Geluid bij bochten naar links, Lijkt opgelost nu, en weer terug en opgelost

Gestart door Sbv, 28-06-2011 14:58:22

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

Sinds enige dagen heeft de S70 van Irikro last van een geluid bij bochten naar links, het klinkt wat alsof er een of te weinig vloeistof bij de stuurbekrachtiging zit echter zit er genoeg in. Bij hogere bocht snelheden wordt het meer en bij lagere snelheden minder.
Geluid lijkt gevoelsmatig van rechtsvoor te komen.
Mogelijk dat er wat aanloopt, echter wat ?

Recent is de stuurpomp vervangen door een ander exemplaar daar we dachten dat het wat zwaarder sturen daaraan zou liggen. Helaas dat was niet het geval

Zelf heb ik nu de volgende ideeën
- Andere stuurpomp weer monteren om pomp uit te sluiten dat het aan de pomp ligt
- Wiellager RV wat gaar aan het worden, geluid is enkel bij bochten naar links te horen en niet bij bochten naar rechts

Veerpootlager zou kunnen, maar dat kraak dacht ik meer
Draagarm/fuse, bij APK 3 weken geleden nog gen speling kunnen ontdekken

cas

homokineet rechts... die hoor je in het begin alleen in bochten. Wat is het precies voor geluid? een knikker in een leeg blikje?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Sbv

Citaat van: cas op 28-06-2011 15:31:44
homokineet rechts... die hoor je in het begin alleen in bochten. Wat is het precies voor geluid? een knikker in een leeg blikje?
Nope,
Klinkt wat alsof er te weinig vloeistof bij stuurpomp zit, gorgelend schurend geluid

thuur

Citaat van: Sbv op 28-06-2011 15:35:37
Klinkt wat alsof er te weinig vloeistof bij stuurpomp zit, gorgelend schurend geluid

Als dat heel heftig klinkt dan schuift de draagarm over de bussen, maar dan wassie nooit door de APK gekomen.

Ik vermoed ook een wiellager. Opkrikken, hand op de veer houden en het wiel ronddraaien. Voel je de veer trillen is het lager verdacht.

Gr 8)

Sbv

Vanavond weer even testen. Vrouwlief heeft late dienst dus dan wordt het wat later dat ik kan testen

Jack v

Lijkt me bj jou niet aan de orde Sander, maar bij mij zat er te weinig bakolie in. Bij mij was het vooral in bochten naaar rechts.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Sbv

Net even de wielen opgekrikt en daarbij gevoeld of er trillingen zaten op de veren. Niet voelbaar dus. Verder linker voorwiel eraf gehaald en daarbij ook niets vreemds gezien.

Verder motor tijdje stationair laten draaien en het leek wel of of pomp heel lichtjes aan het piepen was. Bij sturen naar links en rechts niets te horen. Bakolie zal ik morgenochtend even peilen.

Ik kreeg nog wel de opmerking dat het wat schroeierig rook in de garage net na afzetten motor toen vrouwlief terug kwam van haar werk.
Remmen voor lijken niet aan te lopen voor, velgen beide kanten gelijke temperatuur.

Sbv

@jack het geluid lijkt van rv te komen, dat zou bij mij dan de stuurpomp kunnen zijn

)()()sT

Heb jij nog het "850-type" pomp?
Neem aan van wel hè? ;)

Sbv

Wat is een 850 type pomp ?
De oude en de andere lijken sprekend op elkaar.

Vanochtend even automaat en motor olie aan het peilen geweest. Motor mocht iets bij, automaat zat genoeg in, mogelijk zelfs iets teveel.

Als ik ergens nog een riemontspanner kan lenen dan eerst de originele pomp eens terug plaatsen en dan kijken wat en hoe

mehn

Citaat van: Sbv op 30-06-2011 08:08:35

Die met het reservoir boven op de pomp. Later is het reservoir verhuisd richting het koelvloeistoftankje.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Sbv

Citaat van: mehn op 30-06-2011 08:14:45
Citaat van: Sbv op 30-06-2011 08:08:35

Die met het reservoir boven op de pomp. Later is het reservoir verhuisd richting het koelvloeistoftankje.
dan zit er het oude type in met een mooie grote dop bovenop en gemonteerd boven de dynamo

zwamborn

Wiellager RV wordt het zwaarst belast in bochten naar links; als het lager op raakt hoor je dat inderdaad het eerst bij bochten naar links.

Sbv

Citaat van: zwamborn op 30-06-2011 08:40:45
Wiellager RV wordt het zwaarst belast in bochten naar links; als het lager op raakt hoor je dat inderdaad het eerst bij bochten naar links.
Zover was het mij bekend, echter wiel ik met wiel ronddraaien geen verschil in weerstand tussen links en rechts. Neemt niet weg dat het nog steeds het lager kan zijn.
Velg voelt niet warm(er) aan dan aan de andere kant

Jack v

Dat rondraaien gaat niet altjd op Sander, kijk maar eens in mn blog hoe dat lager eruit zag. Ook niks aan het wiel te voelen of horen velg werd ietsje warmer dan de andere kant maar te voelen of horen was er niks. Alleen tijdens het rjden hoorde ik een brom maar daar was ook geen verschil met de bochten in te horen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.