De Black Stone S70R - Eindelijk is het lambda lampje weer uit!

Gestart door Auk, 03-07-2011 19:51:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

knoopie

Citaat van: henry classic v70 op 08-08-2012 23:24:01
Als de Hamerrite eraf bladdert pakken we de blikjes weer en waag ik er weer 2 kwasten aan (action à €0,79) :D

;)

Auk

Startprobleem volledig opgelost! Edit; niet dus
Eindelijk géén onzeker gevoel meer bij het tankstation, voor de open brug, bij de winkel, in de file etc...


Het probleem
Het begon een paar weken nadat ik de auto gekocht had; motor starten, aan slaan en direct weer uit vallen...

Heb er direct een topic over gestart om er achter te komen wat het probleem zou kunnen zijn. Heb in vergelijking tot de 400-serie weinig technische kennis van de elektronica in de x70-serie, maar met behulp van diverse leden hier heb ik nu volledig door hoe het systeem werkt dus voor mensen die ooit soortgelijke problemen krijgen heb ik hier even een extra toevoeging gemaakt. (voor de zoekfunctie dus even een diversiteit aan steekwoorden gebruikt)

De werking
Even een "kort door de bocht" uitleg: Het " immobilizer ", " startblokkering " systeem van Volvo dat gebruikt wordt in de x70 werkt aan de hand van soort code in de sleutel die door de antennering om het contactslot gelezen en herkend moet worden. Deze code gaat vanaf de sleutel, via de antennering naar het immobilzerkastje dat aan het stuurhuis gemonteerd is. Wanneer de code correct is en wordt herkend krijgt de ECU het signaal en start de motor en blijft deze lopen.

Nu kunnen er diverse onderdelen stuk / versleten zijn in het "start circuit", daarover meer in onderstaand gedeelte.


Mogelijke veroorzakers
Brandstofrelais 103

Het brandstofrelais stuurt de pomp aan welke de brandstof uit de tank naar de motor stuurt. Wanneer je de pomp hoort inschakelen bij contact aan functioneert het relais goed. Het relais is op de foto te vinden onder de omcirkelde kap, welke met vier torxen vast zit.
Mocht deze stuk zijn dan ben je voor een nieuwe ongeveer €40,- kwijt.

Antenne ring

De antenne ring of antennering bestaat uit een spoel welke de codering van de sleutel opvangt. Het wil wel eens voorkomen dat deze spoel vies is en dus niet meer functioneert. Voor een nieuwe ben je ook ongeveer €40,- kwijt.

Contactslotblok

Het contactslotblok of contactslot blok wil ook nog wel eens het probleem zijn bij de 800 / x70 serie. Het blok geeft de standen van de sleutel door aan de stroomgebruikers, als er speling op zit dan werkt deze ook niet meer naar behoren. Let wel dat bij demontage van de stekkers de juist volgorde behouden wordt, de stekkers zitten namelijk los en zijn makkelijk te verwisselen!

Immobilizer kastje (bij mij de oorzaak!)

Het immobilizer kastje geeft vrijwel nooit problemen. De antennering is aan het immobilizer kastje verboden aan de hand van een kabelboompje welke aan de hand van de groene stekkerverbinding contact maakt. In het geval van mijn systeem zat er speling op de stekker... :eusa_silenced:
Wanneer er dus speling op het verhaal zit wordt er geen goed contact gemaakt en zal het kastje geen goed signaal doorgeven aan de ECU waardoor deze op zijn beurt de ontsteking af sluit.


Heb het geprobeerd op te lossen door een tie-wrap om het kastje en de stekker te trekken, zodat de punten goed op elkaar bleven zitten maar helaas had dat na een paar keer rijden en dus trillen/bewegen ook geen zin meer. Daarna met wat vilt op de 'mannelijke' stekker, ook dat mocht niet baten. Heb de ellende dus mooi los geknipt en de punten aan elkaar gesoldeerd door middel van fijnsolderen.

Weg stekkerverbinding, probleem opgelost! :eusa_dance:

Werd tijd ook, want was er op een gegeven moment echt volledig klaar mee... :eusa_hand:

Edit. Helaas te vroeg gejuicht!  :eusa_wall:
Auke
Volvo. for life

Auk

Nou... het ene probleem is weg, het volgende duikt weer op :eusa_hand:

Probleem:

Rijdt net even de auto achterom, valt plotseling de motor uit... lambda lampje gaat branden. Sleutel omdraaien, niks... geen startmotor die z'n werk doet (denk dat dat komt doordat hij nog op contact stond en dus als doorstart beveiliging diende). Auto aan de kant gezet, van contact af en dan start ie weer.

Echter, nu brandt het lambda lampje continu...

