Het soms wel, soms niet starten en uitvallen op de snelweg van een 855 Estate

Gestart door Hajvb, 13-07-2011 08:16:39

Vorige topic - Volgende topic

Hajvb

Hallo allemaal,

Een aantal weken geleden heb ik mijn 855 Estate met 2.5 roffel uit 1994 eens goed onderhanden genomen. Verdelerkap + rotor, nieuwe bougies, bougiekabels, oliefilter, luchtfilter en benzinefilter vervangen. Ook nog de achterschokbrekers, maar dat heeft er niets mee te maken...

En sindsdien heeft hij kuren gekregen  :-\ Als ik de motor even heb uitgezet (bv bij het tanken of iemand afzetten) wil de motor soms niet meer starten. Als ik dan even wacht doet hij het gewoon weer. Uiteraard gebeurt dit niet altijd, dat zou het te makkelijk maken ;D
En vandaag stopte hij ermee op de snelweg, ineens vermogen weg, waarschuwingslampjes aan en uitvallen. Eerste keer dat dit me is gebeurt. Even gewacht op de vluchtstrook, en na een paar minuten gewoon weer starten en rijden.

Nu ben ik via de zoekfunctie volgens mij achter een paar mogelijke oorzaken gekomen. Of het 103 relais, of de brandstofpomp, of de luchtmassameter.

Maar om nu alles maar te gaan vervangen zonder wat meer info vergaard te hebben vind ik ook een beetje te ver gaan. Dus mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat was voor jou de oplossing?

Groet,
Henk

)()()sT

Ik dacht met dat uitvallen ook 103. Je kunt 'm overbruggen en eens kijken of het wegblijft.
Na een stop, draait de startmotor wel?

Hajvb

Citaat van: )()()sT op 13-07-2011 08:23:38
Ik dacht met dat uitvallen ook 103. Je kunt 'm overbruggen en eens kijken of het wegblijft.
Na een stop, draait de startmotor wel?

Startmotor blijft het wel gewoon doen. De auto loopt gewoon zoals hij hoort als hij het eenmaal weer doet. Ik ga zo even een nieuw relais halen, voor die 4 tientjes ga ik het niet laten. Ik hoop dat dat het is, maar voor zover ik het terug kan vinden op het forum lijkt me dat de meest plausibele optie.
En anders gaan we gewoon weer verder, het nou eenmaal een oud beestje (met een goeie 4 ton op de klok) dus hij zal af en toe wat onderhoud nodig hebben....

Snellebaksteen

Daar heb je de topic starter echt mee geholpen Knip.

Klinkt als een een klassieke 103.
Maar het zou dus ook zo de brandstofpomp of je contactslot kunnen zijn.
Allemaal simpele dingen maar heel irritant.

Beginnen met het eenvoudigst: 103 overbruggen. Gewoon een tijdje met een draadje rondrijden ipv met een relais. Als het dan weg blijft weet je voldoende.

Mocht hij nog steeds uitvallen: neem een multimeter mee in de auto, op het moment dat hij het niet meer doet even meten op de brandstofpomp, heb je daar 12 volt en draait hij niet dan is de pomp aan het overlijden. Vervangen is simpel, vergeet het filter niet.

Het contactslot kun je "testen" door tijdens het rijden er aan te rommelen en rotzooien, als de wagen kuren gaat vertonen weet je voldoende.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

haasje

Om je lijstje met mogelijke oorzaken nog iets langer te maken zou het ook je bobine nog kunnen zijn (sprak hij uit ervaring).

Hajvb

Bedankt voor de info allemaal! Ik heb vanochtend een 103 relais opgehaald bij een Mobility Centre in de buurt. 4 tientjes blijft duur voor koper met wat plastic, maar goed...

Vandaag een flinke intensieve rit gedaan, zowel snelweg als stads/binnendoor en met veel korte stops. En geen centje pijn :eusa_dance: Dus voorlopig ga ik ervan uit dat het het relais was. Daar ben ik toch wel heel erg blij mee, anders had ik er in de vakantie weer onder/in moeten kruipen.

thuur

Citaat van: Hajvb op 13-07-2011 19:11:51
4 tientjes blijft duur voor koper met wat plastic, maar goed...

En goud, silicium, messing, tin, epoxy, lak, de fabriek, de machines daarin, de opleiding van de ontwerper, het gebouw van de opleiding, de studieboeken, de schrijvers van de boeken, de werkplek van de ontwerper, de computer van de ontwerper, de softwareontwikkelaar van het ontwerppakket, diens opleiding met boeken en huisvesting, reiskostenvergoeding van al die mensen, primaire arbeidsvoorwaarden van die mensen, .....

Eigenlijk is het een koopje!

Gr :D

Hajvb

Nicolaaz

Ook ik heb dit probleem, alleen nog nooit problemen met starten gehad...
Wel onderweg uitvallen (vaak in een bocht).

Technisch helaas wel een leek, ooit zelf thermostaat vervangen met handleiding en dat ging wel; kan iemand mij vertellen WAAR dit relais zit?
Dan ga ik dat ook eerst (zelf) proberen....
Volvo.... for life?

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Nicolaaz

;D
ow duh  :eusa_wall:

Overigens nu al een tijd geen last meer (en nog niks met relais gedaan...)
Volvo.... for life?

FGG

Citaat van: thuur op 13-07-2011 23:40:44
Citaat van: Hajvb op 13-07-2011 19:11:51
4 tientjes blijft duur voor koper met wat plastic, maar goed...

En goud, silicium, messing, tin, epoxy, lak, de fabriek, de machines daarin, de opleiding van de ontwerper, het gebouw van de opleiding, de studieboeken, de schrijvers van de boeken, de werkplek van de ontwerper, de computer van de ontwerper, de softwareontwikkelaar van het ontwerppakket, diens opleiding met boeken en huisvesting, reiskostenvergoeding van al die mensen, primaire arbeidsvoorwaarden van die mensen, .....

Eigenlijk is het een koopje!

Zoals mijn monteur altijd zegt als ik klaag over de prijs van een onderdeeltje van bijvoorbeeld 3 euro:
"Hier heb je drie euro, maak er maar één."

;D

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Misha

Citaat van: Nicolaaz op 29-07-2011 13:33:52
Ook ik heb dit probleem, alleen nog nooit problemen met starten gehad...
Wel onderweg uitvallen (vaak in een bocht).

Naar rechts toevallig ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het