Een blauwe N een zwarte N...

Gestart door Miel850, 15-06-2011 22:14:32

Vorige topic - Volgende topic

Miel850

Instructieboekje, wat is dat?  :eusa_whistle:
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

Miel850

Ziezo,

eindelijk eens wat kleine dingetjes gedaan vandaag:

- ik heb eerst het rechter koplampglas vervangen. De originele was kapot (steenslag). Op Marktplaats voor een tientje een, welliswaar imitatie, hele gescoord. Ik had al eerder een poging gewaagd, maar ik had ruzie met de koplampwisser. Deze zat muurvast en handig als ik ben wilde ik liever niets forceren. Na een bezoekje aan Thuur kreeg ik de tip dat het glas ook eruit gaat zonder de wisserarm te verwijderen. En inderdaad, dat gaat prima!  :)

- daarna de auto eens een grondige poetsbeurt gegeven. Eerst van binnen de boel flink uitgezogen en alle kunstofdelen van stof ontdaan. Een heel verschil. Daarna van buiten en man wat was dat nodig. Ik poets hem veel te weinig en dat is te merken, want hij wordt moeilijk (echt) schoon. Ik had nog een waslaagje willen doen, maar na het eindresultaat heb ik besloten eerst nog een poetsbeurt te doen (niet vandaag  :P).
Nadat de wagen goed droog was heb ik de bumpers, strips, dakstrips, spiegelrandjes en de spatlappen weer eens mooi zwart gemaakt.

- Als laatste stond de al veel te lang hier liggende forumstickert op het programma. Ruit was goed schoon, dus plakken maar. Net toen ik de sticker tegen het glas wilde zetten verloor ik mijn evenwicht  :eusa_wall:. Het resultaat is een scheef geplaatste sticker. Ik bedenk me nog maar eens over een nieuwe.

Anyway, een paar uurtjes lekker in de weer geweest en toch blij dat DOP goed verzorgd is. Zaterdag krijgt ie ook nog een grote beurt.

Ik zal straks nog wat plaatjes schieten.

Groet,
Miel

Miel850

Ik had DOP dus flink gewassen, maar het eindresultaat viel toch tegen. Ik zie er hier wel eens met klei hun wagen te lijf gaan. Is dat een klus van veel geduld en hard werk? Misschien laat ik de wagen binnenkort eens proffesioneel reinigen.

Ook kwam ik er bij het wassen achter dat er toch wel veel plekjes, krasjes en wat niet meer aanwezig zijn. De een wat erger dan de ander:

Verder zitten er sinds enkele weken een paar flinke krassen op de motorkap en het dak, alsof er iets met scherpe nagels overheen heeft gelopen. Gelukkig zijn dit geen diepe krassen.
Ook heeft er ooit een idioot gedacht dat een kentekenplaathouder een metalen achterzijde moet hebben. Zie hier het resultaat (waar zaterdag a.s. wel iets aan gedaan wordt...):

Zoals je kunt zien is ook de lak eronder aangetast. Ik weet niet of dat nog goed komt. Misschien anders maar eens denken aan een andere kofferklep. Ze kosten de wereld niet.
Als laatste nog een sfeerbeeldje van onze straat.

Zaterdag dus de grote beurt. Ik denk dat ik dan meteen ook die lelijke 'sierstrips' aan de kofferklep verwijder. Indien er bijzonderheden te melden zijn na zaterdag zal ik ze hier melden.

riQue

Hoi Miel,

Mooie bak hoor. Weer een DOP gered. :)
Voor die achterklep zou ik inderdaad op zoek gaan naar een andere, dan zul je goedkoper uit zijn dan laten spuiten.
Jammer van die krassen op de bumper, misschien kom je een eind als 't laat polijsten?

Miel850

Thanx.

Ik ga eens op zoek naar een bedrijf voor een goede poets/polijstbeurt.
Als er iemand een goed adres weet in de regio Sittard-Geleen hoor ik het graag.

Groet,
Miel

Miel850

Afgelopen zaterdag heeft de wagen een grote beurt gehad (345K).
Om 13:00 uur neergestreken in Maastricht bij Thuur en begonnen met koffie  8)

Terwijl er werd gewerkt heb ik mijzelf bezig gehouden met wat (hele) simpele kleine klusjes, zoals het verwijderen van de strips aan de achterzijde. Een beetje pielen, maar uiteindelijk kwamen ze er makkelijk en heel uit. De bovenste pakte ik er nagenoeg zonder weerstand uit. Daarna de achterruitwisser vervangen en van voren Bosch flatblades geplaatst (niet goedkoop, maar fantastisch hoor). Als laatste heb ik V70 dakstrips (A-stijl) geplaatst. De originele waren ver heen. Even op maat zagen ivm de dakrails en klikken maar. Thuur had inmiddels een voorruitstrip geplaatst die ik miste. Ik hoopte dat het gefluit boven de 100km/u nu zou wegblijven, maar helaas.

