Waeco mt 400 aansluiten op de binnenverlichting

Gestart door vinger, 26-07-2011 23:47:37

Vorige topic - Volgende topic

vinger

Na avonden pluizen op het forum ben ik al veel wijzer geworden over de CV van mijn 850 en toch kan ik 1 ding maar niet vinden.

Namelijk: Hoe sluit ik de binnenverlichting (lees open deur) aan op mijn Waeco MT 400   CV/AB-setje??

Dit is namelijk nodig om de automatische HER-sluit functie goed te bedienen. Deze sluit de auto na een minuut opnieuw af als je per ongeluk ontgrendeld zonder dat er een deur open gaat.

Op dit moment heb ik de set aan gesloten op de geel/grijze (lock) de blauw/roze (unlock) beide aan massa En de rechter deur doet nu niet meer mee met de CV met de sleutel dit ivm. het "moeten zien" van een andere waarde van de één van de slot motoren voordat het relais de lock functie door geeft aan de andere. Dit zou ik wel anders willen maar kan er ook vrede mee hebben omdat zolang de AB het blijft doen er geen probleem is. Daarna zien we weer verder en prikken evt we het draadje zo weer in de stekker. Als iemand weet hoe dit anders kan dan hoor ik het graag.

De geel/witte uit de rechter deur gebruik ik nu voor de binnenverlichting. Deze laatste wordt volgens mij enige tijd aan massa gelegd als de deur opent. Met het setje op massa schakeling werkte dit niet en gingen alle sloten weer dicht na 1 min. Het setje anders in geleerd nu op 12v geschakelt. Nu sluit de auto niet weer opnieuw af na 1 min als de deur opent maar ook niet als alle deuren dicht blijven. De hèr-sluit functie werkt op die manier dus helemaal niet. Ik zou dit wel graag willen.

Mijn volgende optie is om de instap lampjes bij de schop panelen aan elkaar te koppelen en daar de plus puls af te halen of de massa want dat heb ik nog niet be-meten. Deze schakelen volgens mij buiten het relais om en zonder vertraging. Dan werkt het systeem ten minste op de voorste deuren en daar stapt 99 van de 100x wel iemand in als we met de roffel op stap gaan.

Wil dit allemaal niet dan laat ik het wellicht zoals het nu is (zonder her sluit functie) want, dat de deuren elke keer als ik op weg ben na 1 min op slot vliegen en daarna met uitstappen weer open moeten, is een dubbele slijtage van de slot motoren.

Dus na een lang verhaal 2 vragen

1. Hoe sluit ik een signaal van willekeurig 1 van de 5 opengaande deuren aan op de waeco set? Achterklep mag achterwege blijven

2. Kan ik het CV relais op een andere manier misleiden dan mijn rechter deur signaal op te offeren? (dat de cv ook met de sleutel nog werkt.)

Bvd. voor de reactie's

Jan

Goei'ndag-eeb'n.....

Zeg maar!

NinaPaul

Hey,

Ik sluit al een aantal jaren (profressioneel) waeco materialen aan.
Hoop dat ik je kan helpen.

1. Hoe sluit ik een signaal van willekeurig 1 van de 5 opengaande deuren aan op de waeco set? Achterklep mag achterwege blijven
Je moet voor elke deur het signaal hebben, (ook de koffer) anders heb je het risico dat deze na 1min automatisch op slot gaat.
Erg vervelend met boodschappen inladen. Wanneer je ook de binnenverlichting met dimmer wil houden kan je een diode gebruiken.
Deze staat ook op de installatie tekening. (1N4002 maar ook de oplopende nummers zoals 1N4007 mag, deze hebben een hoger voltage, het ampèrage blijft gelijk)

2. Kan ik het CV relais op een andere manier misleiden dan mijn rechter deur signaal op te offeren? (dat de cv ook met de sleutel nog werkt
Wanneer je alle contacten van de deur (open/instap)verlichting neemt voor elke deur (de eerste schakeling van de microswitch de, de achterste deuren moet je hier voor open maken, de voorste komen binnen uit), inclusief de kofferklep (deze draad kan je bij de zekeringkast aftakken) kan je deze tezamen op de aansluiting aansluiten (let wel, wanneer 1 van de deuren open is, zullen alle verlichtingen branden, ook de kofferbak)

Wanneer je het branden van alle open/instap verlichting vervelend vind kan je een bij de conrad wel wat doe het zelf schakelingen bestellen, of alle draden met elk een relais aansluiten.

Veel aansluit plezier!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

LvD

Ik heb ook net mijn waeco mt 400 aangesloten, in mijn v70. Weet dus niet in hoeverre dit hetzelfde is in een 850. Aan de bestuurderszijde onder het dashboard zit een wit kastje met groene stekkers; daar heb ik de juiste draden gelocaliseerd die het signaal 'openen' en 'sluiten' vanuit het paneel (waarin ook de raambediening zit) in de deur overbrengen en daar de waeco op aangesloten. De massa van die aansluitingen gewoon op de massa van de stroomvoorziening (die ik van de radio afhaal). Daarmee is ook de 'sleutelbediening' nog gewoon intact.

