Noodstopknop plaatsen TDI automaat

Gestart door Harnt, 08-06-2011 20:48:03

Vorige topic - Volgende topic

Harnt

Ik ga mijn V70 TDI aut. gebruiken als lesauto. De auto gaat voor de kar(BE) als ook voor de automaat leerlingen gebruikt worden.

Nou is het verplicht dat er een noodstop functie op zit die de motor uitschakelt. Dit kan dmv een knop op bv het dashbord maar ook geintegreerd worden in de dubbele bediening. Dit laatste wil ik gaan doen.

De vraag is nu, waar kan ik het beste de motor mee uitschakelen. Dmv het contactslot is volgens mij geen optie want dan het ik ook geen verlichting meer. Ook moet het natuurlijk zo zijn dat na een ingreep en de motor daarbij afslaat, de ECU niet in noodloop gaat.

Iemand een idee?

Groetjes Harnt

viking_in_shorts

Jack v

Citaat van: viking_in_shorts op 08-06-2011 20:52:01
Relais 103?
die heeft een TDI toch niet? Ik denk wel dat je iets moet knutselen dat de brandstoftoevoer word stopgelegd.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

rovelra

Hebben de diesel pompen geen elektronische of vacuum  afsluiter ?
Zo ja daar schakelaar tussen zetten !

viking_in_shorts

Citaat van: Jack v op 08-06-2011 20:53:23
Citaat van: viking_in_shorts op 08-06-2011 20:52:01
Relais 103?
die heeft een TDI toch niet? Ik denk wel dat je iets moet knutselen dat de brandstoftoevoer word stopgelegd.

Best een grote kans dat dat klopt   :eusa_shifty:

Ik weet alleen van "horen schrijven" dat relais 103 het gewenste effect heeft  ;D

daytonawim

MIschien een rare vraag, maar wat is het doel van die knop ? (muv uitzetten motor)

Harnt

Citaat van: daytonawim op 08-06-2011 21:09:38
MIschien een rare vraag, maar wat is het doel van die knop ? (muv uitzetten motor)

Als bv de leerling ipv op de rem vol het gas intrapt dan kun je remmen wat je wil maar je krijgt niet de vertraging die je graag zou willen. En het is een CBR eis, moet erop zitten.

daytonawim

Aha, maar over de risico's bij uitval abs / rembekrachtiging en stuursystemen is dus niet echt nagedacht. ( das mijn mening)

-D©©©L-

Ik denk dat een elektische klep in de aanvoer van de brandstof naar de inspuitpomp wel het gewenste effect kan hebben.
De automaat elektrisch in "N" schakelen gaat niet.
Er is voldoende vacuum voorradig om een noodstop te maken.

UserID6342

Als je draad onderbreekt naar de br.st.inspuitpomp toe, die bovenop zit, slaat de motor gewoon af omdat hij geen diesel krijgt.  Motor springt daarna niet in de noodloop.  Zou het dus maken met een apart schakelaartje / drukknop.  Hoef je geen relais tussen te zetten want het is slechts spanning die een magneetklep openhoudt, verder niets.  Ontbreekt de spanning gaat de klep dicht en komt er geen diesel in de pomp, gevolg motor slaat dus af.

Schakelaar / drukknop in de andere stand en motor start gewoon weer.

MICHEL306

Weet zeker dat de dealer hier het juiste antwoord op heeft, noodstop moet aan aantal eisen voldoen ,denk niet dat een klein schakelaartje voldoende is, het moet echt een noodschakelaar zijn die je goed kan bedienen, dus een grote drukknop a la fabriek.

Gunnar

Anker met ketting op de schoot nemen en een glasbreuk verzekering nemen :-)

Kan op verschillende manieren, oa in contactslot een draad onderbreken en schakelaar tussen plaatsen, 12v van ecu met relais onderbreken (krijg je foutmelding in TCU), Quantity adjuster regeling in pomp een draad onderbreken (krijg je foutmelding in ECU).

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Harnt

Citaat van: Dirk342 op 09-06-2011 06:24:54
Als je draad onderbreekt naar de br.st.inspuitpomp toe, die bovenop zit, slaat de motor gewoon af omdat hij geen diesel krijgt.  Motor springt daarna niet in de noodloop.  Zou het dus maken met een apart schakelaartje / drukknop.  Hoef je geen relais tussen te zetten want het is slechts spanning die een magneetklep openhoudt, verder niets.  Ontbreekt de spanning gaat de klep dicht en komt er geen diesel in de pomp, gevolg motor slaat dus af.

Dat had ik zelf ook in gedachten maar wist niet zeker of dat goed zou komen. Ga het komend weekend eens even proberen.

Het hoeft trouwens geen grote knop te zijn, het zit tegenwoordig vaak ingebouwd in de dubbele bediening, waarschijnlijk dmv een microswitch die pas ingedrukt wordt als het pedaal ver ingedrukt is.

MVeldhuis

Citaat van: Harnt op 09-06-2011 20:26:15
Citaat van: Dirk342 op 09-06-2011 06:24:54

Dat had ik zelf ook in gedachten maar wist niet zeker of dat goed zou komen. Ga het komend weekend eens even proberen.

Het hoeft trouwens geen grote knop te zijn, het zit tegenwoordig vaak ingebouwd in de dubbele bediening, waarschijnlijk dmv een microswitch die pas ingedrukt wordt als het pedaal ver ingedrukt is.

Dit is inderdaad de beste oplossing, als je de brandstoftoevoer eerder in het systeem afsluit zal hij nahobbelen op de restjes brandstof die hij krijgt, en een andere oplossing is er niet aangezien een diesel niks anders dan branstof nodig heeft.

Jack v

Alleen lijkt me dat nahobbelen niet gezond voor de koppeling en bak :-\
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.