witte rook naar 10 minuten wegrijden

Gestart door benvolvo20, 06-08-2011 23:29:23

Vorige topic - Volgende topic

daytonawim

Je moet sowiso effe je bougiekabels, rotor en kap gaan vervangen.

Als je toch je carterventilatie wilt gaan doen, ook gelijk effe wat vacuumslang gaan vervangen

Je basis moet gewoon goed zijn, dan kan je dat gewoon uitsluiten !

benvolvo20

ik heb al andere bougiekabels erop gezet, ik ben nu aan het kijken wie mij er kan helpen voor die carterventilatie.
hopelijk lost dat wat op

MVeldhuis

Heb je overdruk in je carter?

Als je je oliedop los op het gat legt, danst ie dan als het ware als je gas geeft of blijft ie lekker stil liggen?
Als ie stil blijft liggen heb je geen carterdruk en kan je dat uitsluiten als oorzaak van je olieverbruik.
Neemt niet weg dat het altijd verstandig is om schoon te maken, maar in jou situatie heeft troubleshooten even prioriteit denk ik.

MVeldhuis

Ok probleem is gevonden, Ben was hier net even en als je de dop los op het gat legt en gas geeft dan ben je een paraplu nodig zoveel olie komt er om je oren langs de dop.

Carterontluchting is dus de 1e verdachte.

benvolvo20

en daar ga ik gauw wat aan doen:P

benvolvo20

even update!!

gister met ulkeman en matthijs bezig geweest de carterventilatie te vervangen.
nou dat was wel nodig!!! :P
het potje was helemaal vies van olie, en de slang die langs je blok liep was in het schuim gedeelte afgebroken.
gelukkig viel de rest wel mee qua viezigheid.
we zijn goed 3 1/2 uur bezig geweest( ulkeman was een slangetje vergeten, anders was 3 uur ;D)
gisteravond kleine test rit naar huis, nou hij loopt weer als de brandweer!!!! :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:
de turbo pakt veel sneller op, je wordt in je stoel gedrukt, en de turbo druk meter gaat bijna tot het einde.
zometeen moet ik werken en kan ik zie of die niet meer rookt.
ulkeman en matthijs nogmaals erg bedankt voor jullie hulp.
Ik heb nog wat foto;s gemaakt die zal ik zo snel mogelijk even hier neerzetten.

henry classic v70

... fijn forum toch ;D met de alleraardigste forummers :eusa_think: ;D

Mooi dat 't is opgelost
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

V70geRwin

als je turbodruk bijna naar het einde gaat dan heb je zeker een chippie
anders zou ik eens de afr laten meten.

benvolvo20

wat is afr?

hij rookt nog wel wat, maarja mijn systeem zat ook vol met olie dus dat duurt nog wel ff voordat helemaal weg is.
net ook even een stoplicht sprintje gehad met seat leon tdi, zat toch echt ff te kijken toen ik hem eruit reed ;D ;D :angel:

lang leve de turbo!!! :P

daytonawim

AFR is Air to Fuel Ratio, ofwel de meng verhouding van brandstof en lucht, dat moet goed zijn, anders kan je motor arm gaan lopen, dus heet lopen en stuk gaan.

V70geRwin

Citaat van: benvolvo20 op 27-08-2011 11:51:50
wat is afr?

hij rookt nog wel wat, maarja mijn systeem zat ook vol met olie dus dat duurt nog wel ff voordat helemaal weg is.
net ook even een stoplicht sprintje gehad met seat leon tdi, zat toch echt ff te kijken toen ik hem eruit reed ;D ;D :angel:

lang leve de turbo!!! :P

als de verhouding tussen lucht en benzine (dat is AFR) aan de lage kant is dan krijg je ook een hogere turbo druk, lijkt leuk maar de lol duurt maar even omdat je kleppen verbranden door de schrale verbranding en te hoge temperaturen daardoor.

als je dus geen chippie hebt -> rustig rijden en AFR laten meten voor de zekerheid!

MVeldhuis

Zit de turbodrukmeter aan het eind van het witte of echt aan het eind?

Aan het eind van het witte is vrij normaal toch? 850 turbo rijders kom er eens in, mijn gebakkie heeft geen meter :P

Jack v

bij een standaard kom thij maar tot 3/4 toch?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ludo

Citaat van: Jack v op 27-08-2011 12:54:52
bij een standaard kom thij maar tot 3/4 toch?

Ja maximum, en met een goed afgestelde wastegate, meestal staat die wel wat slap na zoveel jaar, dan haal je 3/4 niet meer.
Maar als er (te veel) met de wastegate geprutst is... krijg je wél leuke verhalen.  ;D

mehn

Citaat van: MVeldhuis op 27-08-2011 12:29:18
Aan het eind van het witte is vrij normaal toch?

Nee. bij een T-5 komt ie halverwege (0,5 bar), een T-5R tijdens de overboost op 3/4 (0,7 bar).
Het einde van de schaal is ongeveer 1 bar en daar moet ie toch echt gechipt voor zijn.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: