Gereviseerde versnellingsbak voor 2e keer defect binnen een jaar.. (VW Lupo)

Gestart door Wout309t, 22-07-2011 14:51:59

Vorige topic - Volgende topic

Wout309t

We hebben een vervelend probleempje met de Lupo van mijn vrouw.

In juni 2010 sneuvelde (na eerst een paar dagen een fluittoon te hebben gehoord in de 5e versnelling) de versnellingsbak van onze Lupo 1.4 16v uit 2002, destijds 98000km gelopen. Kan gebeuren, dus de versnellingsbak laten reviseren via de Seat-dealer hier ter plaatse voor de lieve som van 1200€.
Zij hebben de revisie uit laten voeren bij 'Carrec' in Soesterberg, ook lid van de Bovag, waar ze zelf zeer goede ervaringen mee hadden. Dit was in een paar dagen voor elkaar, so far so good en we kregen een halfjaar garantie van Carrec.

Binnen 2 maanden echter weer dezelfde fluittoon. Dit kwam ons bekend voor, dus gelijk naar de dealer en zij constateerden inderdaad dat het lager van de 5e versnelling weer kapot was. Ook dat kan gebeuren, misschien een montagefoutje, maakt niet uit. Ze hebben de bak weer opgestuurd en het was wederom snel verholpen.

Helaas is de pieptoon sinds 3 weken weer terug. We hebben de auto weer laten checken bij de dealer en we hebben weer hetzelfde probleem.
Nu hebben we echter geen garantie meer.

Echter ben ik van mening dat het toch een apart verhaal is geworden. Ik heb zelf beroepsmatig ook wel wat kennis van revisies en ik denk dat er de eerste keer al een foutieve diagnose is gesteld. De bak was eigenlijk niet meer te reviseren, maar men heeft het toch gedaan, want anders zouden wij als klant een geheel nieuwe bak hebben gekocht (=geen inkomsten voor Carrec).
In mijn ogen is reviseren iets anders dan een bak oplappen voor 2 of 10 maanden, maar met de intentie om er nog 10 jaar mee te kunnen rijden.
Nu is de bak buiten de termijn van een halfjaar weer kapot en men wil volgens de dealer niets meer doen, zelfs geen coulance.

Nu is het lastige dat wij zaken doen en dus communiceren met de dealer, terwijl de echte fout bij Carrec ligt. Heb ik uberhaupt rechten in deze kwestie of niet?
Mag ik van de dealer verwachten dat zij naar mij toe coulance verlenen, of meer druk zetten op Carrec?
De genoemde Seat dealer is de vader van 1 van mijn best vrienden, dus ik wil het graag netjes houden. Ik heb trouwens ook alleen nog maar zijn personeel gesproken, en hem nog niet, kan altijd nog ;)

Ik heb de kwestie ook voorgelegd aan de Bovag, hier kijg ik waarschijnlijk maandag reactie op.
Wat denken jullie, heb ik nog ergens recht op?
2011 V70 2.0T R-Design MT

V70R-obert

Wie heb je (schiftelijk) de opdracht gegeven, de Seat dealer of het revisiebedrijf? Van wie heb je een nota ontvangen?
Weet je ook welke garantietermijnen de Seat dealer hanteert? Eigenlijk heb je geen boodschap aan Carrec, de dealer heeft hun als een derde partij aangewezen om je bak te herstellen.

Wout309t

Alles is via de Seat dealer gegaan. Die hanteren zelf 3 maanden denk ik. Dus wat dat aan gaat heb ik geen poot om op te staan.
Het is meer dat de bak in mijn ogen gewoon opgelapt is, ipv gereviseerd. En oplappen kan ik zelf ook nog wel, zeker voor 1200€...
Ik ga natuurlijk alles in eerste instantie verhalen op de dealer, alleen probeer ik er wel achter te komen wat zij voor mij moeten en kunnen doen bij Carrec.
Nu zeggen ze gewoon: 'Carrec doet niets'...

