Blitzsafe zacht, geluid parrot blikkerig

Gestart door LvD, 04-08-2011 14:51:48

Vorige topic - Volgende topic

LvD

Ik heb recentelijk de Blitzsafe en een Parrot CK3000 evolution ingebouwd. Beiden werken, maar met wat kanttekeningen.
1) de Blitzsafe is nogal zacht bij standaard volume. Als ik de iphone aansluit, dan moet ik het volume een stuk verder open draaien om wat te horen. Vervolgens kan alles wel hard genoeg zonder vervorming, dus dat is het probleem niet. Maar als ik vervolgens de radio aan zet horen ze aan de andere kant van Delft ook het laatste file nieuws. Dat is niet helemaal de bedoeling. Is mee te leven, maar ik was benieuwd of andere Blitzsafe-gebruikers hier ook last van hebben. Zo niet: wat zou de oorzaak kunnen zijn dat 't bij mij wel zo is?

2) Zuinige krent als ik ben heb ik geen verloopkabel van volvo-stekkers naar ISO gekocht, maar de boel gewoon zelf aangesloten. Ik dacht daarbij de luidsprekeraansluitingen goed uitgevogeld te hebben, maar heb 't idee dat daar toch nog iets niet klopt. Het geluid van de parrot via de luidsprekers is namelijk heel slecht. Veel gekraak en geruis, zacht en daardoor moeilijk te verstaan. Ook hoor ik het geluid alleen over de speaker linksvoor, terwijl dat volgens mij over de beide boxen voor moet gaan.
a) Kan dit komen doordat er luidsprekeraansluitingen verkeerd zijn aangesloten? Plus LV en Min RV aangesloten op Plus LV en Min LV bijvoorbeeld?
b)Van de 10 polige stekker staan er op internet enkele pinverdelingen, maar nergens staat op een van de twee pinnen in het midden iets aangesloten, terwijl bij mij daar twee geel/zwarte dunne draadjes op aangesloten zijn. Weet iemand waar deze van zijn?
c) De laatste vraag is vooral uit nieuwsgierigheid: de tweeters op het dashboard zitten bij de 14-polige stekker aangesloten op de radio, de vier 'grote boxen' in de deuren in de 10-polige stekker, maar waar zitten de aansluitingen voor de speakers in de D-stijl? Zijn dat toevallig die twee zwart/gele aansluitingen op 1 pin in de 10polige stekker?

Hoop dat iemand mij kan helpen!

NinaPaul

ik denk dat het snelste alsnog een verloopkabel aansluiten is  :eusa_clap:

Volume van de uitgang hangt (meestal) af van het normale volume van het apparaat.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Turbo-Geek

Idd, zo'n ding kost 15 euro en sluit je alles goed aan en houd je het netjes.
Kan me niet voorstellen dat je daarop kan besparen met kabelschoentjes, tape, evt solderen en ander geklooi.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

daytonawim

Polarisatie verdraaing van de luidsprekers heeft het verlies van bas tonen tot gevolg, effe bass op max, en dan middels fader en balans knop effe testen, je hoort het snel genoeg :-)

NinaPaul zal zo ook nog wel reageren denk ik ;D

LvD

Ik heb de plus en min aansluitingen LV verwisseld en RV losgehaald. LA en RA zijn nog wel aangesloten maar daar doet de parrot niets mee. Nog steeds hetzelfde slechte geluid als de radio aan staat en wordt gemuted.  ??? Maar als ik radio uitzet, heb ik helder en duidelijk geluid. Rara, hoe kan dat? ???

hvdmountain

Heb je een foto hoe je de bedrading van de Blitzsafe hebt aangesloten?

NinaPaul

Ik zou graag helpen, maar ik heb geen van de aansluitschema's hier.
(niet van de volvo, niet van de aangesloten apparaten)

Ik kan je dus helaas niet verder helpen tenzij je langskomt of hier foto's schema's plaatst.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

LvD

CiteerHeb je een foto hoe je de bedrading van de Blitzsafe hebt aangesloten?
Bedoel je de Blitzsafe of de Parrot? De Blitzsafe zit met de gele aansluiting op de constante + en uiteraard in de cd-wisselaar uitgang. Daar wil ik wel een foto van maken, maar dat voegt denk ik niet heel veel toe?

Citeermaar ik heb geen van de aansluitschema's hier.
Dank je voor 't aanbod, NinaPaul, maar ik ben niet zozeer op zoek naar een antwoord als 'je moet de groene draad verbinden met de grijs/rode' want volgens mij zit 't qua aansluitingen wel goed op deze manier. Dat is ook niet heel moeilijk: constante plus, geschakelde plus, min en mute op de ene stekker en speaker LV en RV op de andere stekker aansluiten. De parrot werkt, onthoud de instellingen (verbind automatisch met mijn telefoon als ik de auto aan zet) en geeft met randvoorwaarden goed geluid.