Begrijp ik het goed dat je voor het op alle deuren werkend krijgen van de hersluitfunctieopheffing ::) elke deur apart moet aansluiten? Dat is behoorlijk wat werk... Op dit moment heb ik de 'hersluitfunctie' aangesloten op de instapverlichting van de bestuurdersdeur. Dus als die deur binnen een minuut opengaat, sluit de waeco de auto niet meer af. Als ik eerst mn zoontje in zn stoeltje zet en mn veters strik dan moet ik de deuren weer opnieuw openen.
Dit weekend ga ik een carkit inbouwen en dan moet ik toch een draadje naar de binnenspiegel zien te krijgen. Dan trek ik direct wel een draadje vanaf de binnenverlichting naar de waeco. Die gaat namelijk aan op het moment dat de auto van slot gaat. Daarmee zet ik de hersluitfunctie buiten werking, maar het lijkt mij een beetje bewerkelijk om van elke deur een aansluiting te halen naar de waeco toe.

NinaPaul

deurpanelen eraf, 10 minuutjes werk?

draadje solderen, 5 minuten?

draad in dorpel leggen, 10 minuten?

laten we zeggen hooguit een uur extra werk, voor 1000x het plezier.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

LvD

Citeerlaten we zeggen hooguit een uur extra werk, voor 1000x het plezier

Daar heb je misschien ook wel gelijk in... Misschien toch even doen.

Citeerinclusief de kofferklep (deze draad kan je bij de zekeringkast aftakken)

Hoe kan ik die lokaliseren?

NinaPaul

kijken naar de kleuren op de kofferbak verlichting/sluiting.
-Gottfried Leibniz

vinger

Ik heb inmiddels het her sluit probleem voor de voorste deuren op weten te lossen. Ik had de goede draad van de deur alleen de verkeerde van de waeco set!! :eusa_wall:

Dank voor de reactie.

Op het schema van waeco staan 2 draden op de draad van de binnen verlichting. De groene om de binnen verl. in te schakelen met de waeco en de gele om een open deur te signaliseren. De gele was de goede met dank aan Dometic.

De kofferbak heb ik nog niet getest. Zit echter wel een dikke kans in dat die niet werkt met de her sluit functie. Ik denk dat ik dit maar voor lief neem. Ik heb nu al weer een avond tot aan de duisternis zitten klooien. Ga het eerst zo proberen. De oplossing van het opofferen van het rechter deur slot ga ik nog een keer lezen als ik m'n bril op heb  :)

Alvast een tip voor wie dit ook wil doen. Sluit de waeco set aan op de stroom draden van de motor (tekening 8 van waeco) en niet zoals ik gedaan heb op de schakeldraden van het volvo relais. De andere sloten zullen dan vanzelf werken als de aangesloten motor het slot heeft verzet en de schakeldraden aan massa legt.

En nog voor LvD: Als je de gele waeco draad ergens aan massa legt is er voor de waeco altijd een deur open. Hiermee omzeil je de her sluit functie maar werkt die ook niet wanneer hij het wel zou moeten doen. Dit wederom via Dometic. Die helpen je trouwens prima over de telefoon.

Later meer.
Goei'ndag-eeb'n.....

Zeg maar!

LvD

Ah, dat van die gele draad is wel handig om te weten. Wat ik niet snap is dat je de set aansluit op een van de motortjes of knoppen in de deur. Ik neem aan dat de 855 toch ook wel een centrale knop heeft ergens waarmee je alle deuren kunt openen en sluiten? Als je m daar op aansluit heb je toch geen problemen met sloten die buiten werking zijn etc?
Ik wil wel een korte fotoreportage maken van mijn aansluitavonturen. Dit weekend moet lukken.

NinaPaul

Nee, de alter 1 heeft geen centrale knop om alles te sluiten.

Schema 8 is zeker niet de juiste, dit laat je in de draden knippen.
De enige juiste schakeling voor de alter 1 is schema 10.

Groene interieur verlichting draad kan je aansluiten op de 2e switch van de micro schakelaar, schema 5 diode 4.
De gele draad op de (eerste switch van de micro schakelaar) deur open/instap verlichting.

De reden waarom je de groen en gele niet op dezelfde draad kan aansluiten is, omdat de binnenverlichting dan via de waeco massa pakt en zo aan blijft staan (ook de dimmer behouden is voor de meeste mensen een must).

De coming home functie kan je aansluiten achter je lichtschakelaar (56A dimlicht). Deze laat bij het uitzetten je lampen 10 seconden branden. (dit kan je handmatig ook doen met de comfort toets)
-Gottfried Leibniz

vinger

Idd. Geen centrale vergrendelings knop.

Ik heb alles aangestuurd door de comando draden aan massa te leggen. Had volgens Dometic beter de directe stroom van de motor bediening kunnen pakken. Doen we bij de volgende  ::)

Comfort schakeling van het licht ga ik niet aan sluiten. Woon niet zo donker  8)

Veel aansluit succes voor iedereen die het ook wil doen. Ps. PRIMA BEREIK!!
Goei'ndag-eeb'n.....

Zeg maar!

NinaPaul

CiteerHad volgens Dometic beter de directe stroom van de motor bediening kunnen pakken. Doen we bij de volgende 

Ben ik het niet mee eens, de stuurdraden (commando draden) kan je zo aftakken, recht achter het handschoen kastje.
tevens blijft dan het gehele circuit van de auto intact.
-Gottfried Leibniz