lambda lampje brand - lhm stuk?

Gestart door BarryH, 05-07-2011 22:33:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BarryH

het lambda lampje brand sinds vanochtend.
ook had ik een paar keer dat bij gaf geven de auto een beetje mat reageerde (naar mijn idee gingen de toeren langzaam omhoog en ook de kickdown kwam niet in.

lampje blijft branden. ook nadat ik de accupool 10 seconden los heb gehad.
ik zie in andere posts een aantal hints dat het de LHM is (die ik blijkbaar heb aan gezien het een V70 tdi uit 1997 is). Maar ik zie ook reacties over slechte pomptiming, etc.

wat kan ik doen, anders dan de codes uitlezen? en loop ik grote kans dat ik nu ineens stil sta langs de weg?
bedankt
Barry
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

thuur

Citaat van: BarryH op 05-07-2011 22:33:07
lampje blijft branden. ook nadat ik de accupool 10 seconden los heb gehad.

Welk probleem los je op door de accu los te nemen dan ???


Als je durft kun je proberen de LHM schoon te maken. Wees heel (!) voorzichtig, het is erg breekbaar. Bij een diesel merk je meestal verschil. Als dat zo is is je beste optie vervangen door een originele nieuwe.


Gr ;)

pimsam

Een LHM is toch niet zo kwetsbaar? Een LMM wel (maar die heeft ie niet).

Begin eerst maar eens foutcodes uit te lezen. Wanneer is de pomptiming voor de laatste keer gecontroleerd? Versleten en/of defecte LHM / LMM worden meestal niet door het motormanagement opgemerkt en al helemaal niet zodanig dat het lampje gaat branden.

BarryH

update:
na 2 dagen lampje weer uit. nog wel weer 1 keer dat de auto niet echt reageert als je gafgeeft.

eerst maar even een flesje injectorcleaner erdoor.
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

BarryH

en jawel , 4 uur later: lampje brand weer..... :(

@pimsam: pomptiming is 20k terug gecontroleerd.
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

UserID6342

Heb je foutcodes ?  Is misschien makkelijker werken als nu al die aannames steeds van iedereen.  Ook ik verdenk overigens de LMM /LHM

BarryH

volgens dealer foutcode: fsi-121 (hij mompelde ook nog over fsa?)

maar de monteur kon het boek niet vinden, die waren te ver opgeborgen
nb.: geen rekening :)
nu even op het forum speuren naar de foutcodelijst
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

BarryH

gevonden op internet, maar volgens mij niet  voor de diesel, dus nog even verder zoeken:

Fenix 5.2 System (only on some 850′s)
121         MAP sensor signal absent or faulty


Motronic 4.3 (Only on some 850′s) / Jetronic LH3.2 (Only certain early 850′s)
121         MAF sensor signal absent or faulty


V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

Ludo

Citaat van: BarryH op 09-07-2011 10:18:56
volgens dealer foutcode: fsi-121 (hij mompelde ook nog over fsa?)

fsi, ben je bij VW geweest dan?.  ;D

Volvo kent wel EFI-121.

CiteerInformatie over storingscodes

Toestand
De motorregeleenheid controleert eerst of het signaal van de luchtmassameter zich binnen de toegestane waarden bevindt.
Er wordt een storingscodes opgeslagen indien het signaal hoger is dan 5,0 V of lager dan 0,13 V.
Er wordt een storingscodes opgeslagen indien de voedingsspanning hoger is dan 5,2 V of lager dan 4,76 V.
Indien deze waarden in orde zijn, wordt een juistheidscontrole uitgevoerd.
De juistheidscontrole wordt uitgevoerd ten opzichte van het geldende motortoerental.
De juistheidscontrole houdt in dat wanneer het motortoerental hoger is dan 830 omw/min en de luchtmassa lager wordt dan 92,2 mg/slag gedurende 5 seconden, er een storingscode wordt opgeslagen.

Vervangende waarde
-De motorregeleenheid verzendt een vastgestelde waarde; 600 mg/slag
-Alleen de basislaaddruk is toegestaan
-Regeling uitlaatgasrecirculatie is uitgeschakeld

Mogelijke oorzaak
Signaal te hoog:
-Kortsluiting met de voedingsspanning in de signaalkabel.
-Defecte sensor
Signaal te laag:
-Kortsluiting met massa in signaalkabel.
-Breuk in signaal- of voedingskabel
-Defecte sensor
-Contactweerstand in aansluitingen
Voedingsspanning is te hoog:
-Kortsluiting met accuspanning in voedingskabel
Voedingsspanning te laag:
-Kortsluiting met massa in voedingskabel
Signaal buiten toegestane waarden:
-Defecte luchtmassameter
-Luchtlekkage benedenstrooms van luchtmassameter

Storingsbeeld
-Slechte acceleratie en trage motor
-Rokerige uitlaatgassen.
-Uitlaatgasrecirculatiesysteem werkt niet

BarryH

@ludo: bedankt. ik ga eens kijken of ik iets van kapotte draden of lekkage kan vinden en zo niet , maar een nieuwe LHM bestellen
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

BarryH

#10
er is in iedergeval een verdroogd rubber slangetje(buitendiameter 1 cm  van de turbo naar een "potje van 3cm) bij de luchthoeveelheids/massameter. eerst dat slangetje maar even vervangen.

daarnaast de signaal kabel gecontroleerd. VADIS zegt dat tussen aansluiting 2 en de massa bij contact aan ongeveer 0 volt moet staan.
ik meer 0,37 volt. Tja, is dat ongeveer nul?

en met het contact uit moet er meer dan 20 ohm staan. daar meet ik 158 ohm. dus ok.

massa versus aansluiting 3: 5,9 volt, moet ongeveer 5 zijn.

tja. is dit nu goed of niet???
als dit goed is -> nieuwe LHM?

op de LHM/LMM staat:
Bosch
0 281 002 074
1 275 245
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

BarryH

conclusie: was inderdaad de LMM. vervangen door 1 van dirk342 en nu is alles weer ok.
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis