Blog van een witte alter1 "op zijn wielen"

Gestart door daytonawim, 28-06-2011 21:05:26

Vorige topic - Volgende topic

daytonawim

Nou effe rubbers voor de nivomaten bij de dealer opgehaald, koste me wel 28 pleuro's :-)

rubber balg 960 nivomaat bestelnr 1387105  13.50 brutto ex

Eerst maar even het metaal van de nivomaat voorzien van hamerhide blauw.

De rubbers

Een pvc pijp van 40 mm, de nodige vaseline en een oude theedoek

Het laatste stukje even voorzichtig, want dat moet echt flink opgerekt worden

Nu nog over de bult van de schokbreker pielen, met z'n 4 handen zo dat makkleijker gaan.

En TA DA

Het complete setje

Effe monteren

Nog effe snel een foto van het 850 lederen sportstuur

En de hoedenplankspeakers

En het gekloot met de handremkabel,

Heb de kabels maar even bij Estate Services besteld voor iets van 60 pleuro's de 2.

Jack v

Ik heb rubberhoesen gebruikt die je ook om de veerpoten van een brommer kunt schuiven Wim. Kostte €2,50 p/2

En het past ook nog ;)
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

daytonawim

Nou gisteren handremkabels besteld en vandaag lagen ze al op de mat.

Heb gekozen voor de Scantech variant, kosten 60 pleuro's inclusief verzendkosten.  alles ziet er goed en degelijk uit.

Eerste even de midden console verwijderd

Middels de centrale inbusbout de kabels op maximale lengte gezet, en uit hun zitting gehaald.

De zwarte klips op de bodemplaat onder de vloerbedekking losgemaakt door ze heen en weer te bewegen waardoor ze steeds een draadje om hoog kwamen (waarschijnlijk zit er onder de auto een of andere parker onder de tectyl)

Nu eerst de oude meuk onder de auto verwijderen, dat viel niet mee, de ene kreeg ik uiteindelijk alles los, bij de andere kant braken natuurlijk de boutjes af  >:(

Er zit 1 torxs 30 in een plasticblokje die los moet, de 2e zit vast aan de haaksebeugel en de beschermplaat van de remschijf.

Vanaf hier wordt het lastiger, de kabel bus zit geklemt in een lange buis die naar het remhuis loopt, de haaksebeugel gaat er niet zomaar vanaf, normaal zou je de remkabel uit de lange bus moeten kunnen trekken, ze zaten echter zo vast dat ook de lange bus er uit moest.

Nu kan je aan de remhandel in het remhuis trekken en komt het mechanisme met kabel en al door het gat, nu moet de bus uut de slede los komen, zit geheid ook vast, met een tangetje en wat geschiktheid gaat ie wel los.

Een kabel heb ik met een brander uit de langebus moeten branden die zat kneiter vast gerot.

monteren in omgekeerde volgorde

big ben

Lekker bezig Wim  8)........... maar waarom 3 x dezelfde foto  :eusa_think:

Ben je ook nog bezig geweest met de lak?? Polijsten etc ?

Jack v

Lekker klusje Wim, maar hij remt weer?

daytonawim

Nope, morgen de andere kabel monteren en afstellen.

Overigens bestaat de buitenkabel uit een gesloten geheel !!

Dan kunnen de schijven e.d er weer op en kan ik kijken hoe die achter staat op de nivomaten :-)

Poetsen dat komt met de bouwvak, mooi klussie voor zoon lief :-)

PS. ik mid nog de foto waar de kabel in de lange bus gaat, die maak ik morgen even.

daytonawim

Nou kabels zitten er op afstellen van de handrem een  :eusa_whistle: van een cent.

De centrale imbusbout zo ver vast draaien, dat de schijven nog net helemaal vrij draaien,
de handel 3 klikjes aantrekken.

Dan met de stelbouten in de schijf de voeringen vast zetten, dus met de hand niet meer links of rechtsom te draaien zijn.

Handrem lossen en kijken of de wielen helemaal vrij draaien, links en rechtsom !!

hier nog een foto van de langebus waar de handremkabel in vast komt te zitten.

De handel gemonteerd, keurig met een nieuw montage setje  8)

Het eindresultaat, uiteraard even een tijdje staan springen op de trekhaak, om de nivomaten om hoog te krijgen  ;D

Dan rest nog de middenconsole, die weer even op zijn plaats monteren.

Klaar is Kees  8)

ALs de juiste banden (205/55-15) er onderzitten zal het wel wat netter gaan smoelen, dan het deze XC banden (205/65-15)

Jack v

gaat helemaal goedkomen met die roffel.

daytonawim

Volgende actie de voorzijde.

Stuurkogels vervangen
Remmerij vervangen
liefst verlaagde veren
nieuwe schokbrekers
veerpoot rubbers en waarschijnlijk lagers
Reactiestangetjes

razorx

Mooie rapportage Wim.
Ook fijn voor anderen!

elianmars

Citaat van: daytonawim op 22-07-2011 18:07:22
even een tijdje staan springen op de trekhaak, om de nivomaten om hoog te krijgen  ;D

Daar had ik wel een filmpje van willen zien  ;D

daytonawim

Dat zou jij wel willen he :-)

daytonawim

Vandaag eens even tussen de buien door naar het tankweergave probleem gekeken, met behulp van dit schema van het Saab forum.

daytonawim

Ik kan bij de tank wel de draden vinden van de Afsluitklep en de tankzender.

De tankzender draden waren los, met behulp van het schema krijg ik dat wel weer in orde.

Onder de stuurkolom de draad van de tankmeter gevonden die onderbroken is en nu via de AMS module loopt, dat relais heb ik gemeten dat ziet er ook goed uit.

De bruine draad die van de tank naar voren loopt en eindigd in de stekker van connector nr1 meet goed door, en de zender geeft 190 ohm, wat aardig kan kloppen daar de tank aardig vol zit.

Wat afwijkt van het schema is de demping Fueltronic, die kan ik nog niet vinden.

Ook zet er aan de roze/grijze draad een extra draad geknoopt die weer via een "zwart" ding naar massa loopt, en niet op het schema staat.

daytonawim

Ook nog wat onderelen gescoord via het forum voor de voorzijde.

Stofhoezen voorveren
Uitlaat ophangbeugel
Veerpootrubbers voor