De Black Stone S70R - Eindelijk is het lambda lampje weer uit!

Gestart door Auk, 03-07-2011 19:51:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Auk

#240
De ellende gaat door..!
Helaas ben ik bij de laatste update iets te voorbarig geweest met de uitspraak dat de startproblemen definitief opgelost waren. De S70R staat nu bijna driekwart jaar onder een hoes in de tuin van mijn ouders en heeft sindsdien niet meer gelopen/gereden... :eusa_silenced:  

We zijn reeds vele nieuwe onderdelen, euro's, ergernissen en stress verder. Na amper drie maanden en een kleine achthonderd kilometer verder begon het gedoe. Het "zo nu en dan" niet starten werd alsmaar erger en erger, terwijl ik de auto gekocht heb op goed geloof en betrouwbaarheid omdat ik een aantal kilometers moest gaan maken voor mijn opleiding.

Je kunt je voorstellen dat het enorm veel stress oplevert wanneer je na bijvoorbeeld het tanken weg wilt maar de motor met geen mogelijkheid start... de lol gaat er op die manier met een rot vaart van af.

Het wordt, zeker nu het weer beter weer begint te worden, wel weer eens tijd om dit probleem op te gaan lossen. Het paRadepaaRdje hoort te rijden en niet als kunstwerk weg te staan verpieteren tussen de plantjes. :eusa_whistle:




Enfin, hieronder nog even een aantal zaken gequote om het voor de zoekfunctie wat makkelijker te maken naar oplossingen voor anderen.

Reeds vervangen onderdelen
Brandstofrelais 103

Het brandstofrelais stuurt de pomp aan welke de brandstof uit de tank naar de motor stuurt. Wanneer je de pomp hoort inschakelen bij contact aan functioneert het relais goed. Het relais is op de foto te vinden onder de omcirkelde kap, welke met vier torxen vast zit.
Mocht deze stuk zijn dan ben je voor een nieuwe ongeveer €40,- kwijt.

Antenne ring

De antenne ring of antennering bestaat uit een spoel welke de codering van de sleutel opvangt. Het wil wel eens voorkomen dat deze spoel vies is en dus niet meer functioneert. Voor een nieuwe ben je ook ongeveer €40,- kwijt.

Contactslotblok

Het contactslotblok of contactslot blok wil ook nog wel eens het probleem zijn bij de 800 / x70 serie. Het blok geeft de standen van de sleutel door aan de stroomgebruikers, als er speling op zit dan werkt deze ook niet meer naar behoren. Let wel dat bij demontage van de stekkers de juist volgorde behouden wordt, de stekkers zitten namelijk los en zijn makkelijk te verwisselen!

Immobilizer kastje

Het immobilizer kastje geeft vrijwel nooit problemen. De antennering is aan het immobilizer kastje verboden aan de hand van een kabelboompje welke aan de hand van de groene stekkerverbinding contact maakt. In het geval van mijn systeem zat er speling op de stekker... :eusa_silenced:
Wanneer er dus speling op het verhaal zit wordt er geen goed contact gemaakt en zal het kastje geen goed signaal doorgeven aan de ECU waardoor deze op zijn beurt de ontsteking af sluit.

LMM, ofwel lucht massa meter

De luchtmassameter meet, zoals de naam al verklapt de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt. In de luchtmassameter zit een zogenaamde hittedraad die op een constante temperatuur gehouden wordt. De aangezogen lucht koelt deze draad en daarop wordt de temperatuur van de draad hoger of lager afgeregeld. Om het verhaal niet te langdradig te maken wordt de signaalspanning doorgegeven aan de ECU waarop deze op zijn beurt onder andere de hoeveelheid brandstof regelt die ingespoten dient te worden. Wanneer de luchtmassameter defect is zal de auto meer verbruiken, een hogere uitstoot hebben, slecht lopen etc. niet direct symptomen die bij mij aan de orde zijn, maar toch heb ik hem vervangen.

Nokkenassensor
De nokkenassensor bevindt zich aan de bakzijde op de uitlaatnokkenas, direct op de kop gemonteerd met twee torxen net onder de bovenste motorsteun. De nokkenassensor meet kort gezegd de stand van de nokkenas zodat deze doorgegeven kan worden aan de ECU. De ECU kan aan de hand van deze gegevens de inspuittijdstippen bepalen. Deze gegevens worden samen met de krukassensor vergaard.

