Carterontluchting eruit slopen

Gestart door fanskar, 22-07-2011 19:38:48

Vorige topic - Volgende topic

daytonawim

Krijg je zo niet een enorme flow in je olie systeem, je uitlaatsysteem fungeert als een soort van sofzuiger.

of wordt er nog ergens een klep ingezet ?

moorf01

Daar zit wel wat in ja volgens mij.. maar als het goed is kan nooit direct olie worden aangezogen toch? Alleen damp..maar wat zal de apk doen met uitlaatgaswaarden? of merk je dat niet ::)

daytonawim

Ik verwacht ook niet dat er direct olie wordt op gezogen, ik zie het systeem een beetje als een Zandstraal pistool, de aanvoer van zand gebeurt door de zuigende werking van de uitstromende lucht.
Dus zou er een aanzienlijk vacuum in het carter kunnen komen.

Anderzijds via de aanzuigbuis van de inlaat vind deze werking ook plaats, ik verwacht alleen dat die minder is dan bij de uitlaat ( gevoels kwestie hoor)

moorf01

Ja..een te hoog vacuum zorgt ook voor trouble..ik praat uit ervaring. Ik heb een keer ter test de carterontluchting direct op het inlaat vacuum gezet...waardoor de vuldop en peilstok letterlijk werden aangezogen. Dit zorgde per direct ook voor een enorme toename in lekkage van de keeringen die in mijn geval al slecht zijn/waren..

pwassink

Even vlot geredeneerd verander je op deze wijze je van origine vacuumsysteem in een pers (lucht)systeem, vervuilt waarschijnlijk je inlaat
niet meer zo, maar druk/blaas je alle afdichtingen naar z'n gallemiezen als er wat tegendruk ontstaat in je uitlaat.
Dan verdwijnt die olie op meerdere plaatsen vlot uit je blok verwacht ik.

Vooral die gave knallen op benzine, full -power, gas los, en dat met een hete uitlaat zijn dan echt moordend ..  :angel:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ronald21

meestal is de venturi-werking van een slang onder de motorkap in de rijwind genoeg

alleen zorgen dat er geen olie uit kan

dit vinden motorrijders niet zo fijn

o ja,  en de luchtstromen rond de auto zijn zodanig dat je wellicht toch wel de (stink)lucht binnenkrijgt bij raampje open

peter67

Fanskar, als ik de foto's ziet vind ik je wel creatief (ik kan zelf niet zoveel, maar dankzij dit forum leer ik veel)
Hoeveel tijd heeft je dit gekost
Ben blij dat je het uitprobeert op je eigen auto
En misschien moet ik ook wel iets aan de carterventilatie doen
Maar ja, butgetteren vind ik nogal moeilijk

Peter67