koppakking lek

Gestart door rolvio, 27-07-2011 18:34:55

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: rolvio op 28-07-2011 14:59:19
Net bericht van de garage; koppakking op 3 plekken doorgeslagen. Kop afvlakken en terugplaatsen met nieuwe pakking.

Als het daadwerkelijk lek is, komt dat niet vanzelf.
De kop vlakken en terugplaatsen geen oplossing, als je de oorzaak niet aanpakt.
Vraag maar lang genoeg 100% garantie, anders heb je binnenkort weer een grote uitgave...

Snellebaksteen

Mee eens. Er moet ergens anders iets goed fout zitten zodat de pakking het begeeft.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

-D©©©L-

Net bericht van de garage; koppakking op 3 plekken doorgeslagen. Kop afvlakken en terugplaatsen met nieuwe pakking.

Hoop dattie morgen klaar is...

Waarom de kop vlakken ? Is ie krom ?
En hoe zit het met de uitlijning van de nokkenas lagers na het vlakken en weer vast trekken op het onderblok ?

NinaPaul

Citaat van: -D©©©L- op 28-07-2011 17:00:22

Hoop dattie morgen klaar is...

Waarom de kop vlakken ? Is ie krom ?
En hoe zit het met de uitlijning van de nokkenas lagers na het vlakken en weer vast trekken op het onderblok ?

Normaal doen ze vlakken om een goed vlak contactvlak te maken, niet om iets dat krom is recht te maken.
Ik mag aannemen dat een revisie bedrijf of iets dergelijks, niet zomaar aanklooien en de kop juist inspannen voor het vlakken.

Of dit noodzakelijk is een ander verhaal.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

rolvio

Bij het afvlakken gaan er geen millimeters vanaf, hooguit enkele hondersten van millimeters zo werd mij verteld. Verder hoop ik morgen wat meer info te krijgen.

Frysian-John

Mijn 850 heb ik gekocht met een lekke koppakking, dus ze kunnen echt wel kapot hoor!
Ik heb de kop er af gehaald (best een hele klus!) en laten controleren bij een revisiebedrijf. Daar zei men: ze gaan bijna nooit kapot, maar trekken wel krom.
De mijne bleek ook krom te zijn, dit was ook te zien op de oude koppakking, en is dus ook gevlakt.
Ik heb de kop weer gemonteerd met een nieuwe pakking en nieuwe bouten!!
Carter-ventilatie gereinigd en een nieuwe distributieriem gemonteerd.
Hierna was het weer starten en lopen, en geen problemen met idioot hoge drukken in het koelsysteem meer.
Dus een lekke koppakking kan echt wel voorkomen bij onze vijfcilinders!

joebar

Citaat van: rolvio op 27-07-2011 18:34:55
Nou, leuk bericht zo vlak voor de vakantie: koppakking lek  >:( >:( >:( Heb zelf koelvloeistoftankje, thermostaat en temp. sensor vervangen, maar het bleef een beetje lekken (de auto verbruikte altijd al een beetje koelvloeistof).

Ik vind het ZEER merkwaardig dat je bij een BEETJE verbruik, de diagnose krijgt dat hij maar liefst op 3 plaatsen is doorgeslagen...
Ik heb al pkkingen vervangen met een BEETJE verbruik waarbij  je echt niet kon zien dat ze lek waren, en die bouw je altijd met een raar gevoel in de buik dicht, hopende dat je daarmee toch het probleem hebt getackeld. En daarna ook de kop vlakken ben ik ook al geen liefhebber van, dat doe ik alleen als er echt sporen van corrosie of "snijden"van de verbrandingslucht tussen 2 cilinders zichtbaar is

Ludo

Citaat van: Frysian-John op 30-07-2011 14:29:03
Mijn 850 heb ik gekocht met een lekke koppakking, dus ze kunnen echt wel kapot hoor!

Ja tuurlijk, maar wel als gevolg van...
Wat was bij jou de oorzaak?.

rolvio

Zo.... heb de roffel weer terug. Kop was goed, kleppen ook. Wel zijn er nieuwe klepsteelrubbers geplaatst en zijn de keerringen vervangen. Ook zat er een scheurtje in het thermostaathuis, en dan niet dat ding waar je die buis op schuift, maar het huisje aan het blok. Zit met 3 torxen vast.

Nu eerst maar eens op vakantie  8) 8) 8)

rolvio

Citaat van: joebar op 30-07-2011 14:47:40
Ik vind het ZEER merkwaardig dat je bij een BEETJE verbruik, de diagnose krijgt dat hij maar liefst op 3 plaatsen is doorgeslagen...
Ik heb al pkkingen vervangen met een BEETJE verbruik waarbij  je echt niet kon zien dat ze lek waren, en die bouw je altijd met een raar gevoel in de buik dicht, hopende dat je daarmee toch het probleem hebt getackeld. En daarna ook de kop vlakken ben ik ook al geen liefhebber van, dat doe ik alleen als er echt sporen van corrosie of "snijden"van de verbrandingslucht tussen 2 cilinders zichtbaar is

Ze hebben - toen de kop eraf was - gezien dat de pakking was doorgeslagen op 3 plekken. Dat is geen diagnose, dat is een feit. Verder is de kop gevlakt om dezelfde reden als jij aangeeft. Overigens was de eerste vaststelling de meest belangrijke:
verbrandingsgassen bij het koelwater, dat kan elke garage met de juiste apparatuur zo vaststellen.

MVeldhuis

Citaat van: rolvio op 30-07-2011 22:15:11
Zo.... heb de roffel weer terug. Kop was goed, kleppen ook. Wel zijn er nieuwe klepsteelrubbers geplaatst en zijn de keerringen vervangen. Ook zat er een scheurtje in het thermostaathuis, en dan niet dat ding waar je die buis op schuift, maar het huisje aan het blok. Zit met 3 torxen vast.

Nu eerst maar eens op vakantie  8) 8) 8)

Ah, je bedoelt dat ze het thermostaathuis hebben kapot gedraaid bij montage maar liever jou ervoor laten betalen. ;D

arjenT5R

vrrrrreemd verhaal weer  :eusa_doh:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Frysian-John

Nu alles weer zoals het hoort te zijn, koeltechnisch dan?
En een prettige vakantie toegewenst!

rolvio

Zo, we zijn weer terug en alles is goed gegaan. Na 4500 km neb ik nu alleen last van een stilstaande dagteller en kilometerteller. O ja, en de deur knakt...

daytonawim

Kijk, dat zijn mooie berichten, temp meter aldoor strak op 3 uur gehad ?

Denk dat je tellerwieltje is overleden ( kost 20 pleuro's en wat knutsel uurtjes)

Deurvanger ASAP fixen, anders loop je het risico dat ie aan de deurstijl gaat scheuren (laswerk)