Wanneer de nokkenassensor defect is wordt de stand van de nokkenas niet meer op correcte wijze doorgegeven en zal de motor bokken en aanzienlijk meer gaan verbruiken. Al met al ook niet direct de symptomen die bij mij aan de orde zijn.




Na dit alles vervangen te hebben gebeurt er nog steeds niks. In de periode dat de motor zo nu en dan niet startte had het wel eens zin om tegen de bedrading te drukken onder het dashboard. Iets wat mij direct deed vermoeden dat daar het probleem moet zitten gezien het complete interieur al eens vervangen is door Sbv, Sander. Uiteraard niks ten nadele van hem, maar hoogstwaarschijnlijk is daarbij een draadbreuk of iets dergelijks ontstaan.

Dit gaf mij, ietwat tegen mijn principes in voor enkel en alleen een kabelboompje, het idee om mijn S70 T5 te gaan demonteren. Beide komen uit april 1998, motoren en transmissie zijn het zelfde dus bij wijze van spreken zou het plug&play moeten zijn. :eusa_pray:



Het is in principe de laatste poging die ik doe om de auto aan de praat te krijgen. Naast deze problemen zijn er namelijk nog een aantal, maar wil me eerst op deze focussen.

I'll keep you'll updated!
Auke
Volvo. for life

dielie850

Citaat van: Auk op 13-05-2013 00:55:25
De ellende gaat door..!
Helaas ben ik bij de laatste update iets te voorbarig geweest met de uitspraak dat de startproblemen definitief opgelost waren. De S70R staat nu bijna driekwart jaar onder een hoes in de tuin van mijn ouders en heeft sindsdien niet meer gelopen/gereden... :eusa_silenced:  

We zijn reeds vele nieuwe onderdelen, euro's, ergernissen en stress verder. Na amper drie maanden en een kleine achthonderd kilometer verder begon het gedoe. Het "zo nu en dan" niet starten werd alsmaar erger en erger, terwijl ik de auto gekocht heb op goed geloof en betrouwbaarheid omdat ik een aantal kilometers moest gaan maken voor mijn opleiding.

Je kunt je voorstellen dat het enorm veel stress oplevert wanneer je na bijvoorbeeld het tanken weg wilt maar de motor met geen mogelijkheid start... de lol gaat er op die manier met een rot vaart van af.

Het wordt, zeker nu het weer beter weer begint te worden, wel weer eens tijd om dit probleem op te gaan lossen. Het paRadepaaRdje hoort te rijden en niet als kunstwerk weg te staan verpieteren tussen de plantjes. :eusa_whistle:




Enfin, hieronder nog even een aantal zaken gequote om het voor de zoekfunctie wat makkelijker te maken naar oplossingen voor anderen.

Reeds vervangen onderdelen
Brandstofrelais 103
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/P1060757.jpg
Het brandstofrelais stuurt de pomp aan welke de brandstof uit de tank naar de motor stuurt. Wanneer je de pomp hoort inschakelen bij contact aan functioneert het relais goed. Het relais is op de foto te vinden onder de omcirkelde kap, welke met vier torxen vast zit.
Mocht deze stuk zijn dan ben je voor een nieuwe ongeveer €40,- kwijt.

Antenne ring
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/P1060751.jpg
De antenne ring of antennering bestaat uit een spoel welke de codering van de sleutel opvangt. Het wil wel eens voorkomen dat deze spoel vies is en dus niet meer functioneert. Voor een nieuwe ben je ook ongeveer €40,- kwijt.

Contactslotblok
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/P1060748.jpg
Het contactslotblok of contactslot blok wil ook nog wel eens het probleem zijn bij de 800 / x70 serie. Het blok geeft de standen van de sleutel door aan de stroomgebruikers, als er speling op zit dan werkt deze ook niet meer naar behoren. Let wel dat bij demontage van de stekkers de juist volgorde behouden wordt, de stekkers zitten namelijk los en zijn makkelijk te verwisselen!