Thuur had sinds mijn vorige bezoek ivm knipperende lampjes van de REC en AC een 'nieuwe' interieurventilator gefabriceerd en deze werd ook vandaag geplaatst. Even foutcodes resetten en het knipperen was voorbij.

Vervolgens binnen plaats genomen waar op mijn SC 805 een mp3 aansluiting zou worden gesoldeerd. Binnen 20 minuutjes gepiept en het werkt en klinkt uitstekend.
Als laatste dan nog de roestaanslag op de kofferklep (vanwege een metalen kentekenplaathouder). Na flink wat geweld de schroeven los gekregen en met een schroevendraaier de blaren verwijderd. Daarna met roestomvormer bewerkt en laten drogen. Morgen staan nieuwe kentekenplaten op het programma (Brezan) en wat er na het plaatsen van de nieuwe houder nog zichtbaar is zal bijgewerkt worden met een lakstift. Deze krijg je bij de dealer? Wanneer dit niet oogt misschien een andere kofferklep erop.

Buiten de werkzaamheden mbt de beurt waren er verder eigenlijk geen bijzonderheden. Een wagen in prima staat, dus ik ben tevreden. Over een dikke week wordt hij nog uitgelijnd en dan is voorlopig weer alles op orde.

Zal nog wat plaatjes schieten deze week, eerst nog een poetsbeurt.

Groet,

Miel  :)

Miel850

Even afstoffen:

afgelopen week bij Thuur langs geweest voor een APK pre-check. Eigenlijk niets aan te merken, maar toch nog even twee stabi's voor vervangen, een gereviseerde ABS controller geplaatst en de magneetkoppeling (airco) gesteld.

Vanonder de wagen hoorde ik een blikkerige rammel. Met de nieuwe stabi's hoopten we dat dit verholpen was, maar helaas.
Wanneer de weg hobbelig is, of als ik een drempel neem dan lijkt vanonder de achterzijde iets te rammelen. Iemand een idee?

Vandaag dan de APK. De keurmeester heeft wel drie keer geroepen dat die 850's toch maar fantastische auto's zijn.
De wagen is dan ook (alweer) zonder op of aanmerking door de keuring gekomen. Chapeau  :eusa_clap:

3 november komen de winterwielen eronder. Hiervoor heb ik de Vredestein Snowtrac 3 besteld (195-65-15) die op een setje staal komen. Met de grote beurt nog vers in het geheugen kan de winter dan wel beginnen  ;D

Gr.
Miel

Miel850

Updeetje:

We zijn inmiddels alweer een half jaar verder. Natuurlijk zijn er dan wat dingetjes te melden.
Zo heb ik de afgelopen winterperiode voor het eerst in mijn autoleven met winterbanden gereden.
De Vredestein Snowtracs 3 zijn prima bevallen. Prima grip en een comfortabele band.

Inmiddels wel weer terug op de zomerbandjes en dan ziet het wel weer beter uit (alhoewel, hij staat er momenteel lekker gebruikt uit)...

Na de bandenwissel gelijk de wagen laten uitlijnen (Profile Maastricht). Het stuur stond uit het lood en hij trok naar rechts. Het is verholpen. Kreeg er nog een rapportje bij (wat mij zelf niet veel wijzer maakt):

Dan zijn er nog wat zaakjes aan onderhoud gedaan:

- stabi-stang achter vervangen
- filters vervangen
- oliewissel
- nieuwe bougieset

kortom, de 360K beurt is achter de rug.
Kilometerstand is nu 362K en zal minder hard gaan oplopen. Er is een tijdje geleden een 940 op G3 erbij gekomen voor het werk en die maakt momeneel de meeste kilometers. Hoewel de 940 prima rijdt moet ik nog steeds wennen aan het verschil in rijden met de 850. Ik mis toch af en toe de soeplesse en natuurlijk de roffel. Maar wanneer ik aan de pomp sta dan vergeet ik dat weer snel.  ;D

Als iemand trouwens nog nette deurpanelen voor een 940 heeft liggen...

Miel850

Even afstoffen weer...

