Spanner multiriem

Gestart door Red Devil, 23-06-2011 22:44:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Red Devil

Wat is de levensduur van een originele spanner van de multiriem bij een diesel. De mijne zit er nu anderhalf jaar op en heeft 73k gedraaid. Hij begint nu weer lawaai te maken (ratelen). Is dit een normale levensduur of is dit erg snel.

Gr.
Ted

Robby72

Levensduur (vervangingstermijn) is voor de multiriem en spanner 120.000km.

super seven

Dat is inderdaad wel erg snel, normaal moet deze spanner een levensduur hebben van 120 tot 150 dkm. Waarbij het raadzaam is om hem om de 120dkm te vervangen. Echter is het een mechanisch onderdeel wat soms ook al eerder slijtage vertoont.

Red Devil

Deze spanner was eerst verkeerd gemonteerd door de dealer. De riem liep maar over de helft van de rol. Zij hadden het hijsoog verkeerd geplaatst. Mogelijk dat de riem hierdoor sneller gesleten is, dan gebruikelijk.

Gr.
Ted

Red Devil

Vandaag bij het ophalen van de N (zie bout krukaspoelie) meteen laten kijken naar de S. Die ratel stoort mij enorm. Het is in ieder gval niet de bak, maar vermoedelijk een lager van de multi- of distri-riem. De Distri is 100.000 km geleden vervangen, waarbij volgende nota ook alle spanrollen zijn vervangen.

Hoe kan ik nu het beste controleren of het inderdaad de spanner van de multiriem is?

Gr.
Ted

Rijns_t5r

heel simpel,haal je multiriem eraf,is het geluid weg zit het in 1 van de rollen of hulp agregraten,is het geluid er nog tja dan zit het in het dirtibutie gedeelte

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Red Devil

Even verder denkend: als het niet de multiriem is en niet de distri, dan zou het ook een lager van een van de rollen van de pompriem kunnen zijn. Als ik de kap verwijder en voor de aito sta, dan zie ik aan de rechterzijde de pompriem. Aan de bovenzijde zie je dan een rol met een zilverkleurig Driehoekje. Wat is dit onderdeelprecies.

Gr.
Ted

Rijns_t5r

sorry reageerde beetje vroeg,het ging dus om een diesel,en daar heb ik geen ervaring mee.
wat je wel kunt doen is met een grote schroevendraaier het ijzeren gedeelte tegen de bout/moer van de rol of agregaat houden en het handvat tegen je oor,zodat je al een heel eind in de buurt komt waar het het meeste herrie maakt.

robert

WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Red Devil

Vandaag nieuwe multiriem (Gates) gelegd. De rammel is nu grotendeels verdwenen. Wel hoorde ik een licht tikken bij het ronddraaien van het loopwiel van de spanner. Deze is ook niet helemaal zuiver meer. Deze binnenkort misschien ook maar vervangen.

Gr.
Ted