Immobilizer kastje
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/P1060753.jpg
Het immobilizer kastje geeft vrijwel nooit problemen. De antennering is aan het immobilizer kastje verboden aan de hand van een kabelboompje welke aan de hand van de groene stekkerverbinding contact maakt. In het geval van mijn systeem zat er speling op de stekker... :eusa_silenced:
Wanneer er dus speling op het verhaal zit wordt er geen goed contact gemaakt en zal het kastje geen goed signaal doorgeven aan de ECU waardoor deze op zijn beurt de ontsteking af sluit.

LMM, ofwel lucht massa meter
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/TG-PZ-12%20S70%20R/LMM.jpg
De luchtmassameter meet, zoals de naam al verklapt de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt. In de luchtmassameter zit een zogenaamde hittedraad die op een constante temperatuur gehouden wordt. De aangezogen lucht koelt deze draad en daarop wordt de temperatuur van de draad hoger of lager afgeregeld. Om het verhaal niet te langdradig te maken wordt de signaalspanning doorgegeven aan de ECU waarop deze op zijn beurt onder andere de hoeveelheid brandstof regelt die ingespoten dient te worden. Wanneer de luchtmassameter defect is zal de auto meer verbruiken, een hogere uitstoot hebben, slecht lopen etc. niet direct symptomen die bij mij aan de orde zijn, maar toch heb ik hem vervangen.

Nokkenassensor
De nokkenassensor bevindt zich aan de bakzijde op de uitlaatnokkenas, direct op de kop gemonteerd met twee torxen net onder de bovenste motorsteun. De nokkenassensor meet kort gezegd de stand van de nokkenas zodat deze doorgegeven kan worden aan de ECU. De ECU kan aan de hand van deze gegevens de inspuittijdstippen bepalen. Deze gegevens worden samen met de krukassensor vergaard.

Wanneer de nokkenassensor defect is wordt de stand van de nokkenas niet meer op correcte wijze doorgegeven en zal de motor bokken en aanzienlijk meer gaan verbruiken. Al met al ook niet direct de symptomen die bij mij aan de orde zijn.




Na dit alles vervangen te hebben gebeurt er nog steeds niks. In de periode dat de motor zo nu en dan niet startte had het wel eens zin om tegen de bedrading te drukken onder het dashboard. Iets wat mij direct deed vermoeden dat daar het probleem moet zitten gezien het complete interieur al eens vervangen is door Sbv, Sander. Uiteraard niks ten nadele van hem, maar hoogstwaarschijnlijk is daarbij een draadbreuk of iets dergelijks ontstaan.

Dit gaf mij, ietwat tegen mijn principes in voor enkel en alleen een kabelboompje, het idee om mijn S70 T5 te gaan demonteren. Beide komen uit april 1998, motoren en transmissie zijn het zelfde dus bij wijze van spreken zou het plug&play moeten zijn. :eusa_pray:

http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/TG-PZ-12%20S70%20R/KabelboomT5inR.jpg

Het is in principe de laatste poging die ik doe om de auto aan de praat te krijgen. Naast deze problemen zijn er namelijk nog een aantal, maar wil me eerst op deze focussen.

I'll keep you'll updated!
Heb je de ECU al es vervangen?
Ik heb dit probleem ook al es gehad andere ECU erin gezet en het was opgelost.

Broabander

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

elianmars

Citaat van: Auk op 13-05-2013 00:55:25
In de periode dat de motor zo nu en dan niet startte had het wel eens zin om tegen de bedrading te drukken onder het dashboard. Iets wat mij direct deed vermoeden dat daar het probleem moet zitten gezien het complete interieur al eens vervangen is door Sbv, Sander. Uiteraard niks ten nadele van hem, maar hoogstwaarschijnlijk is daarbij een draadbreuk of iets dergelijks ontstaan.



Dat is bijna niet mogelijk. De complete kabelboom blijft gewoon in het dashboard zitten tijdens een wissel. Die is er dus helemaal niet uit geweest, er is ook niet aan getrokken o.i.d.

Ja, ik heb hem toentertijd geholpen met het dashboard  ;D

)()()sT

En toch is het erg zuur als je zo'n schitterende auto koopt en met dit soort sjips blijft kloten. Ik kan me voorstellen dat je er enorm van baalt.

