lampje abs brandt bijna altijd

Gestart door erikb1971, 30-06-2011 15:39:03

Vorige topic - Volgende topic

erikb1971

Goedendag

Het ABS lampje van mijn 850 estate 2.5i 1996 brandt bijna altijd. Heel soms niet (en dan werkt de abs ook p[rima). Maar als ik dan een paar keer rem en het rempedaal zachtjes ingedrukt hou, voel ik het pedaal even trillen, en daarna gaat het abs lampje weer aan en doet de abs het weer niet. Uitlezen gaf de storing van de sensor rechter achterwiel, maar mijn eigen monteur zegt dat de sensor goed is. Hij heeft overigens niet altijd direct gelijk zullen we maar zeggen. Wie heeft er een idee waar ik kan beginnen?

ramonmartin

Met het vervangen van de sensor van het rechter achterwiel misschien ???

erikb1971

Citaat van: ramonmartin op 30-06-2011 15:42:24

was mijn vraag er 1 in de categorie niet heel slim?

ramonmartin

Je geeft zelf aan dat uitlezen een storing in die sensor aangeeft, ik zou hier dan ook als eerste naar gaan kijken.
Je zou eventueel wel de storingen kunnen resetten, en dan kijken of de storing weer terugkomt, als dit zo is zou ik toch die sensor als eerste vervangen.

-D©©©L-

Citaat van: erikb1971 op 30-06-2011 15:43:33
Citaat van: ramonmartin op 30-06-2011 15:42:24

was mijn vraag er 1 in de categorie niet heel slim?

Je vraag is niet zo raar, het voorgaande antwoorden zijn wel erg kort door de bocht.
de ABS controller doet immers bij elke koudstart een test van het systeem en laat de codes vervallen als e.e.a. in orde is.
Ik zou beginnen met reparatie van de ABS controller, deze hebben nogal de neiging om defect te gaan op de soldeerpunten.
Meestal openbaart dit probleem zicht door het aangeven van sensor storingen.

advies: PB "thuur" eens en vraag wat ie voor je kan betekenen.

erikb1971

Ik had idd al een draadje gelezen over de abs controller.. nou ben ik best handig met de soldeerbout, dus als ik hem kan vinden stop ik hem wel even in de oven. (werkt met laptops ook erg vaak)

-D©©©L-

Citaat van: erikb1971 op 30-06-2011 15:51:27
Ik had idd al een draadje gelezen over de abs controller.. nou ben ik best handig met de soldeerbout, dus als ik hem kan vinden stop ik hem wel even in de oven. (werkt met laptops ook erg vaak)

Kijk, en dan toch vragen stellen hier. Is het een overhoring ?  ;D ;D

erikb1971

hahaha... ik had eigenlijkniet gedacht dat het de controllerkon zijn... even naar de winkel voor een torx 5 mm :)

erikb1971

Ik heb de unit er inmiddels uit en open... wat een klus. Ik zie echter alleen de bovenkant van de printplaat, met de processoren enzo. Alleen de soldeerpunten van de aansluiting van de stekker zijn te zien. Moet ik alleen die doorsolderen of is er een manier om het printplaatje uit het bakje te halen?

-D©©©L-

Alleen de soldeerpunten van de connectoren. Wel eerst even de siliconenzooi verwijderen ter plaatse.

erikb1971

Svenneh

Bij mij was het destijds ook de controller en mocht je het niet aandurven, kun je altijd nog naar Thuur :). En laptops in de oven?  :eusa_think: :eusa_think:

erikb1971

hmmm... controller opengemaakt, doorgesoldeerd, teruggezet: prima in orde. Maar na een tijdje ging toch het abs lampje weer aan, en inmiddels doet ook mijn snelheidsmeter het niet meer... uh oh... zelfde proces nog een keer?

En ja, sommige laptops kun je repareren door het moederboard los te halen en een half uurtje in de oven te zetten op 180graden .... Zo al drie laptops gereanimeerd!

erikb1971

ok... controller weer los gehaald, soldeer verwijderd, doorgesoldeerd, teruggeplaatst. Snelheidsmeter doet het weer, lampje abs blijft branden en geen abs. Is het na bovenstaande nog waarschijnlijk dat het de controller is?

BBS

Wissel eens 2 ABS sensoren om bijvoorbeeld op de achteras en dan links naar rechts.
Als het toch de sensor is dan is er een foutmelding op een andere sensor.

Maar als je de sensor eruit haalt kijk dan even met een zaklampje in het sensor gat of de tandring (ABS krans) nog heel is.
Bij mijn vorige wagen was er een stukje krans weg, en dat deed de storing veroorzaken. Ook gelijk even met een kleine schroevendraaier controleren of de krans nog vast zit. Deze twee gegevens kunnen ook evengoed een dergelijke ABS storing veroorzaken...

Misschien onnodig om te vermelden maar de kransen controleren moet je natuurlijk wel op alle 4 de assen doen ;)
Volvoloos....