Het gaat mij er meer om om 'theoretisch' te construeren wat er nu mis zit. Wat kunnen de oorzaken zijn van een krakend/blikkerig geluid met veel ruis als de radio aan is (wel gemute)
Ik begin zelf de parrot te verdenken; misschien een maandagochtend exemplaar? Zou dat kunnen? (is wel voorzien van de nieuwste software update)

NinaPaul

de schema's gaan mij niet alleen om de aansluitingen ;) maar ook hoe het geschakeld is.

Ik weet uit ervaring dat een parrot signaal versterken (met after market versterkers) zeer slecht resultaat geeft.
terwijl het in theorie niet uit zou moeten maken.

Ook het aansluiten van meerdere apparaten op dezelfde speakers kan voor lekstromen zorgen.

Je "mute" kan geen echte "mute" zijn, maar bv een 90% minder volume. waardoor beide signalen voor herrie zorgen.

"ground loop" met een van de aangesloten apparaten.

Het kan echt zoveel zijn dat ik geen duidelijk antwoord kan geven zonder aansluit schema.

(Voor andere mensen (en zoek functie) met misschien hetzelfde idee, is het misschien makkelijker om een radio/cd/dvd/etc speler met ingebouwde  "parrot" module te kopen.)
-Gottfried Leibniz

peter1977

Ik heb in mijn S70 ook een Parrot (CK3100) en Blitzsafe zitten. Dat zachte geluid vanaf je iPhone kan een slechte kabelverbinding zijn. Bij mijn Blitzsafe zat de connector tussen het Blitzsafe kastje en de iPod kabel een beetje los. Deze opnieuw vastgedrukt en er voor de zekerheid een stukje isolatietape omheen gedaan, zodat deze ook niet meer los kan schieten/trillen.

Verder zou ik voor de Parrot altijd zo'n verloopkabelset gebruiken. Dan weet je zeker dat het goed werkt. Het enige "knutselwerk" dat ik heb gedaan is pin 9 aan de Volvokant op de Volvo naar ISO verloopstekker doorverbinden zodat de mutefunctie goed werkt.

LvD

Ff druk geweest met andere leuke dingen. En zoals ik al zei: als ik de radio uitzet heb ik redelijk tot goed geluid. Ik heb de volgende aansluitschema's gebruikt.
Om de pin-bezetting van de Parrot te bepalen (uit de handleiding die je hier kunt downloaden):

En van de volvo kon ik niet zo snel een speciaal schema voor de SC 805 vinden, maar ik neem aan dat dit universeel is voor alle v70's en 850's en dus alle sc-modellen. Ik vond wel een voor de SC 810. Het vermoeden dat dit overzicht overeenkwam met de sc805 in mijn auto leek bevestigd te worden met wat metingen. Dit gaat om de pinbezetting van het 'vrouwtje', de stekker aan de kabelboom in de auto. (Hier vandaan)

Daarnaast nog dit overzichtje hier gevonden en dat correspondeerde ook met die van de sc 810, terwijl er niet bij stond voor welke radio('s) het specifiek was bedoeld. Dit is de pinbezetting van 'het mannetje' dat de achterkant van de radio is.

Ik heb vervolgens op basis van de pinbezetting de juiste draden met elkaar verbonden, niet op basis van kleur (zou kunnen dat 't overeenkomt, maar daar heb ik niet naar gekeken). Ik heb dus de pinnen die op het parrot-schema staan aangeduid met 2-2 verbonden met de kabeltjes die vastzitten aan pin 11 en 12. De pinnen 3-3 zijn verbonden met 13 en 14. En tot slot de mutekabel op pin 9.

peter1977

Ik heb dit schema gebruikt voor mijn SC-805:

Dit is de tekst/uitleg die erbij zat:
CiteerThis layout is taken from a 1995 schematic, I will check newer schematics to see if the lay out and wire colors have changed. 16/1 is the circuit designation for the two connectors. The two connectors are further broken down to "A" for the 14 pin (larger) connector and "B" for the 10 pin (smaller) connector. Lead colors are shown by letters: SB = Black, GR = Gray, W = White, R = Red, BN = Brown, Y = Yellow, P = Pink, BL = Blue, GN = Green, OR = Orange, VO = Violet. To further break down the 14 pin "A" connector: 1A = Dash Left Speaker +, 2A = Dash Left Speaker -, 3A = Antenna +, 4A = Battery + 12V, 5A = Not used, 6A = Ground, 7A = Dash Right Speaker +, 8A = Dash Right Speaker -, 9A = Not used, 10A = Rheostat +, 11A = Rheostat Ground, 12A Battery + 12V , 13A = ACC +, 14A = Ground. Breaking down the 10 pin "B" connector: 1B = Left Rear Speaker -, 2B = Left Rear Speaker +, 3B = Left Front Door Speaker -, 4B = Left Front Door Speaker +, 5B = Right Rear Speaker -, 6B = Right Rear Speaker +, 7B & 8B = Not used, 9B = Right Front Door Speaker -, 10B = Right Front Door Speaker + . The rear speaker wires supply the rear hat shelf and door speakers if installed, wire coloring is the same for the hat shelf and the rear door speakers.

