Een blauwe N een zwarte N...

Gestart door Miel850, 15-06-2011 22:14:32

Vorige topic - Volgende topic

Miel850

Mede roffelaars,

ik vond het tijd om zelf ook maar eens een blog te starten over mijn bolide en mijn belevenissen ermee.
Waarom dan wel, hoor ik jullie denken. Nou, omdat:

- ik reeds veel leesplezier heb beleefd aan alle blogs hier
- ik weinig tot geen technische (sleutel)kennis heb en dus jullie hulp vaak nodig heb
- het gewoon leuk is om het over je roffel te hebben

Zoals ik hierboven al zeg, ik ben geen handige harrie, maar door dit forum weet ik wel al zoveel meer over mijn 855 dan voorheen. Verwacht van mij ook geen uitbundige up-grades zoals R-bumpers, verlagen, 19 inch, chippen, etc, etc.
Nee, daar is het ten eerste de auto niet voor en bovendien is de DOP vooral vervoermiddel en familiewagen. Ze moet immers mij, mijn vrouwtje en de twins (17 mnd) vervoeren.

Maar hoe kwam het roffelvirus hier eigenlijk terecht? Heel simpel, ons Laciaatje Y moest plaats gaan maken voor een grotere wagen, want er stond immers gezinsuitbreiding op touw. Toen na bijna 4 maanden zwangerschap en 4 echo's bleek dat het niet één, maar twee spruiten zouden worden, werd al snel duidelijk dat het ook een stationmodel moest worden.

Zelf was ik altijd al behoorlijk gecharmeerd van de 850 en dan met name de estate. Maar moeders de vrouw vond het maar een lelijk vierkant ding en wilde er eigenlijk niet aan. Zeker niet met een kilometerstand van boven de 200K.
Maar gelukkig ben ik behoorlijk eigenwijs en heb ik toch lekker een 855 gekocht. Ik kon de Lancia snel en goed kwijt aan een garage en vond mijn eerste 855 in Drenthe bij een autohandelaar via Marktplaats. Het zag er in de advertentie goed uit en dus bood ik. Mijn bod werd geaccepteerd. Met mijn broer naar Norg (Drenthe) gereden om de auto te bekijken en een stuk te rijden. Aangekomen werd ik meteen teleurgesteld. Wat een hondehok!

De auto stond er ongepoetst bij en zat onder de modder en bladeren. Tevens bleek bij het openen van de kofferklep dat er water op de bagagehoes stond. Het druppelde via de dakrail naar binnen. De verkoper had mij vooraf verzekerd dat de wagen tip top in orde was en dat alles naar behoren functioneerde. Ik had mij in de weken voorafgaand reeds op dit forum ingelezen, dus ik wist al wat enkele aandachtspuntjes waren mbt het eventueel aankopen van een roffel. Na het rijden in de wagen bleek ook nog dat de airco niet werkte en de koppelingsplaten waren ver op.

Was er dan niets goed, oh jawel hoor. De wagen reed heerlijk! Startte meteen, de roffel klonk goed, en het zat fantastisch. Ik was dan ook blij verrast na al dat slechte nieuws. Natuurlijk bij de verkoper alleen maar geklaagd en uiteindelijk heb ik, na een belachelijk laag bod gedaan te hebben, de wagen gekregen. Nu was ik dus in bezit van mijn eerste Volvo 855. Het was deze (NBP 855 2.5 10V uit '96):

Om niet teveel uit te weiden, ik heb een jaar lang met veel plezier in deze auto gereden en eigenlijk geen echte problemen gehad. Maar omdat er zoveel groot onderhoud zat aan te komen en ik steeds op zoek was naar een andere (lees: betere) is de NBP verkocht en kwam er een DOP voor in de plaats. Gekocht van de eerste eigenaar in het Brabantse land en deze meneer was er altijd goed mee omgegaan. KM-stand was ongeveer 325K, maar daar schrok ik allang niet meer van. In tegenstelling tot de NBP had deze wel een werkende airco en dat werd zeer gewaardeerd thuis  :eusa_clap:

De uitvoering van deze eveneens uit '96 2.5 10V is vrij basis met alleen airco als noemenswaardige optie, maar dat went allemaal. De wagen doet het tot nu toe uitstekend en heeft wat klein onderhoud gehad, wat kleine toevoegingen en krijgt over enkele weken een grote beurt (Thuur). Tot nu toe gedaan is:

- aircocheck plus afvullen
- gasveren achterklep vervangen
- achterklepslot vervangen
- nieuw uitlaatsierstuk plus beugel
- carterventilatie vervangen
- twee nieuwe voorbanden (Michelin ES)

Daarnaast zijn er een hondenrek ingekomen, een nieuwe rolhoes , SC 805 (zwart) en twee 'nieuwe' voorstoelen. Op het 'to do' lijstje staat nog:

- koplampglas vervangen (ik heb ruzie met de wissers)
- Ipod/mp3 aansluiting SC 805 laten solderen
- roest achterklep laten behandelen
- Volvo850club kentekenplaathouder plaatsen
- forumsticker plaatsen (nog steeds  :angel:)
- Bosch aerotwin flatblades
- interieur professioneel laten reinigen
- uitlijnen na grote beurt

Zoals jullie lezen, geen echt spannende dingen,. Het is vooral de bedoeling om de roffel zo lang mogelijk zo goed mogelijk te houden. Voor nu al een flinke lap tekst. Ik ga proberen om al onze belevenissen met ons DOPje hier weg te zetten en wanneer nodig, jullie advies te vragen.

