om zo te voorkomen dat er (te veel) olie er uit geblazen word, en dat werkt dus :eusa_dance:
Heb dus ook geen olie resten meer in de intercooler! Nu kunnen controleren toen hij er los naast de auto heeft gelegen.

Hmmm... indrogen/uitkoken: gaat dat maar niet proberen denk dat ik dan het huis uitgeschopt word thuis  ;D
Soort van Piet momentje met zn lmm soldeer project  :P
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

#801
Nu weer een ander projectje tussen door ;D

Overtuigd en gek gemaakt door Maarten, Piet en Yits begonnen om de 850 ook maar om te zetten naar een M4.4 motormanagement. Was het topic op het Volvospeed forum al geruime tijd aan het volgen maar door chronisch gebrek aan tijd eigenlijk niet aangedurfd om een M4.4 project op te starten.... Door bovenstaande personen toch overtuigd en in de schaarse vrije tijd alles verzameld en verbouwd. Om me een beetje voor te bereiden het gehele topic Tuners Rejoice! Free Tuning For M4.4 doorgelezen en aantekeningen gemaakt => staat echt een shitload aan info en was daar ook ff een aantal weekjes zoet mee ;D vond de vrouw ook leuk: "zit je nou al weer acht die k#t laptop?? niets beters te doen of zo??"  :eusa_whistle:

Hier is het mee begonnen:

Een S70 GLT ECU en een moates EPROM emulator.

Als eerste de airco conversie gedaan: had al een keer mn bedrading moeten vervangen :eusa_whistle:

Is een kwestie van bepaalde ECU pennetje door te knippen, een weerstand tussen 2 pennetjes en 1 pen aan massa leggen dmv een brug/draad.

In eerste instantie de chip in de ECU gelaten en deze geflashed, om te kijken of alles goede werkte.

de "bench flash" opstelling.

Spannend moment van wachten tot de balk helemaal groen word...en hij werd groen zonder vreemde meldingen :eusa_dance:

ECU in de Volvo gestoken en starten en lopen, ook de airco deed het zonder vreemde luchtjes of rookpluimen!
Een paar weken gereden en het programma (Tunerpro) beetje leren kennen met loggen enz.. Is wel heel anders dan de TunrboTuner maar als je het een beetje door begint te krijgen een stuk simpeler! Zeker het loggen is echt een enorme vooruitgang!

Dus na een aantal weken tiet gevonden om de originele chip te vervangen door de emulator:

Originele chip er uit => deze er uitgesneden met een scherp mes.


De overgebleven pennetjes met de soldeerbout er af gesoldeerd en baantjes met desoldeerlitze schoongemaakt.


Omdat de headers net een fractie te dik waren voor de gaatjes in de Yitsprint deze "rond" geschuurd.


Past precies!

En toen het solderen... Wist van Yits dat het een aardige stijd zou zijn de headers op hun plaats solderen dus had al wat langere headers besteld in de veronderstelling dat het wat makkelijker zijn. Wat werd een redelijke understatement


Maar na een aantal uurtjes solderen is het toch nog gelukt!


De Yitsprint met flatcabel vast gesoldeerd en printje stevig met een boutje vast gezet.

In de tussentijd nog een USB aansluiting in de ECU kap gemaakt:




En alles afgebouwd:

De emulator met een stuk dubbelzijdigtape vast geplakt en tussen print en emulator een dun teflon plaatje gelegd, stel dat er iets op de print kapot schuurt oid... gewoon voor de zekerheid.

En toen het moment van de waarheid: ECU in de Volvo gestoken, contact aan en...... koelfan volle mep draaien en niet starten.... Teken van een dode/niet werkende ECU... Enorme bummer....Het ging eigenlijk al te voorspoedig allemaal en het moest eigenlijk gewoon mis gaan :evil:

Afijn, Yitsprint weer los gesoldeerd (trok een baan kapot op de ECU print...kan er ook nog bij... :eusa_wall:) en alles doorgemeten. Wat bleek: 2 headers zaten net onder het kunststof brugje aan elkaar => door misschien overmatig gebruik van flux was er net een klein beetje tin naar boven gevloeid....

