Iemand ervaring met automaatbak versterken?

Gestart door 850T5R1995, 02-08-2011 20:45:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850T5R1995

Ik heb een vraag,

Ik laat mijn automaakbak reviseren, was niet meer mee te rijden, cardan of tussenlager van het differintieel ligt er uit.
Ik had al enige tijd last van speling in de bak met rijden.
Ik vroeg me af of iemand weleens heeft gehoord of ervaring met het versterken van de automaatbak heeft?
Het gaat om de AT van de T-5R..
Gr romano

pwaes

Citaat van: 850T5R1995 op 02-08-2011 20:45:30
Ik heb een vraag,

Ik laat mijn automaakbak reviseren, was niet meer mee te rijden, cardan of tussenlager van het differintieel ligt er uit.
Ik had al enige tijd last van speling in de bak met rijden.
Ik vroeg me af of iemand weleens heeft gehoord of ervaring met het versterken van de automaatbak heeft?
Het gaat om de AT van de T-5R..
Gr romano

arjenT5R kom er maar in...

UserID6342

Arjen heeft het laten doen op zijn AT bak.  Kijk maar bij zijn Blog: "de neppert"etc,


arjenT5R

Nou ik zal het hele verhaal maar even hier neer zetten in de toekomst ook wel zo handig met de zoekfunctie!

Ben dus druk bezig geweest met een bedrijf gespecialiseerd in het aanpassen van automaatbakken
zodat het spul wat meer vermogen aan kan. Er zijn extra frictie platen in gestoken een koppelomvormer van een V70R
en een paar electronische aanpassingen aan de druk.

De AT gaat nu veel sneller door zijn versnellingen heen, schakeltijden zijn flink verkocht en slip behoord tot het verleden,
helaas is het nog niet helemaal op en top en is hij in december weer terug gegaan, blijkt nu dat het diff lager er uit ligt.
Ergens in mei heb ik de 850 weer terug en gaan we het nog eens proberen.

Ik zal morgen eens wat foto's opzoeken en het verhaal er bij vinden, heb ook nog ergens een filmpje staan
van hoe snel de bak schakelt bij vol vermogen.

Voor wat betreft de aansturing van de bak computer hier zijn ook oplossingen voor zoals de suprastick dat is een stand alone computer die de hele aansturing van de AT overneemt. Je kan dan dus mbv knoppen of flippers zelf gaan schakelen.
Daarbij kun je dus ook schakel momenten beinvloeden en schakeltijden ook de lock up is te beinvloeden.
Dit systeem is al werkend op de toyota supra 3.0 turbo van Gunnar en werkt echt super, is een soort formule 1 rijden geworden met dat ding!

Edit:

Om nog even terug te komen op het hele verhaal heb ik nog even wat research gedaan.

De standalone bak computer die ook te gebruiken is in de AW bakken in de 850's
http://www.latentsolutions.com/suprastickuv.html

En hier het filmpje van het spul werkend in de supra
http://www.youtube.com/watch?v=KHvtZKkYF3c

Quote van mezelluf

"Een automaat gaat vooral kapot gewoon door slijtage,
slijtage betekend vuil in de bak (ijzerschraapsel) en daardoor wordt de slijtage nog eens versterkt.
Verbrande olie door te hoge temperaturen (zwaar gebruik/veel vermogen) heeft tot gevolg dat er meer slip
optreed en dus nog meer slijtage. Dit gaan we dus tegen door hogere druk dus kortere schakel momenten
om de slip te verkleinen en de temperatuur dus lager te houden. Ook de extra koeler die er op komt gaat dit verhelpen. De extra plaat in de bak is dus ook om de slip te verminderen.

Wat ook vrij veel voorkomt is dat er haarscheurtjes ontstaan in het deksel waardoor druk verlies optreed
remedie nieuw deksel  .