Tot zover...

Groet,
Miel
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

SirRutte

Leuk om te lezen Miel, keep us posted!

Ik had wel even de Columba's overgeschroefd als ik jou was ;)

StefanCJ

Leuk, een blog erbij! Ik dacht inderdaad precies hetzelfde over die velgen  ;).
Als je een Ipod aan wilt sluiten op je SC, ik heb een Blitzsafe adapter liggen. Pb maar even, mocht je interesse hebben.

Succes met de 850 en ik blijf je blog volgen.

:)

mr-officer

Mooie wagens!

Velgen omzetten! :D

Groet, Vé

Miel850

Die (antraciet) Columba's waren in vreselijke staat. Nu zijn deze Cetusjes ook niet alles, maar ja.
Voor de winter wil ik sowieso nog een wintersetje velgen op de kop tikken. Staal maakt een goede kans, maar het kan natuurlijk ook een setje Columba's zijn (voor een leuke prijs  :angel:) en dan de Cetusjes in de winter gebruiken.

9 juli krijgt de wagen een grote beurt en dan wordt er ook een mp3/Ipod aansluiting gesoldeerd.

Ik zal binnenkort eens even wat meer foto's schieten.

Groet,
Miel

)()()sT

Ik ben je nog niet tegengekomen in het Limburgse...  8)

Miel850

Citaat van: )()()sT op 16-06-2011 16:56:01
Ik ben je nog niet tegengekomen in het Limburgse...  8)

Ik woon zelf in Geleen en kom af en toe wel in de buurt van Heerlen, dus wie weet.

Zojuist nog wat pics geschoten:

De SC 805 heb ik hier eens van een forumlid overgenomen voor een prikkie. Hij speelde geen CD's meer af en dus heb ik de lens grondig schoon gemaakt en toen deed hij het weer prima. Prima ding, ik ben er erg blij mee  :eusa_boohoo:

elianmars

Die voorstoelen zien er nog nieuw uit!  :o

mehn

Citaat van: Miel850 op 16-06-2011 20:47:05

Je hebt de AC knop op "OFF" staan, maar de airco staat wel aan in deze stand van de temperatuurknop ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Bas850

Is dat zo dacht dat hij alleen aangaat als hij op het ruitje staat
"to finish first, you first have to finish"

mehn

Citaat van: Bas850 op 16-06-2011 21:49:34
Is dat zo dacht dat hij alleen aangaat als hij op het ruitje staat

Als de AC knop op "OFF" staat werkt de airco toch als de temperatuurknop op het blauwe vakje staat en/of de middelste knop recht omhoog op ontwasemen.
In beide gevallen alleen in de uiterste stand. 1 tikje verdraaien en de airco staat gewoon uit.

XC60 D4 AWD:

Miel850

Airco staat (op de foto) zeker weten uit, de motor loopt niet  :P

De stoelen zien er idd nog erg goed uit. Overgenomen van een forumlid voor een prikkie.
Ik heb mijn oude interieur nog liggen.... :eusa_whistle:

Trouwens, bedankt voor de tip Mehn. Ik was zelf in de veronderstelling dat de airco alleen werkt wanneer deze gewoon aanstaat, of wanneer de temperatuurknop op het bovenste ' roostertje' staat.

mr-officer

Nette Volvo zeg!! En handige info over de airco. Nooit geweten...

Mooi forum dit!!

Cheers!

Miel850

Zo,

terwijl sommigen van jullie gebezigd zijn met gesleutel waar ik me in geen jaar en dag (er is dus nog hoop... :angel:) aan zal wagen staan voor mij de komende week ook wat werkzaamheden op het program:

- rechter koplampglas moet worden vervangen na steenslag (schijnt te kunnen zonder de wissers te verwijderen...)
- die lelijke strip onder de achterruit mag eindelijk eens eruit, misschien ook die boven op de klep
- mijn kentekenplaathouder op de kofferklep moet eraf, maar die zit VAST geschroefd. De oude houder bleek van metaal te zijn toen de plastic rondom het begaf. Er is roest te zien (die nog behandelbaar is). Grote kans dat ik nieuwe platen moet bestellen nadat ik heb gewonnen  :evil:
- een grondige poetsbeurt
- last but not least......., eindelijk eens die forumsticker plaatsen!!!

Alleen vraag ik me af wanneer? Morgen werken, maandag werken, dinsdag papadag, woensdag werken, donderdag werken.....en dan weekend  :eusa_dance:

mehn

Citaat van: mr-officer op 16-06-2011 22:50:59
En handige info over de airco. Nooit geweten...

Komtie weer: staat gewoon in het instructieboekje hoor!  8)

XC60 D4 AWD: