HOWTO: Magneetkoppeling Airco afstellen

Gestart door Arius, 01-07-2011 22:55:27

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Citaat van: RoVoR op 15-08-2013 17:42:45
Vandaag tijdens het rijden voel ik de koppeling telkens aan slaan terwijl ik in de auto de airco op uit heb staan. Schijnbaar slaat hij dan toch aan??? Iemand hier een verklaring voor?

Mosterd na de maaltijd, maar als je de voorruitontwaseming aan hebt staan (ventilatieknop middelste stand omhoog) dan schakelt deze de aircopomp bij. Gekoelde lucht is gedroogde lucht en met droge lucht krijg je de ruit sneller droog.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

glenfiddich1983

Ik heb, voorafgaand aan een afspraak bij een hier goed bekend staande garage, een mailtje gestuurd met een aantal zaken die ik graag wil laten doen waaronder de airco. Ik dacht ik vraag even wat het kost als ik ze zo'n ringetje er tussenuit laat halen. Aan de airco moet overigens wel meer gebeuren dan alleen dat ringetje (ook filter droger vervangen; die lekt).

Nu krijg ik het volgende te horen:

Om de magneetkoppeling te beoordelen moet de pomp er uit.Dan moeten we dus eerst het systeem leegmaken.
Al naar gelang de hoeveelheid koelmiddel die wordt terug gewonnen kunnen we eventueel gaan zoeken naar lekkages.
Het probleem met de magneet koppeling is bekend;normale slijtage.Ringetjes verwijderen is een lapmiddel wat tijdelijk werkt.
Wij vervangen meestal de koppeling...............kost ca. 160 euro.

Nu geloof ik direct dat het verwijderen van ringetjes maar tijdelijk werkt. Maar maakt het dat ook een slechte oplossing? En de pomp hoeft er toch helemaal niet uit?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

volvobug

Citaat van: glenfiddich1983 op 24-10-2013 09:12:44
Nu geloof ik direct dat het verwijderen van ringetjes maar tijdelijk werkt. Maar maakt het dat ook een slechte oplossing? En de pomp hoeft er toch helemaal niet uit?

Kul. Af fabriek speling 0,3-0,5 mm. Speling na 15-16 jaar (of langer) meestal rond de 1 mm als de koppeling begint te haperen. Door het verwijderen van ringetjes breng je de speling weer terug naar 0,3-0,5mm. Mag jij raden hoelang je er dan weer tegen kan (voor wat betreft sliijtage dan).

Pomp kan blijven zitten, als je weet hoe en de handigheid hebt  ::)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: volvobug op 24-10-2013 10:01:54

Kul. Af fabriek speling 0,3-0,5 mm. Speling na 15-16 jaar (of langer) meestal rond de 1 mm als de koppeling begint te haperen. Door het verwijderen van ringetjes breng je de speling weer terug naar 0,3-0,5mm. Mag jij raden hoelang je er dan weer tegen kan (voor wat betreft sliijtage dan).

100% mee eens. Die slijtage duurt weer jaaaaren. Dat bedrijf wil graag een koppeling verkopen, wat in dit geval op grond van speling niet nodig is. Natuurlijk sluiten andere delen ook.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Morph4us

Sorry dat ikop zo'n oud topic reageer maar op 1 of andere manier kan ik geen nieuwe topics plaasten.

De airco van mijn 850 2.5i-10v uit 96 schakelt helemaal niet meer in. Airco afgevuld en het electrische deel lijkt te werken want de koppeling beweegt wel een beetje als ik de airco inschakel. Dus mijn vermoeden is dat de koppeling niet meer werkt.

Nu overwoog/overweeg ik een andere pomp te kopen of kan ik de beschreven "ringetje weghaal truuk" ook toepassen?

Alvast bedankt voor jullie wijze woorden.

Mocht er iemand in de buurt van Rotterdam mij tegen een redelijk vergoeding willen helpen dan hoor ik dit ook graag.

volvobug

Citaat van: Morph4us op 08-05-2014 14:35:28
Sorry dat ikop zo'n oud topic reageer maar op 1 of andere manier kan ik geen nieuwe topics plaasten.