Ik zeg niet dat je nu 500 pk op de bak kan los laten want dat kunnen de internals niet aan,
maar dit zijn bewezen technieken ook met de aisin warner bakken. Niet zozeer op de volvo's
maar worden ook veel gebruikt bij andere merken waar ook met veel vermogen wordt gereden op de automaten. Bijvoorbeeld bij gunnar die een toyota supra 3.0 turbo heeft en ongeveer dezelfde aanpassingen heeft gedaan aan zijn bak.
"

" wat betreft de aanpassingen aan de electronica;
ik zal proberen uit te leggen wat hij me heeft verteld
aan de hand van hoe veel gas ik geef zorgt de automaat voor een hogere of lagere druk
door dit te manipuleren kan dus al een hogere olie druk worden gehaald bij lagere belasting
ook hier geld weer meer druk minder slip en dus minder slijtage.
"

Quote van de bakkenboer nadat ik een 2e hands bakje bij hun had afgeleverd zijn ze er mee aan de gang gegaan,

Citaat van: Gear Head op 05-07-2010 17:10:18
Bericht van HPT,

Ik ben Alex, werkzaam bij Henri's Power Transmissies.
Ik zal zodra er wat te melde is over de bakjes van Arjen of Darius een update geven en eventueel foto's plaatsen.
De eerste reeks heeft even op zich laten wachten. Mochten er vragen zijn dan hoor ik ze graag ;)!
We hebben al het een en ander bekeken en er is redelijk ruimte hier en daar voor dingen aan te passen.
We gaan bepaalde groepen uitdraaien zodat er meer frictieplaten in passen. Dit vergroot het werkende oppervlak van de desbetreffende koppeling. Ook worden er wat dingetjes binnen het kleppenblok aangepast zodat we wat meer lijndruk krijgen binnen de bak.
Genoeg geneuzeld :P!
Foto 8)...























Over en uit:P...

Citaat van: Gear Head op 29-07-2010 16:54:27
Ja! Tijd voor een update'je. Het vordert lekker, omdat dit voor ons de eerste keer is dat wij deze bak grondig/maximaal onderhanden nemen, nemen we het liefst wat langer de tijd om spelingen te meten, zuigers af te draaien etc. Het was even pas en meet werk maar we hebben uit eindelijk bij veel groepen ongeveer 25% meer frictie materiaal weten te plaatsen, en bij de zwakste groep maarliefst 50% meer frictie capaciteit!
Dit samen met wat Sonnax materiaal voor een hogere lijndruk (mainboost valve) en een aangepaste lock-up valve moet dit toch wel aardig gaan schakellen:)!. Genoeg geneuzel tijd voor foto's!



Michel is ook blij met de vorderingen ;D!



Ik op mijn favorieten plaats :D

Bak weer in de opbouw.

Alle nieuwe O-ringen/pakkingen/bolletjes voor in het kleppenblok.


Sonnax spul.

Groepen weer opgebouwd.

Morgen gaat de oude bak er uit en met een beetje geluk de nieuwe er weer in. Ik denk dat ik morge meer kan vertellen over hoe het loopt.

GearHead over en uit ;)...



Schakelen van de 850 met aangepaste AT
http://www.youtube.com/watch?v=pwb5ttPLtZE
http://www.youtube.com/watch?v=EUbu-jTC2p8

Onderhand zijn we al weer bijna een jaar verder,
de eerste keer dat ik hem opgehaald had kreeg ik last van slip en een bak die vanzelf terug ging schakelen bij
verkeerde toerentallen. Toen heb ik een extra koeler geïnstalleerd naast de originele koeler die bij de radiateur in zit.
Hierna heb ik eigenlijk nergens last meer van gehad, heb hem toen na een maandje of 2 weer terug gestuurd
en toen hebben ze nog wat aanpassingen gemaakt en originele koppelomvormer terug gezet.

Inmiddels was het al december toen weer opgehaald reed al weer heel anders met de originele koppelomvormer er in
wat minder horkerig als voorheen schakelen en toch erg snel. Helaas begon in geluiden te horen
en vertrouwde het niet. Het diff lager was er uitgelopen wat nu weer gerepareerd is (uiteraard onder garantie)

Nu augustus 2011 zit ik weer aan boord maar afgelopen 10 weken heeft de auto het perfect gedaan!
Eindelijk goed, maar ik was dan ook de eerste voor HPT met zo'n AT en vrijwel zeker ook de eerste in NL met een aangepaste bak in z'n 850  :eusa_dance:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Turbo-Geek

Belangerijk detail,  Wat kost een dergelijke operatie ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------


Turbo-Geek

Bedankt Ludo, dat klinkt goed, bijna te goed maar als het zo is dan bied het perspectieven voor de automaatbakken !
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

arjenT5R

ik had een special price voor 2 bakken maar nu ze weten hoe het moet valt er vast ook wel wat te regelen  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!