Pin 9 op connector A is de mute. Als het goed is en je bedient je Parrot toont het display van de radio "TEL". Dan worden de speakers gemute. Gebeurt dit bij jou ook?

Als dit niet zo is, dan heb je een en ander toch niet goed aangesloten.

LvD

@peter1977: thanks! Jouw schema geeft dezelfde pinbezetting aan als het schema dat ik had gebruikt, wel handig dat je de legenda er nog bij hebt gezet ;)

CiteerThe rear speaker wires supply the rear hat shelf and door speakers if installed, wire coloring is the same for the hat shelf and the rear door speakers.

Dit lijkt mij een antwoord op mijn eerdere subvraag in de openingspost van dit topic: waar zitten de aansluitingen voor de speakers in de D-stijl?

Ik heb inderdaad de mute-kabel op pin 9 aangesloten en hij geeft 'TEL' weer in het scherm. Ik heb een filmpje gemaakt van het geluid van de parrot met de radio aan en met de radio uit. Je hoort heel duidelijk het verschil, het filmpje wordt alleen geweigerd door youtube, waarschijnlijk omdat youtube Gordon Sumner aka Sting herkend wanneer de radio aan is en vindt dat ik daar niet kosteloos van gebruik mag maken.

Citeerik denk dat het snelste alsnog een verloopkabel aansluiten is
CiteerIdd, zo'n ding kost 15 euro en sluit je alles goed aan en houd je het netjes.
Kan me niet voorstellen dat je daarop kan besparen met kabelschoentjes, tape, evt solderen en ander geklooi
Met de kennis van nu.... Maar toch: zo'n verloopkabel doet niets anders dan wat ik nu doe, alleen wat netter. Maar wel met weer extra kabellengte tot gevolg. Ik denk dat ik hetzelfde probleem zou hebben gehad met een verloopkabel.

Citeer(Voor andere mensen (en zoek functie) met misschien hetzelfde idee, is het misschien makkelijker om een radio/cd/dvd/etc speler met ingebouwde  "parrot" module te kopen.)
Ben ik niet helemaal met je eens, NinaPaul. Volgens mij zijn die Parrot geïntegreerde units niet meer te koop, maar dat kan ik mis hebben. Maar dan nog...  wil ik juist die mooie origele bigfront radio houden en daar een carkit bij hebben die wel goed geluid geeft maar zo weinig mogelijk 'inbreekt' in het interieur. Dat heeft deze carkit: alleen een klein bedieningspaneeltje dat heel mooi langs het knieschot naast de bestuurdersstoelverwarmingsknop past.
Heb hiervoor de Mki9200 in de saab gehad, en die had heel goed geluid en hele goede software. Ik begin alleen te vermoeden dat dit apparaat (Parrot CK3000 Evolution) gewoon niet vergelijkbaar is met de Mki9000-serie.

NinaPaul

CiteerCitaat

(Voor andere mensen (en zoek functie) met misschien hetzelfde idee, is het misschien makkelijker om een radio/cd/dvd/etc speler met ingebouwde  "parrot" module te kopen.)
Ben ik niet helemaal met je eens, NinaPaul. Volgens mij zijn die Parrot geïntegreerde units niet meer te koop, maar dat kan ik mis hebben. Maar dan nog...  wil ik juist die mooie origele bigfront radio houden en daar een carkit bij hebben die wel goed geluid geeft maar zo weinig mogelijk 'inbreekt' in het interieur. Dat heeft deze carkit: alleen een klein bedieningspaneeltje dat heel mooi langs het knieschot naast de bestuurdersstoelverwarmingsknop past.
Heb hiervoor de Mki9200 in de saab gehad, en die had heel goed geluid en hele goede software. Ik begin alleen te vermoeden dat dit apparaat (Parrot CK3000 Evolution) gewoon niet vergelijkbaar is met de Mki9000-serie.

Ik zeg alleen dat mensen die voor dezelfde keuze staan, ook de keuze hebben een Head Unit te kiezen waar het al in zit.
Er zijn nog steeds legio toestellen met parrot bluetooth module te koop.

Wanneer alles "juist" is aangesloten en het toch niet naar behoren werkt moet er misschien verder gekeken worden.
Multimeter en verschillen meten.
-Gottfried Leibniz

Turbo-Geek

Sterker nog Parrot verkoopt zelf een eigen headunit met MP3, Android, bluetooth, multimedia, kleurenscherm, SDcard, etc etc.
De Parrot Asteroid voor zo rond de 275 euro, wat moet je anno 2011 nog meer ?

Of de goedkopere versie voor 199 euro met opbergvak voor je Ipod/Iphone.
http://www.halfords.nl/product/105332?channel_code=110&utm_campaign=shopping&utm_medium=organic&utm_source=google&product_code=4461993

Dan ga je toch niet lopen klooien met allerlei modules die het allemaal nog net niet kunnen.
Ik snap soms niet.
  The things you own end up Owning you !