Pieppieppiep

Gestart door Joachim, 26-05-2004 13:23:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joachim

Beste leden,

ik heb al heel wat gelezen over piepen, jankende koppelingen op dit forum ... Toch had ik graag jullie advies.

Als ik met de 850R in eerste vertrek hoor ik dus ook zo'n irritant piepend, schurend geluid. Mijn R heeft 148.000 km op de teller en schakelt nog heel goed maar ik zit dus verveeld met dat gepiep.

Ik heb onlangs voor 1000 euro kosten gedaan aan onderhoud, batterij, starter, ... enz. Verder 700 euro aan vier nieuwe banden !!! Das dus 1700 euro op 6 maanden tijd (heb de wagen tweedehands gekocht van particulier (vrouw die ermee reed).

En nu zit ik met een koppeling die piept. De garagist vertelde me dat dat vrij normaal is. Indien ik piep-vrij  ;D wou rijden moest hele koppeling worden vervangen. >:( >:( >:(    Weer kosten !!!

Wat raden jullie aan. De koppeling werkt nog zeer goed, enkel irritant lawaai in eerste en af en toe in tweede versnelling. Wagen heeft slecht 148.000 km... ik dacht dat de R koppeling extra sterk was...of niet? Hoeveel kost zo'n complete koppeling? Heeft R speciale (duurdere) koppeling? Is er geen goedkope oplossing om van dit lawaai af te geraken ?

Ik ben al altijd 850-liefhebber geweest. Mijn droom was zo een 850R. Ik heb die nu maar ik had toch niet verwacht zoveel kosten te moeten doen. Mijn vriendin is het stilletjes aan beu. Ik dacht eerlijk gezegd niet zoveel problemen te krijgen. OK, het is een wagen van bijna acht jaar oud, maar als je heel het kostenplaatje bekijkt na 6 maanden, ben je misschien goedkoper af met een NIEUWE VOLVO   ;D ;D ;D  

Graag jullie advies aan deze teleurgestelde R-rijder. :'(

s©ub@

koppeling van een R is inderdaad zwaarder dan van een andere 850; hier zitten zwaardere veren in; das kan de frictie een hoger vermogen makkelijker af...

zo'n frictie-setje kost om de nabij 300 euro, en dat is dan de plaat, drukgroep en druklager. ik denk ook niet dat het grote probleem in de aanschaf van de frictieset zit alswel in de montage ervan (je bent een uurtje of 6 tot 8 zoet als je het gaat monteren en als je het juiste gereedschap hebt)

misschien is het een optie om het druklager eens voorzichtig met een kleinbeetje kopervet te smeren? je kan hierbij komen door de stofhoes van de gaffel opzij te schuiven en met een lang dun kwastje wat kopervet op de prise-as net onder en boven het lager te smeren... tis maar een idee

suc6
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

ed

Tsja, als je goedkoop wilt rijden moet je niet in een R stappen. Banden lijkt me een onderdeel wat bij elke auto slijt, en bij een R ietsje sneller. Bovendien zijn de banden niet de goedkoopste. Het hangt ook van de vorige eigenaar af hoeveel kosten je aan de auto gaat krijgen. Vaak betekent het kopen bij een particulier wat extra kosten in het begin.

Wat die koppeling betreft kan ik me je gevoel begrijpen. Ik wordt ook gek van bijgeluiden, en zal niet rusten voordat het weg is. De 850 is daar niet heel sterk in, alhoewel de koppelingen wel weer erg lang meegaan. Dat is misschien ook wel direct het euvel. Bij een andere auto was er allang eennieuwe in gekomen, en dus krijgen deze niet de kans te gaan piepen.