UserID6342

Precies, en als een bak in de garantie termijn kapot loopt, word 'gemaakt' en even later weer kapot loopt heeft de dealert dus pech.  Het is zijn probleem en niet die van jou.  Bovendien op iedere reparatie vanuit de dealer gezien zit garantie, is wettelijk verplicht.  Dat de dealert alles heeft uitbesteed aan een andere partij doet niet af aan het feit wie 'verantwoordelijk' is voor de schade.  Helaas pindakaas, maar in mijn opinie, en met wat ik weet van het Nederlandse rechtsysteem, de dealert dus.

Dus liep de bak voor de laatste keer kapot binnen drie maanden nadat de auto voor het laatst gerepareerd was, dan heeft de dealer een probleem en anders jij....

-D©©©L-

Wout309t

Na de eerste revisie was het binnen 2000km prijs, nu zijn we 15k verder, 'alleen maar' snelweg. Veel te snel dus.
Komt bij dat mijn vrouw zeer netjes en rustig rijdt, tenminste, als ik erbij zit.

Jack v

ben het met Dirk eens na elke reperatie gaat de garantietermijn gewoon opnieuw in. Dus gewoon 3mnd.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

animalT5R

Dat ik toen met die S80 At bezig was,werd er een jaar garantie op de bak aangeboden,toen werd mij verteld dat mocht de bak na dat jaar evengoed stuklopen en ik het voor het gerecht bracht,mijn eis zou worden toegekend door de rechter omdat je mag verwachten dat een revisie langer als een jaar goed moet gaan.

Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

-D©©©L-

Citaat van: Dirk342 op 22-07-2011 15:03:21

Dus liep de bak voor de laatste keer kapot binnen drie maanden nadat de auto voor het laatst gerepareerd was, dan heeft de dealer een probleem en anders jij....

Garantie periode begint niet opnieuw na herstel onder garantie.
In dit geval zijn we dus 13 maanden en 15.000 km na de oorspronkelijke reparatie verder. Met heel veel geluk krijg je bij de rechter gelijk en een klein deel van een nieuw herstel onder garantie vergoed.
Alternatief is de reparatie zelf onderbrengen bij een andere bakkenboer en daar diagnose laten stellen (mogelijk initieel al een verkeerde revisie ?!), dan heb je misschien een kansje om meer te verhalen.

Zat even te denken.... weer een versnellingbak die gesneuveld is door "het nieuwe (onder toeren) rijden" ?

Wout309t

Citaat van: animalT5R op 22-07-2011 15:22:25
Dat ik toen met die S80 At bezig was,werd er een jaar garantie op de bak aangeboden,toen werd mij verteld dat mocht de bak na dat jaar evengoed stuklopen en ik het voor het gerecht bracht,mijn eis zou worden toegekend door de rechter omdat je mag verwachten dat een revisie langer als een jaar goed moet gaan.

Dat is ook mijn idee, 1200€ voor een jaartje rijplezier is gewoon krom.

Wout309t

Citaat van: -D©©©L- op 22-07-2011 15:24:08

Zat even te denken.... weer een versnellingbak die gesneuveld is door "het nieuwe (onder toeren) rijden" ?

Zou wel eens kunnen :-\ Ze piept al als ik boven de 3000rpm kom...

-D©©©L-

Citaat van: Wout309t op 22-07-2011 15:27:33
Citaat van: -D©©©L- op 22-07-2011 15:24:08

Volgende keer de kleinst toegestane bandenmaat monteren, en bij een lupo is dat erg klein ;-)

Wout309t

Inmiddels al bericht gekregen van de BOVAG. Zij zeggen dat ik recht heb op een flinke tegemoetkoming van de dealer.
Dit omdat ik mag verwachten dat een gereviseerde versnellingsbak langer meegaat dan 1 jaar/17k (non-conformiteit).
Ben inmiddels in contact met de ANWB, zij hebben een of andere verdeelsleutel waarmee ze kunnen bepalen wat dat bedrag zal zijn.
Dit zal ik 1 op 1 overleggen aan de dealer.

UserID6342

Citaat van: Wout309t op 22-07-2011 15:27:33
Dat doen ze bij mij ook wel eens, maar heeft weinig met bakken te maken ;D ;D

Wout309t

Ik zag hem aankomen.... Maar gezien de zou gemiddelde leeftijd hier had ik niet verwacht dat hij ingekopt zou worden....  :eusa_wall:  ;D