Monteren nieuwe veren nog te verwachten probleempjes?

Gestart door whachamacollit, 27-05-2004 22:06:03

Vorige topic - Volgende topic

whachamacollit

Heb net bij nordicar een set Lesjofors verlagings/sportveren gekocht,tuv gepruft en maar 119 euro voor 35 mm meer toenadering tot het asfalt.
Gaat dat monteren nog makkelijk of zijn er probleempjes te verwachten zoals het indrukken van de veren voor demontage en/of montage?
Graag uw ervaringen ende illustratieve raadgevingen betreffende deze gespannen materie ;D.

"Is het sap het knijpen waard"

855-Champagne

Zorg dat je een paar goede veerspanners hebt scheelt een hoop gepruts.

s©ub@

dat lijkt me op zijn minst en pre ja... die veerspanners. hoewel; ik kijk nu al uit naar het verhaal in je log van de losgeschoten veer die een gat in het slopel carsa'tje of de frod fiasco van de buurman heeft geschoten ;);D

veerspanners is inderdaad ndig, stand van het fuseedeel nauwkeurig opmeten en in tienden terugplaatsen op de dempers, auto laten uitlijnen na afloop en NOOIT de abs sensor uit je fuseedeel loshalen... voor de rest ff de stuurschotels controleren op speling (deze moet je toch loshalen om de nieuwe veren te monteren) en eventueel vervangen indien nodig (doet wel auw in de portemonee)... uhmmm ff kijken, wat nog meer; eventueel de dempers vervangen als ze echt niet veel soeps meer zijn en illustratieve raad is beknopt te vinden op mijn fotoserver of op de website van de volvo850club onder meetings/sleuteldag oktober 2003 (heb toen mijn voordempers vervangen) anders kan Ed je nog wat raad geven, die heeft afgelopen sleuteldag rondom zijn veren vervangen en eventueel, als je geen haast hebt, kun je over twee weken ook komen kijken hoe ik mijn voordempers ga vervangen (is het gelijke proces)

suc6
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

ed

Bestel maar vast de bovenste veerschotels Deze zijn bijna op zeker gescheurd. Met een hamer kun je deze uit het veerpootlager kloppen. Kost iets van 30 euro per kant.
Verder gewoon op dezelfde manier in elkaar zetten als uit elkaar.
Net als Scub zegt zou ik ook je dempers vervangen als deze niet zo goed meer zijn. Omdat de verlagingsveren wat stugger zijn heb je best kans dat de balans een beetje weg is uit de auto. Achter zijn de dempers erg makkelijk zelf te vervangen, maar voor is een ander verhaal. Als je toch alles los hebt zou ik dat gelijk meenemen.
Heb je een brug tot je beschikking?

Even voor en na de verlaging de afstand opmeten tuusen het hart van de velg en onderkant spatbord rondom.

Als de auto af is zie ik graag een foto van de auto.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

RS2000

Als je nog nooit een veerpoot uit elkaar hebt gehaald, zal ik het je zeker niet aanraden. Het is een listig werkje. Doe eerst zelf de achterkant en laat dan het uitlijnbedrijf de voorkant doen. Uitlijnen na verlagen is zeer zeker aan te raden ookal heb je alles opgemeten. De wielvlucht is bij een volvo nogal snel verlopen.

Groetjes,
Marco

ed

Het spul zit er al onder inmiddels.
De wielvlucht (of camber) is toch niet af te stellen bij de 850??
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Entuscan

Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Reitse

ed

Dan ben ik wel benieuwd hoe dat is in te stellen. Volgens mij is het enige wat verstelbaar is is het toespoor.

Reitse

ed

Dan ben je getild, want het is NIET in te stellen!

Reitse

hmmm... zeker weten?
Ik neem volgende week zaterdag de uitdraai wel even mee.

ed

Zeker weten. Het camber wordt natuurlijk wel gemeten, maar dat wil nog niet zeggen dat het is af te stellen.

s©ub@

CiteerCamber (of wielvlucht ) is de hoek (gemeten in graden), die de middellijn van een wiel (gezien in de rijrichting) maakt ten opzichte van de loodlijn op het wegdek. Er kan sprake zijn van negatieve camber of positieve camber. Met het instellen van een camber kan de grip en de prestaties van een voertuig beïnvloedt worden.

als ik me niet vergis zit de voordemper met twee bouten vast op het fuseedeel en is dmv die twee bouten toch het camber wel te stellen hoor... ik kan me sterk vergissen ed...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!