Sedert de komst van de gasgestookte 940 is de 855 aanzienlijk minder kilometers gaan maken. De stand is nu ongeveer 364K en dat is 2K verder dan mijn vorige bericht hier, 3,5 maand geleden. Globaal gerekend loopt de 855 nu dus zo'n 7K per jaar, dit waren eerst 25K. En daarbij zijn de huidige kilometers veelal korte stukken en worden ze binnendoor gereden.

In oktober moet de 855 weer voor de APK. Eens kijken of hij voor de 3e keer op rij zonder op- of aanmerking door de keuring komt.

Sinds de 360K beurt hebben zich geen problemen voorgedaan, de auto loopt echt als een zonnetje. Er zijn enkel wat kleine dingetjes geweest die inmiddels (zoals altijd, met dank aan Thuur) zijn verholpen:
- tandwiel km-teller was ermee opgehouden (verholpen)
- lampjes vervangen achter de BC en het display
- lampjes vervangen SC-805
- nieuwe stekker SC-805 (volgende week aan de beurt)

Dankzij SIPS Master een setje dashboardspeakers weten te bemachtigen die nog ontbraken. Hierdoor klinkt het allemaal net even wat voller.

Ik heb van de week de wagen van binnen eens goed uitgemest, want dit was alweer enige tijd geleden. En met vrouwlief en twee meiden van 2,5 als reguliere bewoners van de 855 was het nodig ook. Het interieur ziet er nog prima uit, als zeg ik het zelf...

Zo bezig zijnde vielen toch ook wat mindere zaakjes op...

Roest op de achterklep. Onder de kentekenplaat zit ook aardig wat (wel behandeld). Misschien eens op jacht naar een andere klep. Is de ruit uit de klep eventueel over te zetten naar een andere klep?

Dorpel bestuurderszijde...

Bumpers en strips mogen weer eens worden bijgekleurd...

Heeft iemand anders deze plastic strip ook nog?  ;D

En ik wil de stickers wel eens van de klep halen (mocht er toch geen andere klep komen). Is dit met een föhn goed te doen en is er nog kleurverschil te verwachten?

En de daily driver...

De 940 bevalt heel goed, heel anders dan een 850. Alleen het probleem met stationair lopen blijft sukkelen, ook na vervanging van de stappenmotor. Het gaat wel al beter, maar af en toe valt het toerental bij het aanremmen tot stilstand nog te ver terug en slaat de motor af (op gas meer dan op benzine).  Stiekem zou een 900 estate toch ook wel erg stoer zijn i.p.v. deze sedan. (maar de 100 liter gastank maakt veel goed  :D).

Weet iemand trouwens of de kilometerstand van de 940 is uit te lezen? Hebben het bij Thuur geprobeerd middels de OBD, maar niets gevonden  :eusa_think:

Tot zover  8)

Chris

Ik verwacht wel dat na zoveel jaar enig kleurverschil te zien zal zijn als je die stickers verwijdert.

Interieur is nog erg netjes zeg! :eusa_clap:

Miel850

Citaat van: Chris op 07-08-2012 19:19:29
Ik verwacht wel dat na zoveel jaar enig kleurverschil te zien zal zijn als je die stickers verwijdert.

Voorstoelen zijn overgenomen van een forumlid een paar jaar geleden. Deze komen uit een MY '95 (zie het verschil met de achterbank). De oude stoelen waren ook nog netjes, op de bekende instapschade van de bestuurdersstoel na.

Chris

Citaat van: Miel850 op 07-08-2012 19:22:11
Citaat van: Chris op 07-08-2012 19:19:29

Voorstoelen zijn overgenomen van een forumlid een paar jaar geleden. Deze komen uit een MY '95 (zie het verschil met de achterbank). De oude stoelen waren ook nog netjes, op de bekende instapschade van de bestuurdersstoel na.

Het verschil met de achterbank was me al opgevallen inderdaad. Nouja, als het je zelf niet zo boeit is het prima toch. Het is niet bepaald en gigantisch kleurverschil :D.

Instapslijtage houd je.... en met bepaalde kleuren (vooral bij leer) nog wat erger dan bij andere.

Vulk

Nochtans is het ander type halfleder interieur "beter". De zitting van het ander type bestaat uit 3 delen tegenover 2 hier + het leder is echt leder.
Al is dit ook niet slecht natuurlijk. :)

Miel850

Citaat van: Vulk op 07-08-2012 19:27:02
Nochtans is het ander type halfleder interieur "beter". De zitting van het ander type bestaat uit 3 delen tegenover 2 hier + het leder is echt leder.
Al is dit ook niet slecht natuurlijk. :)

Ik heb ook echt halfleder. De achterbank is immers origineel  ;D ;)

KIM

Sticker kun je met een caramelschijf verwijderen.