Verbruik LPG 855 t5

Gestart door heinzz, 08-06-2011 15:43:44

Vorige topic - Volgende topic

heinzz

Hallo,

Als nieuweling op het forum gelijk maar een vraag posten.

Wie heeft er ervaring met het rijden met een caravan achter een 855 t5 en dan met name de optimale snelheid/versnelling/toerental.

Afgelopen weekend voor het eerst met de caravan weggeweest en het grootste deel (400km) snelweg met 95 km/u in z'n 5 bij 2000 toeren.

Verbruik op LPG 1:5,5 en dat was in Nederland op de vlakke weg; in de zomervakantie gaan we naar Zuid-Frankrijk HELP! Doe ik iets verkeerd?

Groet,
Hein

Wout309t

Ik heb dat ook een keer gedaan met een kleine caravan, en die van mij werd juist extra zuinig: ongeveer 1:9.
Wat doet hij zonder caravan?
2011 V70 2.0T R-Design MT

daytonawim

Rij je niet te veel in ondertoeren, waardoor je juist extra gas geeft ?

thijsj

Welk type LPG installatie heb je in de T-5?

Rob850turbo

beter in z'n 4 rijden waarschijnlijk. liever 3000 toeren dan 2000 toeren

)()()sT

Citaat van: daytonawim op 08-06-2011 16:12:10
Rij je niet te veel in ondertoeren, waardoor je juist extra gas geeft ?

Ja; zelfs al heb je een turbo met al veel koppel onderin: zodra je iets moet werken moet ie toeren maken.
Ik ben in 2009 met mijn V70R naar de Cote d'Azur geweest en heb eigenlijk iets zuiniger gereden als met mijn vorige 20V en heb hogere kruissnelheden gereden (vaak de cruise op net 100 km/u).

De V70 was toen nog een automaat, maar qua toeren is dat bijna gelijk als een 5bak. Als ik puur vlak reed in de D dan draaide ie ook maar net 2000 toeren, maar zodra het maar iets ging stijgen, of tegenwind zette ik de pook al in 3; net alsof je van 5 naar 4 terugschakelt. Je merkte het ook al als ik het niet deed: dan schakelde de bak in D zelf terug omdat je gewoon te weinig toeren maakt. Het leuke van een gechipte turbo vond ik wel dat ik bijna alles in die D en 3 gereden heb, zodra er een helling kwam schakelde ik terug en denderde zonder echt gas bij te geven ongestoord met 100 de hellingen op  ;D

Dus: tijdig terugschakelen. Als je in de 5 rijdt moet je maar eens op je verbruiksmeter van de boordcomputer kijken (als je die hebt); zodra ie begon op te lopen schakelde ik dus terug.

Verbruik was op benzine ongeveer 1 op 7,5 - 8, maar op gas loopt dat wel op naar 1 op 6.
Ik heb eigenlijk steeds afgewisseld, doordat het gas in la France relatief duur is reed ik de stukken met veel hellingen op benzine.

henry classic v70

Hoe groot/zwaar is de caravan, werkt de oplooprem op de juiste manier (loop íe niet aan > velgen of banden flink warm), banden van de caravan en van de wagen op de juiste spanning, zat er veel lading in de caravan en bagageruimte, aantal personen in de wagen.

Alles opgeteld en een te laag toerental zou ook nog een oorzaak kunnen zijn van een te hoog verbruik.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4