Koolborstels vervangen

Gestart door jgwm, 01-07-2011 14:34:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jgwm

Na verschillende berichten hier gelezen te hebben dat het een hele klus is, valt het allemaal reuze mee.

De dynamo hoeft er helemaal niet uit, je kunt met een kort kruiskop schroevedraaiertje het plastic kapje los maken.
De drie parkers en dan de clips losklikken.

Als het kapje eraf is dan met het wonderschroevedraaiertje de koolborstelhouder losdraaien.
De sleepringen zagen er nog goed uit, lichtjes opgeschuurd met fijn schuurpapier, de aanslag eraf iig.

Dan de nieuwe erin en alles weer aandraaien.
Al met al een uurtje werk, en nu weer keurig 14,7 volt 

volvobug

Toevallig nog foto's gemaakt?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Doe je dat van bovenaf of onderaf? En wat versta je onder een wonderschroevendraaiertje? En waar haal je die koolborstels?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jgwm

Het koolborstel/spanningsregelaar setje bij Mevo hier in Oss gehaald. Dat is een Bosch dealer. De dynamo is een Bosch 80 amp.
80 euri voor het setje

Mijn 850 is van 1995, 20 klepper op G3 en bijna 500K op de teller. Geen airco, dus bij de dynamo is wat meer plek.
Het is wel een gefriemel met een kort schroevedraaiertje, maar het gaat best wel.
Vanaf de zijkant kun je er het beste bij

Scheelt een hoop werk om de stuurbekrachting pomp en de dynamo niet te hoeven slopen.
Ook de radiatorslang heb ik gewoon laten zitten.

Het wonderschroevedraaiertje ooit zelf gemaakt, afgezaagd en de punt gevijld.
Is altijd handig zo'n heel kort draaiertje..
Nog uit de 140/240 tijd, die heb ik vroeger een aantal gerestaureerd.

Op de accu nu 14.5 Volt met draaiende motor
En de kerstboomverlichting op het dashboard flikkert niet meer..

Jans Duiven

Citaat van: jgwm op 01-07-2011 17:25:11
Het koolborstel/spanningsregelaar setje bij Mevo hier in Oss gehaald. Dat is een Bosch dealer. De dynamo is een Bosch 80 amp.
80 euri voor het setje

Mijn 850 is van 1995, 20 klepper op G3 en bijna 500K op de teller. Geen airco, dus bij de dynamo is wat meer plek.
Het is wel een gefriemel met een kort schroevedraaiertje, maar het gaat best wel.
Vanaf de zijkant kun je er het beste bij

Scheelt een hoop werk om de stuurbekrachting pomp en de dynamo niet te hoeven slopen.
Ook de radiatorslang heb ik gewoon laten zitten.

Het wonderschroevedraaiertje ooit zelf gemaakt, afgezaagd en de punt gevijld.
Is altijd handig zo'n heel kort draaiertje..
Nog uit de 140/240 tijd, die heb ik vroeger een aantal gerestaureerd.

Op de accu nu 14.5 Volt met draaiende motor
En de kerstboomverlichting op het dashboard flikkert niet meer..


Totaalrevisie van een soortgelijke dynamo kost hier bij Ferwerda 100 euro,
maar dan moet ie er wel af, en weer op.  ;)

j3r03n

Is dit ook te doen bij een x70 met airco? Heeft het zin om de koolborstels te vervangen of is het (kort) uitstel van executie?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

volvobug

Ik vind het uitstel van executie. De collector is ook ingesleten en ook nog eens scheef, die zul je ook mee moeten vervangen voor een duurzaam resultaat. En als je dan toch de dynamo uiteen hebt meteen de lagers meepakken. Dan is het plaatsen van een revisie exemplaar een betere optie.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

j3r03n

Daar was ik al bang voor, ik ga straks een revisie dynamo halen, issie weer zgan.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km