Auk

Citaat van: dielie850 op 13-05-2013 06:52:01
...
Heb je de ECU al es vervangen?
Ik heb dit probleem ook al es gehad andere ECU erin gezet en het was opgelost.
Citaat van: Broabander op 13-05-2013 08:56:23
Lekke injectoren oid?

ECU heb ik overgezet vanuit de T5 en dat mag ook niet baten. Heb alles qua randapparatuur al eens gewisseld met de T5 en niks helpt. Ook ontsteking en dergelijke zijn prima maar die stopt er meestal direct mee, idem aan de inspuiting... vandaar dat ik zo neig naar het immobilizer verhaal of een draadbreuk.
Auke
Volvo. for life

Auk

Citaat van: elianmars op 13-05-2013 08:58:37
Citaat van: Auk op 13-05-2013 00:55:25
In de periode dat de motor zo nu en dan niet startte had het wel eens zin om tegen de bedrading te drukken onder het dashboard. Iets wat mij direct deed vermoeden dat daar het probleem moet zitten gezien het complete interieur al eens vervangen is door Sbv, Sander. Uiteraard niks ten nadele van hem, maar hoogstwaarschijnlijk is daarbij een draadbreuk of iets dergelijks ontstaan.



Dat is bijna niet mogelijk. De complete kabelboom blijft gewoon in het dashboard zitten tijdens een wissel. Die is er dus helemaal niet uit geweest, er is ook niet aan getrokken o.i.d.

Ja, ik heb hem toentertijd geholpen met het dashboard  ;D

Tja, elektronica blijft altijd gevoelig, dat is een feit. Het is wellicht hard voor te stellen maar waar zou het anders vandaan moeten komen als ik alles al geprobeerd heb?
Auke
Volvo. for life

Galactica

Wellicht een stomme vraag (gezien mijn beperkte autotechniek kennis) maar startmotor als eens bekeken/onderzocht?

Auk

Citaat van: )()()sT op 13-05-2013 09:06:54
En toch is het erg zuur als je zo'n schitterende auto koopt en met dit soort sjips blijft kloten. Ik kan me voorstellen dat je er enorm van baalt.

Het is een schitterende auto om te zien maar technisch gezien heb ik er al zoveel problemen mee gehad / nog steeds mee dat er nog een flinke bak met geld in geïnvesteerd moet worden wil ik deze S70R redden. Nu doen die T5's het toch al niet denderend in de huidige markt dus kan er nog wel e.e.a. aan verdienen in onderdelen en heb natuurlijk een donor die het zoeken naar het probleem een stuk vergemakkelijkt.

Uiteraard ga ik geen vingertjes wijzen, maar balen doe ik zeker. Kan een lange lijst met dingen noemen die zéér korte tijd na aanschaf al problemen of de geest gaven en zoals ik in mijn beginpost al aangaf, had de auto oorspronkelijk gekocht om er een flink aantal kilometers mee te gaan rijden en dat kon ook omdat ie betrouwbaar zou zijn.
Auke
Volvo. for life

Auk

Citaat van: Galactica op 13-05-2013 10:44:59
Wellicht een stomme vraag (gezien mijn beperkte autotechniek kennis) maar startmotor als eens bekeken/onderzocht?

Stomme vragen bestaan niet, maar het probleem heb ik al diverse keren omschreven: "motor starten, aan slaan en direct weer uit vallen..."


Startmotor is dus nog prima want deze slingert de motor netjes rond.
Auke
Volvo. for life

Laguna-S60R

Wij hebben een Audi A6 staan die een 1 of andere sensor in de automaat bak stuk heeft waardoor de auto dus niet wil starten. Heeft een S70R ook niet een 1 of andere beveiliging in de bak zitten?
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

Taranis

Citaat van: Auk op 13-05-2013 10:45:15
Uiteraard ga ik geen vingertjes wijzen, maar balen doe ik zeker.

Maar ondertussen doe je het toch:

Citaat van: Auk op 13-05-2013 10:45:15
Kan een lange lijst met dingen noemen die zéér korte tijd na aanschaf al problemen of de geest gaven en zoals ik in mijn beginpost al aangaf, had de auto oorspronkelijk gekocht om er een flink aantal kilometers mee te gaan rijden en dat kon ook omdat ie betrouwbaar zou zijn.