Als de plaat zelf nog goed aangrijpt zou ik er niets aan doen en de radio iets harder zetten.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

nOOb

Van deze kwaal heb ik dus ook last. Buiten omdraaiende hoofden, schakelt hij boterzoet. Ook ik sta voor het dilema : vervangen of niet. Ik heb nu 240 000 km, dus ik wacht liever tot de koppeling versleten is ( mssn kan ik nog lang wachten ). Heb bij de aanschaf van m'n 850 T5 ( nu 3 maand geleden ) ook ca. 1300 € uitgegeven ( inclusief grote beurt / distri. riem ), maar dat is meer een zekerheid geweest voor mezelf.
Er zijn dan nu dingetjes die hoger op het prioriteiten lijstje van mij staan dan een piepende koppeling. Bekijk het zo, als je alle kosten gedaan hebt, heb je weer een ( bijna ) nieuwe 850, die weer honderden duizenden meekan. En dat kun je van veel andere merken niet zeggen. Je moet ook rekening houden dat de aanschaf misschien goedkoper is, maar de wagen ( en dus ook de onderdelen ) hoorden destijds tot de topklasse. Zelfs vandaag nog.
Hopelijk wat gerustgesteld ?? :)

groeten Nico

Edwin

Hoi Joachim,

Bij mij piept de koppeling af en toe ook, ben er ook al eens mee naar de dealer geweest en die zij ook dat het verder geen kwaad kan. Ook bij mij schakelt ie nog prima en piept ie zo heel af en toe. Ik denk dat het gewoon een 850 kwaal is.
De chefwerkplaats v/d dealer waar ik geweest ben heeft toen even de koppeling laten slippen (met handrem er heel strak op proberen weg te rijden) daarna was het voor een hele tijd weg, maar nu hoor ik het af en toe weer. Misschien kun jij dit ook proberen om de "pijn een beetje te verzachten" ;)

gr. Edwin.  8)

mjrood

Hallo,

Dit is inderdaad een zeer herkenbaar probleem. De koppeling van mijn 2.5 10 V piept en trilt al 130.000 km. Hij staat nu op 255.000 km en hij doet het opzich nog prima. Het is wel erg irritant, en soms in de stad kijken voetgangers fronsend om. Maar ja, wat moet je? Hij blijft het maar doen, dus vervangen is dan ook zo wat. Toen ik m'n 850 in 2000 kocht bij v. Aarle in Nuland vertelde ze mij dat het komt door 'verglazing' van het oppervlak van de frictieplaten en dan met name het asbestvervangende materiaal wat erin verwerkt zit. Ik dacht eerst..... ja ja leuke smoes. Echter werd dit oa. door de officiele dealer waar ik een aankoopkeuring heb laten doen bevestigd. En inderdaad, nooit een probleem met de koppeling gehad.
Ik reken erop dat hij zo langzamerhand wel een keer vervangen moet gaan worden, want het is een keer afgelopen natuurlijk.

Mazzel, :D
Michiel.
V70 R AWD - Life in the fast lane.

My Volvo's : 340 D, 360 2.0 inj., 245, 940 TD, 850 2.5 10V, V70 R AWD.

Joachim

Dat van die handrem,wegrijden met slippende koppeling, hoe doe je dat exact ??? Begrijp het ni goed ... ;D

JCviggen

Citaat van: Joachim op 07-07-2004 16:07:46
Dat van die handrem,wegrijden met slippende koppeling, hoe doe je dat exact ??? Begrijp het ni goed ... ;D

handrem op, liefst ook nog op een helling gaan staan...en dan half vertrekken met redelijk wat gas om de koppeling eens flink te laten slippen...voelt niet gezond aan maar werkt soms wel :)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

ed

Kun je ook gewoon een keer in zijn 4 vertrekken, met aardig wat gas. Geeft hetzelfde resultaat, en spaart de handrem.
Pas op want een koppeling is zomaar verbrand.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Zippo

Citaat van: ed op 07-07-2004 18:15:04
Kun je ook gewoon een keer in zijn 4 vertrekken, met aardig wat gas. Geeft hetzelfde resultaat, en spaart de handrem.
Pas op want een koppeling is zomaar verbrand.

Branden gaat erg moeilijk, hij slijt alleen 'ietsje' harder ;D
Oftewel de koppeling is er door!! :o

Zippo

ed

Nou, als je de rookpluimen eruit ziet komen zou je wel denken dat een koppeling in brand staat!
Laat ik dan zeggen dat hij "erg heet" is geworden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!