Het flintertje tin weg gehaalt, Yitsprint en headers weer tin vrij gemaakt (echt een tijd rovend werkje...) poging gedaan om het baantje op de ECU print weer te reparen en alles weer terug gebouwd. Voor de zekerheid alles nog nagemeten en ECU weer terug in de Volvo gefrot. Contact aan: geen koelfan, zou 2 dingen kunnen betekenen => of ECU is nu echt naar de klote of....... Dus toch maar starten.... And it´s alive :eusa_dance: :eusa_dance:

Een enorm joepie moment en ook een enorme opluchting => zag alles al de container in verdwijnen....
En nu weer opnieuw beginnen met een tune te maken!



Mede mogelijk gemaakt door: Volvospeed.com topic: Tuners Rejoice! Free Tuning For M4.4, Piet, maarten en Yits.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

daanium

Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

razorx

Mooi gedaan hoor!
Wat ook heel erg voor je pleit is jat je het hele topic op Volvospeed hebt gelezen.
Veel en zware kost.

Bij mij ging de inbouw van de Ostich ook niet geheel vanzelf overigens. ;)

Veel tuning plezier!

maartendeb

Nice work! :) Ben je nu van 4.3 naar 4.4 gegaan? Is dan enkel die airco fix voldoende?

MrCain

Citaat van: daanium op 23-11-2014 18:17:23
super cool ;D complimenten!
Vind ik nu ook => maar met de eerste start poging dacht ik er wel iets anders over...  :evil:

Citaat van: razorx op 23-11-2014 19:23:21
Mooi gedaan hoor!
Wat ook heel erg voor je pleit is jat je het hele topic op Volvospeed hebt gelezen.
Veel en zware kost.


Bij mij ging de inbouw van de Ostich ook niet geheel vanzelf overigens. ;)

Veel tuning plezier!
Was inderdaad veel en zware kost => sommige onderwerpen moest ik toch echt een aantal keren lezen :eusa_shifty:  Maar ben er wel van overtuigd dat je dit gewoon moet doen als je hier echt serieus aan wil beginnen => als je tegen een probleem aanloopt of iets niet helemaal duidelijk is (en je loopt gewoon geheid een aantal keer tegen problemen aan en ook niet alles is gelijk helemaal duidelijk) heb je daar echt veel aan: alles is al (soms een aantal keren) besproken daar en waarom weer het wiel opnieuw uitvinden? ;)

En die Ostrich inbouwen....is een werkje wat ik niet vaak hoop te doen...Mischien dat ik ooit nog een ECU prepareer maar moet dan eerst dit trauma verwerkt hebben :P


Citaat van: maartendeb op 24-11-2014 08:35:07
Nice work! :) Ben je nu van 4.3 naar 4.4 gegaan? Is dan enkel die airco fix voldoende?
Klopt => is een 860 my '96 waar origineel een M4.3 in zat. Om een M4.4 daar in te zetten is inderdaad alleen de airco conversie nodig => de M4.4 stuurt de airco net andersom aan en doe je die conversie niet dan fikt je compressor aanstuur bedrading uit als je je airco aan zet ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

V70geRwin

Lekker bezig met de ECU.
Bevalt de GROM module nu je hem wat langer hebt?

MrCain

Citaat van: V70geRwin op 24-11-2014 10:36:06
Lekker bezig met de ECU.
Bevalt de GROM module nu je hem wat langer hebt?

Op zich bevalt hij wel goed => je kan nu echt lekker wat muziek meenemen!

Nadelen/dingen die niet bevallen zijn er ook natuurlijk ;D => zo af en toe schakel ik perongelijk naar de i-pod functie en krijg m dan niet meer terug naar USB, daar moet je een bepaalde knoppen combinatie voor indrukken: heb nu gebruiksaanwijzing in dashboard kastje liggen :P Soms klinken bepaalde MP-3 formaten niet echt super maar dit opgelost door een 32Gb stick te kopen en alleen ongecomprimeeerde cd's op te zetten! Af en toe haperde er een nummer maar kwam door el-cheapo stick die ik eerst had.