Ik snap dat je baalt, maar je hebt een tweedehands auto van 10+ jaar oud gekocht. Koop de volgende keer een nieuwe met jaren garantie, of investeer in een glazen bol. Dan hoef je je ook niet te verlagen tot 'tussen de regels door'-insinuaties zoals bovenstaand.

Mocht je er helemaal klaar mee zijn dan hoor ik het wel, ik neem 'm graag over.

maruska

aansturing benzinetraject lijkt mij.. gezien de leeftijd en de slechte kwaliteit kabels die volvo ooit gebruikt heeft, zou ik eens beginnen met doormeten als je dat zelf kunt. meten is weten komt steeds vaker om de hoek zetten, en zeker met die dunne draadjes die aan het vergaan zijn..
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Wout309t

#253
Citaat van: Auk op 13-05-2013 10:45:15
Citaat van: )()()sT op 13-05-2013 09:06:54
En toch is het erg zuur als je zo'n schitterende auto koopt en met dit soort sjips blijft kloten. Ik kan me voorstellen dat je er enorm van baalt.

Het is een schitterende auto om te zien maar technisch gezien heb ik er al zoveel problemen mee gehad / nog steeds mee dat er nog een flinke bak met geld in geïnvesteerd moet worden wil ik deze S70R redden. Nu doen die T5's het toch al niet denderend in de huidige markt dus kan er nog wel e.e.a. aan verdienen in onderdelen en heb natuurlijk een donor die het zoeken naar het probleem een stuk vergemakkelijkt.

Uiteraard ga ik geen vingertjes wijzen, maar balen doe ik zeker. Kan een lange lijst met dingen noemen die zéér korte tijd na aanschaf al problemen of de geest gaven en zoals ik in mijn beginpost al aangaf, had de auto oorspronkelijk gekocht om er een flink aantal kilometers mee te gaan rijden en dat kon ook omdat ie betrouwbaar zou zijn.

Tsja, dit kan je hebben toch? Er valt soms geen peil op te trekken.
De ene auto wordt afgeragd en blijft heel, de andere wordt vertroeteld en mankeert achter elkaar wat anders..
Ik heb geluk tot nu toe met mijn huidige wagen, maar heb ook weleens anders meegemaakt..
2011 V70 2.0T R-Design MT

Auk

Citaat van: Taranis op 13-05-2013 10:53:53
Citaat van: Auk op 13-05-2013 10:45:15
Uiteraard ga ik geen vingertjes wijzen, maar balen doe ik zeker.

Maar ondertussen doe je het toch:

Citaat van: Auk op 13-05-2013 10:45:15
Kan een lange lijst met dingen noemen die zéér korte tijd na aanschaf al problemen of de geest gaven en zoals ik in mijn beginpost al aangaf, had de auto oorspronkelijk gekocht om er een flink aantal kilometers mee te gaan rijden en dat kon ook omdat ie betrouwbaar zou zijn.

Ik snap dat je baalt, maar je hebt een tweedehands auto van 10+ jaar oud gekocht. Koop de volgende keer een nieuwe met jaren garantie, of investeer in een glazen bol. Dan hoef je je ook niet te verlagen tot 'tussen de regels door'-insinuaties zoals bovenstaand.

Mocht je er helemaal klaar mee zijn dan hoor ik het wel, ik neem 'm graag over.

Minpunt van fora is altijd dat alles wat er geschreven wordt op tal van manieren opgevat kan worden. Zoals gezegd wil ik geen vingertjes wijzen, het is gewoon pech dat sinds ik de auto heb de problemen om m'n oren blijven vliegen en het min of meer een bodemloze put blijkt. Natuurlijk is het een auto van 1998 en valt er geen pijl op te trekken. Ik was negen toen hij verkocht werd in Nederland, toen had ik nog maar een paar Gulden spaargeld haha.

Nogmaals, het is een prachtige auto en ben vol lof over de rijeigenschappen. Investeren doe ik er graag in maar het moet uiteraard wel rijden. Dit soort auto's moeten door de liefhebbers gekocht en vertroeteld worden, geld gaat het uiteraard altijd kosten maar dat maakt als liefhebber zijnde niks uit.
Auke
Volvo. for life