Automaat verbruik in E stand

Gestart door vincde, 01-07-2011 21:56:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vincde

Heren,

ik he altijd gedacht dat de E stand in de automaat de econoom stand zou zijn.
Echter rijd ik nu 2 weken in de S stand ik dacht dit is de Sport stand maar er wordt bedoelt Suiniger.

in de E stand staat de verbruiks meter op 10 l /100km wat op gas ongeveer 1 op 8 is.
Nu in de S stand staat de verbruiksmeter op 8 l/100km wat op gas 1 op 10 is.


Ik vind dit een nogal groot verschil, iemand meer ervaring hier mee?
VolvoC70 2.5t automaat LPG g3 Cabrio met 300000Km. BMW k100rt 220000Km en een Kawasaki Z550 55000Km.

-D©©©L-

Praten we over hetzelfde traject en gemiddeld over meerdere tankbeurten ?  evenveel belading, haast, airco inzet etc.

vincde

Yep, gewoon het normale woon werk verkeer.
zelfs de laatste 2 weken meer airco gebruik (in de S stand dus)

Nu 4 keer getankt en steeds rond de 1 op 10


ipv 1 op 8 in de E stand van de automaat.

vind het verschil erg groot moet ik zeggen
VolvoC70 2.5t automaat LPG g3 Cabrio met 300000Km. BMW k100rt 220000Km en een Kawasaki Z550 55000Km.

aardigebas

jouw verhaal is mij ook opgevallen!

Ik rij ook gas en heb hetzelfde uitgeprobeerd met dezelfde omstandigheden.
In de S was mijn verbruik minder dan in de E.

Ik heb er de volgende verklaring voor.

Met de S trekt die beter door en dus eerder op snelheid (op gelijkmatige snelheid zie je het verbruik dalen op de computer) in de E duurt het langer voordat je op snelheid bent en dus meer verbruik om naar de gelijkmatige snelheid te komen.  overigens rij ik voornamelijk 100 km wegen (twente).

Met lpg mis je net een beetje vermogen en moet de auto er waarschijnlijk meer aan trekken om op snelheid te komen.

Overigens is de computer niet betrouwbaar bij LPG, altijd even checken bij het tanken en dan ook nog bij dezelfde temperatuur ivm uitzettings coëfficiënt van LPG (onder de 15 graden meer waar voor je geld)

ben ik nu doorgeslagen............... :eusa_wall:

Eric

Grappig... ik ben hier ook al eens mee bezig geweest om het bij te houden en ik had hetzelfde gevoel. Niet echt cijfers maar hij staat hier nu wel op S om dezelfde reden. Wel merk je duidelijk het verschil nu het warmer wordt dat hij zuiniger wordt. Mischien dat dat ook mee speelt.
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

vincde

ik ben dus niet de enige waar de E extra verbruik en de S suiniger betekend.  :)

de verbruiken die heb ik gemeten na het tanken. de computer geeft niet het juiste verbruik weer dat wist ik. daarom dacht ik eerst dat het alleen de uitlezing was maar na het tanken verbaasde mij het lagere verbruik.

ik moet morgen een wat langere rit doen en ben benieuwd of het dan ook scheelt

VolvoC70 2.5t automaat LPG g3 Cabrio met 300000Km. BMW k100rt 220000Km en een Kawasaki Z550 55000Km.

daytonawim

Ik heb heel lang verbruikscijfers bijgehouden, en idd als het kouder wordt stijgt het verbruik aanzienlijk, wordt het warmer wordt ie weer zuiniger. zowel LPi als verdamper.

Ik heb getest in E en S en eigenlijk geen verbruiks verschillen gesignaleerd.

Voor jullie idee bij een jaar kilometerage van circa 80.000 tot 100.000 km.

razorx

Het is zo moeilijk met vergelijkbare omstandigheden te meten.
Buitentemperatuur heeft een extreme invloed. 15 of 20 graden geeft voor mij op de BC al een verschil van 7l/100km tot  8,6l/100km voor een snelwegritje van iets meer dan 100km. Ik rijd niet langzaam, maar mag blij zijn als ik een gemiddelde snelheid haal van 90 km/h of hoger.

Daarnaast heeft de temperaratuur van je motor een enorme invloed. Onze wagens starten met een extreme verrijking als het wat kouder is.

arjenT5R

nou ik heb nog nooit suiniger gereden als 1 op 10 en al helemaal niet op gas dus bij mij zal het knopje wel een andere betekenis hebben  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

vincde

gister een langere rit gereden en dat scheelt niets (wat ook logisch is)
Het voordeel is bij mij dus duidelijk in de korte stukjes.

mogelijk vind de motor het beetje meer toeren lekkerder. Ik blijf in elk geval in S rijden en hou bij hoe het met het verbruik gaat.

VolvoC70 2.5t automaat LPG g3 Cabrio met 300000Km. BMW k100rt 220000Km en een Kawasaki Z550 55000Km.

Auk

Hier idem.

Heb ook het idee dat hij zuiniger is wanneer je zuinig rijdt in de S stand. Het verbruik van de R is na de omschakeling van E naar S de afgelopen tijd van 11.4 naar 10.2 gegaan.

Zal het in de gaten houden, over een tijdje gaan de kilometers wel komen dus een mooie gelegenheid om het eens te checken.
Auke
Volvo. for life