Wat kan het probleem zijn? HELP! :eusa_silenced:

edit.
Auke
Volvo. for life

Auk

Ja, wil dolgraag even naar de dealer rijden en kijken wat voor foutcodes hij geeft maar de monteurs zijn aanwezig tot 12.30u.

Dus wil even zelf op onderzoek uit gaan... dus alle hulp is welkom.
Auke
Volvo. for life

maartendeb

Is dat ding uit te lezen met bluetooz en Torque op de telefoon? Dan rij ik wel even jouw kant op zo (mits je in 3bergen bent ;D)

Auk

Heel erg bedankt maar ben helaas niet in Driebergen nu.. Heythuysen it is.
Auke
Volvo. for life

Jeroentjuh

Voel na het uitvallen eens aan de accupolen, als je je vingers brand zijn ze defect.... ;D

)()()sT

Ik heb dat ook gehad bij de V70 in het verleden (als automaat).
Ineens niks meer, alsof ie in D stond. Bij mij bleek het euvel een te los zittend stekkertje op de startmotor te zijn. Had toen "permanent" een draad vanaf de + van de startmotor die ik op de accupool kon houden. Eigenlijk is er tijdens de motorwissel bij mij niks aan die aansluiting gedaan maar hij doet het nu goed *knock knock* ;)

Auk

Citaat van: )()()sT op 01-09-2012 15:51:14
Ik heb dat ook gehad bij de V70 in het verleden (als automaat).
Ineens niks meer, alsof ie in D stond. Bij mij bleek het euvel een te los zittend stekkertje op de startmotor te zijn. Had toen "permanent" een draad vanaf de + van de startmotor die ik op de accupool kon houden. Eigenlijk is er tijdens de motorwissel bij mij niks aan die aansluiting gedaan maar hij doet het nu goed *knock knock* ;)

Hij wilde niet meer starten omdat ie in z'n "doorstart" beveiliging zat denk ik, had 'm eerst even van het contact af moeten zetten. Toen startte hij namelijk wel weer.

Maar het gaat me er nu om dat ik niet begrijp waarom hij uitviel. Het lambda lampje brandt nu dus continu, het "service" lampje gaat op ten duur uit.
Auke
Volvo. for life

FrankvdAa

Heb een soortgelijk probleem gehad waarbij hij ploteseling uitviel en daarna ook niet lekker wilde starten. Bleek uiteindelijk de kabel/connector van de LMM. Sinds die connector en een deel van de kabel is vervangen heb ik geen problemen meer gehad.

Ik heb wel een kabel om storingen uit te lezen en te resetten. Woon in Gemert, dus als ik iets voor je kan betekenen dan laat maar horen via PB.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

The Volvoboy

Citaat van: Auk op 01-09-2012 19:25:31
Citaat van: )()()sT op 01-09-2012 15:51:14
Ik heb dat ook gehad bij de V70 in het verleden (als automaat).
Ineens niks meer, alsof ie in D stond. Bij mij bleek het euvel een te los zittend stekkertje op de startmotor te zijn. Had toen "permanent" een draad vanaf de + van de startmotor die ik op de accupool kon houden. Eigenlijk is er tijdens de motorwissel bij mij niks aan die aansluiting gedaan maar hij doet het nu goed *knock knock* ;)

Hij wilde niet meer starten omdat ie in z'n "doorstart" beveiliging zat denk ik, had 'm eerst even van het contact af moeten zetten. Toen startte hij namelijk wel weer.

Maar het gaat me er nu om dat ik niet begrijp waarom hij uitviel. Het lambda lampje brandt nu dus continu, het "service" lampje gaat op ten duur uit.

Doorstartbeveiliging? Is dat nieuw? Die van ons heeft dat niet...
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

)()()sT

Citaat van: FrankvdAa op 01-09-2012 20:11:42
Ik heb wel een kabel om storingen uit te lezen en te resetten. Woon in Gemert, dus als ik iets voor je kan betekenen dan laat maar horen via PB.

Me toe :)
En doorstartbeveiliging... Dat kende ik ook niet ;)

Jack v

sleutel terug naar de nulstand bedoelt ie denk ik. Na starten keert de sleutel terug naar II dan kun je niet weer naar III draaien.
Zijn wel meer auto's die dat hebben. Is wel een goede bescherming voorr je startmotor en krans.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

The Volvoboy

Citaat van: Jack v op 01-09-2012 21:59:59
sleutel terug naar de nulstand bedoelt ie denk ik. Na starten keert de sleutel terug naar II dan kun je niet weer naar III draaien.
Zijn wel meer auto's die dat hebben. Is wel een goede bescherming voorr je startmotor en krans.

Ja oke, maar bij die van ons is dat niet zo ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

)()()sT

Nou nu je het zegt....  :eusa_think:

Als de auto afslaat moet je volgens mij ook eerst de sleutel naar 0 draaien om vervolgens weer te kunnen starten.