Met de nadelen kan ik heel goed leven => de voordelen van veel muziek en makkelijk ff een ander stickje met nieuwe muziek er in steken (eerst moest ik per cd een cd'tje branden => auto lag vol met cd's....) wegen het zwaarst tegen over de genoemde nadelen ;) Het is niet de meest ideale oplossing maar ,mijn persoonlike mening, wel de betere/beste als je je originele headunit wil behouden! En echt heel duur was ie nou ook weer niet!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

V70geRwin

Citaat van: MrCain op 24-11-2014 12:26:55
Citaat van: V70geRwin op 24-11-2014 10:36:06
Lekker bezig met de ECU.
Bevalt de GROM module nu je hem wat langer hebt?

Op zich bevalt hij wel goed => je kan nu echt lekker wat muziek meenemen!

Nadelen/dingen die niet bevallen zijn er ook natuurlijk ;D => zo af en toe schakel ik perongelijk naar de i-pod functie en krijg m dan niet meer terug naar USB, daar moet je een bepaalde knoppen combinatie voor indrukken: heb nu gebruiksaanwijzing in dashboard kastje liggen :P Soms klinken bepaalde MP-3 formaten niet echt super maar dit opgelost door een 32Gb stick te kopen en alleen ongecomprimeeerde cd's op te zetten! Af en toe haperde er een nummer maar kwam door el-cheapo stick die ik eerst had.

Met de nadelen kan ik heel goed leven => de voordelen van veel muziek en makkelijk ff een ander stickje met nieuwe muziek er in steken (eerst moest ik per cd een cd'tje branden => auto lag vol met cd's....) wegen het zwaarst tegen over de genoemde nadelen ;) Het is niet de meest ideale oplossing maar ,mijn persoonlike mening, wel de betere/beste als je je originele headunit wil behouden! En echt heel duur was ie nou ook weer niet!

Ik heb nu een sc-901 en ben ook aan het kijken naar zo'n oplossing.
Wat van de 1205 wel mooi is dat hij de namen in het display laat zien!
Bedankt voor je ervaring!

MrCain

Citaat van: V70geRwin op 24-11-2014 12:33:57
Citaat van: MrCain op 24-11-2014 12:26:55
Citaat van: V70geRwin op 24-11-2014 10:36:06
Lekker bezig met de ECU.
Bevalt de GROM module nu je hem wat langer hebt?

Op zich bevalt hij wel goed => je kan nu echt lekker wat muziek meenemen!

Nadelen/dingen die niet bevallen zijn er ook natuurlijk ;D => zo af en toe schakel ik perongelijk naar de i-pod functie en krijg m dan niet meer terug naar USB, daar moet je een bepaalde knoppen combinatie voor indrukken: heb nu gebruiksaanwijzing in dashboard kastje liggen :P Soms klinken bepaalde MP-3 formaten niet echt super maar dit opgelost door een 32Gb stick te kopen en alleen ongecomprimeeerde cd's op te zetten! Af en toe haperde er een nummer maar kwam door el-cheapo stick die ik eerst had.

Met de nadelen kan ik heel goed leven => de voordelen van veel muziek en makkelijk ff een ander stickje met nieuwe muziek er in steken (eerst moest ik per cd een cd'tje branden => auto lag vol met cd's....) wegen het zwaarst tegen over de genoemde nadelen ;) Het is niet de meest ideale oplossing maar ,mijn persoonlike mening, wel de betere/beste als je je originele headunit wil behouden! En echt heel duur was ie nou ook weer niet!

Ik heb nu een sc-901 en ben ook aan het kijken naar zo'n oplossing.
Wat van de 1205 wel mooi is dat hij de namen in het display laat zien!
Bedankt voor je ervaring!

Dat is ook de reden dat ik voor de HU-1205 heb gekozen in de tijd ;)
Op den duur heb je (ik dan) zoveel muziek bij dat je gewoon het overzicht kwiet ben ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!