De airco van mijn 850 2.5i-10v uit 96 schakelt helemaal niet meer in. Airco afgevuld en het electrische deel lijkt te werken want de koppeling beweegt wel een beetje als ik de airco inschakel. Dus mijn vermoeden is dat de koppeling niet meer werkt.

Nu overwoog/overweeg ik een andere pomp te kopen of kan ik de beschreven "ringetje weghaal truuk" ook toepassen?

Alvast bedankt voor jullie wijze woorden.

Mocht er iemand in de buurt van Rotterdam mij tegen een redelijk vergoeding willen helpen dan hoor ik dit ook graag.

Meet de spleetgrootte van de magneetkoppeling eens op met een voelermaatset.

Morph4us

Ewout Schalkwijk

Als die ruim 1mm is, dan kan het idd zijn dat de magneet niet krachtig genoeg is om de koppeling aan te trekken. De ringetjes truuk zal dan dat probleem oplossen.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Morph4us

Net gemeten; 1,1mm. Dus wel de moeite waard om de truc te gaan proberen. Nu nog iemand vinden ;-)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Morph4us op 08-05-2014 18:40:10
Net gemeten; 1,1mm. Dus wel de moeite waard om de truc te gaan proberen. Nu nog iemand vinden ;-)

Het is goed zelf te doen, maar je moet het niet 'even' willen doen. Het kan zomaar twee uur duren.

Wiel eraf, modderscherm los en weg klappen. Op het gevoel de drie boutjes plaatsen en met doppie 10 de centermoer lossen.

Morph4us

Ik ga het volgende week proberen; dus duimen maar!

Sbv

zorg voor degelijke boutjes.

eerst de centrale loshalen en dan op het gemak de rest. Indien je deze niet hebt haal een passende ringratel

ducbertus

Bij mij stond de koppeling 1.2 mm open en was al eens met M5-boutjes aan het kloten geweest waarbij de draad van de 8.8 boutjes beschadigde.
afgelopen week de poging hervat en eerst een draadtap M5 (doorlopende uitvoering) ingekort om de draad inde koppelingsplaat na te tappen.
het probleem zit in niet goed getapte draad die we met "sterke" boutjes proberen te corrigeren.
draadtappen ging gemakkelijk en daarna kun je gewoon M5 boutjes in 8.8 kwaliteit toepassen.
voor een vriend had ik al eens een trekkertje gemaakt en deze er op geschroefd en de plaat er af getrokken.
zat best nog wel vast.
gelukkig zaten er nog 2 shims in de koppeling die samen 0.9 mm waren.
dus de plaat gelijk weer gemonteerd. volgens mij moet dit 0.3 mm speling geven, maar ik heb dit niet nagemeten.
de koppeling liep niet aan en de pomp zelf voelde ook goed na montage.

Duss... verwachte ik een koude auto. niet dus.. nog even het systeem laten vullen (had 2 jaar stil gestaan)
nu wel het gewenste resultaat.

kern van het verhaal: probleem zit in de vervormde schroefdraad van de koppelingsplaat.

Bertus

Arius

Citaat van: volvobug op 24-10-2013 10:01:54

Dit is natuurlijk wel er van uitgaand dat de airco compressor nog in goede staat van dienst is. Als deze bijvoorbeeld al tijden zonder vloeistof staat dan heb je kans op roest in de compressor. Met alle gevolgen van doen.

racecontainer

Geachte mede Volvo knallers,

Mijn ECC systeem reageert soms zeer vreemd. Gaat vaak na het starten om de drie/vier minuten gewoon uit, meestal bij zeeeeer vochtig weer en reageert nergens meer op, ook de kachelstand geeft geen sjoegen, als alle knoppen die ermee te maken alle randen en standen worden bediend. Het gebeurt na een keer of drie/vier gestopt en weer gestart te zijn dat het ECC systeem zijn werk weer voor de gehele dag naar behoren uitvoert  :evil: :evil: :evil:
Er zijn ook momenten dat het ECC systeem/kachelbende helemaal niet werkt. Gevacumeerd/gevuld/ pomp afgesteld is gedaan.
Kan het kloppen dat de kachelmotor +/- 25 ampere trekt op volle belasting. (Kachelmotor los gemeten)

Graag van iemand een antwoord  ;D