Aandrijfas wil er niet meer in [OPGELOST, FOTO'S]

Gestart door sven861, 07-06-2011 19:37:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sven861

Hallo allemaal,

Om trilling in mijn aandrijfas op te kunnen sporen had ik het linkerwiel op blokken gezet op de draagarm. Nu is de korte as uit de automaatbak geschoten en ik krijg m er niet meer in. Als ik m een beetje help door met een houten blok vervolgens een tik te geven de bak in lijkt ie vast te zitten. Als ik vervolgens het wiel een slag draai schiet ie er weer uit. Daardoor loopt de olie uit mn bak.

Ik sta nu op de brug op een autohobbyclub 40km van huis maar wil graag naar huis.....HELP

Mvrgr van iemand die nu een beetje met zn handen in het haar zit...

THNX
PA1SVM........Volvo 4 Life

Jack v

De as tegen de borgveer aandrukken. Dan een klein stukje terugtrekken en met een zetje in de borging kllikken. Dan moet hij vast zitten. Kijk wel even of het borgveertje nog heel is.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

sven861

As net uit de bak gehaald. Borgring is heel. Maar hij wil niet `klikken` helaas  :( :(

Vraag me wel af dat als ik m erin lijk te hebben en het andere wiel even draai, bak in P dus linker as draait andere kant op, dat eerst wat zwaarder gaat en dan zie ik weer dat de as een stukje naar buiten is gekomen.

:eusa_doh: :eusa_doh:
PA1SVM........Volvo 4 Life

sven861

#3
As lijkt nu in de bak te zitten.....de weerstand om de as uit de borging te trekken, is niet veel voor nodig. Hoort dat zo licht te zijn?

Nu valt mij op dat de as die de bak binnengaat aardig wat speling heeft 360 graden rond. Als ik m dus omhoog, naar beneden, richting koplampen en richtting achterlichten beweeg heb ik 2mm speling als ik naar de binnenste homokineet kijk.....hoort dit zoveel speling te hebben?

Greets

PA1SVM........Volvo 4 Life

daytonawim

Als je bak in P (park) staat, zijn je wielen toch geblokkeerd !

thuur

Citaat van: daytonawim op 07-06-2011 20:37:36
Als je bak in P (park) staat, zijn je wielen toch geblokkeerd !

Je vergeet het differentieel :D


Heb je verder nog wat losgehaald dan? De as kan er echt niet zomaar uit, daar is fysiek te weinig ruimte voor (als alles vast zit). Bovendien zit de korte as echt goed vast. Nou ja, meestal dan. Je kunt de 3 asdelen niet separaat van elkaar draaien hoop ik? Beetje speling daargelaten.

Je kunt een beitel op het randje van de binnenste homokineet zetten (let op de hoes!) en met een hamer in de bak tikken als hij echt niet wil.


Gr :eusa_think:

daytonawim


sven861

Citaat van: thuur op 07-06-2011 22:09:53
Je kunt de 3 asdelen niet separaat van elkaar draaien hoop ik? Beetje speling daargelaten.

De 3 asdelen kan je niet seperaat draaien.
PA1SVM........Volvo 4 Life

sven861

#8
Nou dat was weer een Volvo avondje die helaas nog niet is opgelost al heb ik wel een oorzaak gevonden.

Na de bovenstaande problematiek heb ik een forumlid aan de telefoon gekregen, die vertelde dat als de as helemaal in de bak zit het NIET mogelijk is deze met de hand eruit te trekken als de borgveer geborgd is. Nu is dat met mijn as WEL mogelijk zonder al te veel moeite.

De as heeft, als in de bak zit, behoorlijk speling. als ik de binnenste homokineet beetpak kan ik m 2mm naar boven en onder en 2mm richting koplampen en achterlichten bewegen. Tussen de spiebanen van de as en de bak zit veel te veel speling. Dat verklaard ook het trillen van mijn stuur waar deze zoektocht mee begon. Door de speling kunnen de oliekeerringen van de bak het ook niet meer aan, dus auto laten staan op t werk.
Zie topic http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,49884.0.html

Een paar weken geleden moest ik mn linker draagarm vervangen ivm speling fusee. Na het vervangen en uitlijnen kwam de trilling aan het licht. Die zeer waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de speling tussen bak en as. Nu ben ik dus met spoed op zoek naar een linker aandrijfas van een turbo. Nu is het dus hopen dat het aan de as ligt en niet aan de bak....DUUR !!

Was op mijn werk aan het sleutelen en kon gelukkig met een geleende auto naar huis.

Wordt vervolgt !!



PA1SVM........Volvo 4 Life

Auk

Brr... nou in ieder geval goed dat je de oorzaak van het trillen nu gevonden hebt. Maar het kwam toch opeens uit het niets, dat trillen?
Auke
Volvo. for life

sven861

Kwam aan het licht na vervangen draagarm. Die had geen speling natuurlijk op de fusee en gaf toen de trilling door aan het stuur......althans...zeer waarschijnlijk.

P.S. de bout heb ik van de trekhaak eruit kunnen stoken  ;)
PA1SVM........Volvo 4 Life

Auk

Goed nieuws dus! :)

Hou me of ons op de hoogte! Ben benieuwd als ie zit.
Auke
Volvo. for life

sven861

Citaat van: thuur op 07-06-2011 22:09:53
Heb je verder nog wat losgehaald dan? De as kan er echt niet zomaar uit, daar is fysiek te weinig ruimte voor (als alles vast zit). Bovendien zit de korte as echt goed vast. Nou ja, meestal dan.

Ik bedoelde dat de as half uit de bak kwam en na het demonteren van de draagarm er helemaal uitgehaald ;)
PA1SVM........Volvo 4 Life

v40pokemon

Mijn ervaring is dat de rechteras er met een rukje zo uitkomt, maar links meestal behoorlijk vast zit. Je moet inderdaad met een bandijzer oid tussen homokineet en bak deze as uit de borging 'drukken'

thuur

Citaat van: v40pokemon op 08-06-2011 10:29:25
Mijn ervaring is dat de rechteras er met een rukje zo uitkomt, maar links meestal behoorlijk vast zit. Je moet inderdaad met een bandijzer oid tussen homokineet en bak deze as uit de borging 'drukken'

Volvo schrijft ook voor om dit met een breekijzer oid te doen zodat je de borgring niet beschadigt.


Gr ;)