Spoedje ivm vakantie.. wat is er stuk aan de wasmachine.

Gestart door Misha, 01-07-2011 22:36:58

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Ja ik weet het, het is geen Volvo en meestal vind ik dit soort topics ook niets maar ik heb even snel wat diagnostische kennis nodig.

Symptoom:
De wasmachine doet het niet meer: je hoort het relais wel inschakelen maar de hoofdmotor doet niets.

Actie:
Ik heb de motor eruit getild en geinspecteerd: wikkelingen zien er  prima uit, lagers lopen prima en licht, er komt geen geluid uit.

In mijn leken-optiek: Waarschijnlijk de koolborstels op.

Het gaat om een Bosch van 10 jaar oud en heeft drie kinderen bediend.

Ik heb foto's bijgeplakt van de baan waarop de koolborstels rusten en de koolborstels zelf.

Vraag :
Is het waarschijnlijk dat de koolborstels hier de boosdoeners zijn?

Heel erg bedankt voor iedereen die helpen wil, ik hoop dan net voor mijn vakantie nog ergens wat koolborstels te scoren en de boel te repareren. Zit nu met 3 stapels was die nog mee moeten.. :eusa_doh:

Volgens mij is het hier al een tijdje niet meer optimaal contact.

:eusa_pray:

Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

BBS

Ik zou inderdaad de koolborstels gaan vervangen. ;)
Die dingen horen bijna 3-4 keer zo lang te zijn....

gegevens van de pomp noteren, merk wasmachine en type nummer en daarmee naar een onderdelen winkel gaan. (soort van waswacht??)
Beetje tent heeft die dingen op voorraad

Als je de wasmachine aanzet, komt er dan wel water in ???
Volvoloos....

daytonawim

Het lijkt er op dat je ankerplaat ook scheef is afgesleten, dat los je dan slecht op met nieuwe koolborstels m.i.

Controleer je deur schakelaar eens.

razorx

Al foutcodes uitgelezen? ;)
Geintje.

Staat er spanning op de motor als hij moet draaien?

Ohm meting is overigens betekenisloos in dit soort gevallen.

De koolborstels zijn inderdaad geen feest.

-edit- Wim heeft zeker een punt.

elmarconi

Been there, done that. Ook een Bosch.  Zonder riem draaide hij prima, maar geen power om de trommel rond te trekken.
Heb eerst de koolborstels vervangen, maar er bleek ook een wikkeling oid doorgebrand.
Toen was ik er snel klaar mee.  
--
Autogas Inside . . .

BBS

Koolborstels heb ik van onze wasdinges ook al eens vervangen... Wilde ook niet meer draaien en dat is nu ruim 4 jaar geleden.
Zag er net zo uit...
Volvoloos....

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Misha

Zo horen ze te zijn dus.. ;D

Net wat beter bekeken:  ik weet niet wat de ankerplaat in deze is, maar de houders van de borstels staan standaard scheef op die 'oppik-as'  geen idee wat de term officieel is dus dat patroon hoort wel een beetje denk ik.

Het vlak van die oppik- as is wel iets ingesleten maar verder wel recht. In het midden loopt een soort extra baantje, dat stemt overeen met de plek waar de stoomdraad in de koolborstel zit, die is dus blijkbaar harder dan de borstel zelf, logisch ook.

pooh

ik heb er ook geen verstand van, maar de laatste wasjes even in de wasserette doen (of bij vrienden/familie/buren etc) en na de vakantie een andere wasmachine kopen lijkt mij de meest handige optie. Ding  is toch al 10 jaar oud dus ik zou er niet te veel tijd en geld meer in stoppen.

Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

BBS

Citaat van: pooh op 01-07-2011 22:55:20
ik heb er ook geen verstand van, maar de laatste wasjes even in de wasserette doen (of bij vrienden/familie/buren etc) en na de vakantie een andere wasmachine kopen lijkt mij de meest handige optie. Ding  is toch al nog maar 10 jaar oud dus ik zou er niet te veel tijd en geld meer in stoppen.

Onze vorige wasautomaat was 25 jaar oud :D
We hebben nu de wasmachine van mijn oma in huis staan en dat ding is ook nog maar 16 jaar jong ;D
Mankeert verder nog niks aan :eusa_whistle:

;D ;D
Volvoloos....

Misha

ik heb er ook geen verstand van, maar de laatste wasjes even in de wasserette doen (of bij vrienden/familie/buren etc) en na de vakantie een andere wasmachine kopen lijkt mij de meest handige optie. Ding  is toch al 10 jaar oud dus ik zou er niet te veel tijd en geld meer in stoppen.
Tja..
Wat kan er verder stuk aan zo'n ding, beetje zonde om 800 euro uit te gaan geven voor iets dat nog jaren mee kan, het zijn intens simpele dingen natuurlijk verder.
Nodeloos om te zeggen dat ik geen zin heb om mijn 1e fatsoenlijke vakantie sinds jaren te gaan beperken voor zo'n kudtding.

Ik ga morgen een setje borstels scoren voor 2 tientjes en ga maar eens kijken of dat het doet.
Motor erin en eruit is net 6 minuten, achterplaat eraf, 2 bouten en een stekker en het is gedaan.

pooh

ik hoop natuurlijk voor je dat het zo simpel op te lossen is.
Onze vorige wasmachine is maar 4 jaar oud geworden en reparatie zou iets van 500 euro kosten.....dus meteen een nieuwe gekocht.

*niet vragen wat er defect was want dat weet ik echt niet meer*

Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

daytonawim

Citaat van: BBS op 01-07-2011 23:01:47
ik heb er ook geen verstand van, maar de laatste wasjes even in de wasserette doen (of bij vrienden/familie/buren etc) en na de vakantie een andere wasmachine kopen lijkt mij de meest handige optie. Ding  is toch al nog maar 10 jaar oud dus ik zou er niet te veel tijd en geld meer in stoppen.

Onze vorige wasautomaat was 25 jaar oud :D
We hebben nu de wasmachine van mijn oma in huis staan en dat ding is ook nog maar 16 jaar jong ;D
Mankeert verder nog niks aan :eusa_whistle:

;D ;D

WAU, hier leeft een waschmachine echt niet langer dan 5/6 jaar ( en nieuwe) nu koop ik ze maar 2e hands dat is een stuk goedkoper.

Douwe

Citaat van: Misha op 24-06-2011 22:11:03
Ik vind dit toch zulke extreem kansloze topics...
:evil:

Succes met het oplossen van dit probleem
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Misha

Vroeger had je die mechanische tijdklokken, dat was duur en drama.
Als er een monteur moet komen ben je altijd al 50 euro aan borstels+40 euro arbeid plus 150 euro voorrijkosten kwijt, dus 500 om het te laten doen is zo gehaald.

Aan de andere kant: dit is een plaatje electronica, een RVS trommel in een lager en een motor eronder dus wat zou er kapot kunnen gaan behalve dan een afdichtingsmanchet of de motor denk ik dan.