AT trekt in te hoge versnelling op

Gestart door Bosz, 24-05-2004 16:58:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bosz

Mijn volvo 850 glt met automatische transmissie heeft af en toe een probleem met optrekken. Het lijkt er op dat hij in de hoogste versnelling wil optrekken. Motor uitzetten en opnieuw starten werkt alleen als de motor eerst is warm gelopen (nooit stationair gedaan).
Als ik het diagnose systeem uitlees krijg ik een 2-2-2 foutmelding (open circuit S2 Solenoid).
Weet iemand hier of het mogelijk is zelf de S1 en S2 solenoids te vervangen (en zo ja hoe) en wat die dingen kosten.

Mijn dank is groot.

ed

Is er op dat moment ook een oranje pijl zichtbaar in je dashboard?
Grote kans dat de bakschakelaar slecht wordt. Deze geeft aan de automaat mbv een kabel aan in welke stand de bak staat. Als deze schakelaar slechter wordt weet hij dus niet meer welke versnelling deze staat, en schakelt hij in zijn drie dacht ik (noodloop).
Probeer de pook eens een paar keer snel door de versnelling heen te laten gaan (motor uit!). De contacten worden daardoor weer wat "gereinigd".
Als dat niet helpt zal waarschijnlijk de schakelaar moeten worden vervangen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Bosz

De oranje pijl knippert ja.
Maar de pook geeft toch alleen aan in welke stand hij staat (r-n-d) en niet in welke versnelling. Het diagnose systeem geeft ook een fout aan bij de S2 Solenoid.

konniekip

wsch een van je solenoid kleppen stuk... Gebeurt wel vaker bij automaten. Misschien zou je eens kunnen vragen of ze dat bij een revisiebedrijf voor automaten eens willen nakijken?

martijn.

Luister naar Ed en vervang je schakelstandsensor op de bak.
99% zeker dat dat het probleem is.

Bosz

Maar dan snap ik niet waarom het diagnose systeem een fout aangeeft bij de S2 Solenoid.

Danny

Ik heb afgelopen zaterdag mijn bak nog getest via de ODB(II) aansluiting,
met de handtester van de dealer.
Je kunt de solenoids dan één voor één controleren op hun werking.
Controleer ook de stekker(s) op de bak!

Bosz

Het is dus niet de bakschakelaar. Als die het probleem zou zijn komt er inderdaad een knipperend pijltje in je dashbord en trekt de bak op in zijn 3, precies wat er bij mij dus gebeurd.

Er is echter 1 groot verschil. Als de bakschakelaar kapot is komt hij in een limp home modus en dat betekend dat de bak in zijn 3 terecht komt en verder niets doet zodat je nog naar de garage kan rijden. echter bij mij schakelt die daarna zonder problemen door naar zijn 4 en volgens mij werkt de lock-up ook nog en dat klopt dus niet met het verhaal dat het de bakschakelaar moet zijn.

Ga dus binnenkort de solenoids maar laten vervangen aangezien ik alle contacten al heb schoongemaakt (is een duur geintje). 1 zo'n klept kost mooi 127 euro, zucht.

Bosz

Kleppen zijn vervangen en hij schakelt weer als nieuw.

ed

Kun je iets meer details geven over de reparatie. Waar zitten die kleppen precies, en wat doen ze. En kun je ook aangeven wat je kwijt was, en waar het is gerepareerd?

Thanx.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

Ja, ben ook wel geinteresseerd in je reparatie verhaal...

Bosz

De kleppen zitten voor in de versnellingsbak (waar de peilstok zit) achter een bescherm kap. Er zitten 4 kleppen in deze bak. De s1, s2, sl en sth. De eerste 2 zorgen ervoor dat de bak in de juiste versnelling terecht komt. De sth zorgt voor de systeemdruk in de bak en de sl regelt de torque converter lock-up.
Als de s2 klep niet meer werkt wil de bak alleen nog maar in de 3e en 4e versnelling. Bij mij gaf het motormanagement dan ook een open circuit aan bij de s2 solenoid. En op het dashbord knipperde het oranje pijltje.

Het probleem kan dan nog liggen aan een vuil contact in een van de aansluitingen. Dus je zal de contacten van de compu zelf moeten controleren en die van de stekker op de bak zelf (daar kan je bij als je het luchtfilterhuis verwijderd). Met een multimeter meet je dan tussen pin 22 en ground (op de stekker op de bak dus). Dit zou tussen de 10 en 15 ohm moeten zijn. Als dit niet het geval is zit het probleem in de klep en anders in de aansluiting op de bak.

Als je dan bij de klep zelf wilt komen moet je even wat tijd uit trekken. Je zal er namelijk van de onderkant bij moeten en dan zit het sub-frame in de weg. Dus eerst zal je de motor moeten ondersteunen (deze rust namelijk op het sub-frame) en dan kan je deze laten zakken. Ook zal je er van de bovenkant bij moeten en zal je dus de accu en luchtfilterhuis moeten verwijderen.
Dan kan je de pijpen naar de radiator verwijderen (vergeet niet voordat je dit gaat doen eerst de bakolie af te tappen :-) ).
Nu kun je fatsoenlijk bij de voorkant van de bak en kan je dus de voorkant openen (iets van 9 torx schrroeven).
Als het goed is zie je nu 4 kleppen, de bovenste zijn de s1 en s2 (ik geloof dat de bovenste de s2 is).
Op de afdekplaat op de bak zit een pakking, dit kan je met een vloeibare pakking weer mooi dicht maken.

Aangezien dit nogal een omvangrijke klus is heb ik het ook niet zelf gedaan (heb ook geen beschikking over een brug). Heb er wel over nagedacht om het te doen, vandaar dat ik ook wel weet hoe het zou moeten. Een dealer is er 4,5 uur mee bezig, dan moet er weer 5 liter bak olie in gegoten worden (niet alles hoeft eruit) en het duurste onderdeel van deze reparatie is toch wel de klep zelf. Deze kost namelijk dik 100 euro. Dus in totaal is het best een dure grap.

ed

Nog nooit gehoord dat zoiets stuk gaat. Bedankt voor je uitgebreide beschrijving.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: Ludo op 13-07-2004 20:03:29
de (magneet)kleppen zitten hier achter dit deksel.

Ah! Bij het oliefilter dat er volgens Volvo niet zit  ;) ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Bosz

Citaat van: Ludo op 13-07-2004 20:03:29
het sub-frame hoeft volgens mij niet te zakken, door demontage van accu en luchtfilterhuis zou je er zo bij moeten kunnen.
de (magneet)kleppen zitten hier achter dit deksel.

Als je het luchtfilterhuis en de accu weg haalt kan je er met moeite alleen aan de bovenkant bij. Het vervangen van de kleppen via deze weg is kansloos. Wel heb ik een verhaal gehoord van iemand die het subframe niet heeft laten zakken maar een krik onder de motor heeft gezet en hem een centimeter heeft opgekrikt. Het subframe zit namelijk bij een paar schoeven in de weg en door de motor (en daarmee dus ook de bak) iets op te krikken kan je die schoeven er dus wel uit halen.