Afstellen Coil-overs

Gestart door BaRRaCuDa, 11-07-2011 16:59:52

Vorige topic - Volgende topic

BaRRaCuDa

Hoe stel je een coil-over in op de juiste wijze (misschien is het een idee om er een "sticky" van te maken...)

Iedereen snapt wel hoe je de wagenhoogte moet veranderen en de demping in kan stellen. Maar wat een juiste instelling is, was mij niet duidelijk voor de toepassing op de Volvo 850's.
Zoals velen van jullie al wel opgevallen was, zit er verschil in de rijhoogte links en recht en zowel op de voor als achteras.
Of je nu verlagingsveren installeert of een coil-over waarbij je op de schroefdraad op de dempers links en rechts gelijk zet.
Naar mijn ervaring zit er bijna 20mm verschil (een vingerdikte ongeveer) tussen links en recht.

Met deze vraag zat ik al een tijdje en ik kon er geen duidelijk antwoord op vinden. Daarom heb ik deze vraag voorgelegd bij KW.

Dit is het antwoord dat ik heb gekregen:

Om op uw aanvullende vragen te antwoorden:

- Is het de bedoeling de wagenhoogte links en rechts gelijk te stellen, of is het de bedoeling de schroefdraad gelijk te houden?

Je houdt de wagenhoogte aan de vooras links en rechts gelijk, en je houdt de achteras links en rechts gelijk.
Dit doe je doormiddel van het aantal centimeters of mm gelijk te houden tussen wielkuip en midden velg.
Het kan dus zijn dat het schroefdraad links en rechts variƫrend is.

- Is het de bedoeling de demping links en rechts gelijk te stellen?

Ja, anders rijd het niet goed

- Zit er verschil in de veren links en recht (wat betreft veerconstante)?

Nee, linker en rechterveer zijn identiek

FRANQ

Toch zou je dan verwachten dat de voorspanning van de veer anders is als de ene hoger staat dan de andere.
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

BaRRaCuDa

Ja, idd.... Ik vind het maar een raar gebeuren....

Als het gewicht zoveel scheelt, dan moet je toch veren hebben met een andere veerconstante links en rechts....?

Als ik de dempers op zijn zachtst instel dan is linksvoor idd "makkelijk" in te veren, maar rechtsvoor blijft knalhard...  :eusa_think:

Ach ja, ik denk dat die KW set er maar een keer onderuit moet  ::)