Help... achterremmen hangen vast, morgen op vakantie...

Gestart door Luc, 07-08-2011 07:26:08

Vorige topic - Volgende topic

Luc

Verdorie... Wat is er aan de hand?

Vanmorgen wilde ik de net gepoetste en helemaal vakantie-klaar gemaakte volvo uit de garage rijden, bleef de handrem rechtsachter ietwat vasthangen. Heeft ie al vaker gedaan maar dan zei het "klonk" en vervolgens was er niks meer aan de hand.

Nu echter bleef ie vasthangen, kreeg er zowel in de voor- als achteruit geen beweging in totdat opeens met een heftige bonk de auto achteruit schoot. Halverwege de oprit liep de hele handel al weer aan, en toen ik m de oprit weer in wilde rijden hing het zo vast dat ik de auto alleen met ijselijk gegil en veel gas nog vooruit kreeg. Halve buurt is op vakantie, de andere helft zat rechtop in bed.

Klinkt dit bekend? Heb ik wellicht met de befaamde losgekomen handremvoering te maken?

Overigens zijn de klauwen achter, en de kruisveertjes die alles op hun plek houden, ongeveer 2.000 km geleden vervangen (door mn vaste garage), omdat de rechter remklauw niet mee deed (schijf was beroest terwijl die andere blank was). Blokken hadden nog 60 % ongeveer, dus die heb ik toen niet laten vervangen.
Tis ook altijd weer wat nieuws met die auto...  >:(

Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

UserID6342

Maak de zooi dan maar eerst los, voordat je gaat.....

spijky

Je voeringsmateriaal van de handremschoenen zan er wel afliggen.
Dit had ik pas ook, auto gewassen in de wasstraat > ging de auto niet meer voor of achteruit.

Daarna met grof geweld gas gegeven en ineens knalde het los.
Gelijk maar ter plekke de remmen achter gedemonteerd, remschijf eraf en daar laag een schaal remvoering.
Eruit gehaald schijfje terug en weer hobbelen.

Uiteraard de dag erna nieuwe voeringen gehaald en deze gemonteerd.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

thuur

Ik zou minimaal even nieuwe schoentjes monteren inderdaad. Moet uit te halen zijn bij iedere lokale onderdelenboer voor minder dan 25 euro.

De achterremmen zijn bekend berucht vanwege hun regelmatig vasthangen van schoentjes of klauwen. Op het forum is meermaals aangegeven dat je beter kunt doorrijden zolang het nog matig werkt en dan in 1x alles vernieuwd: schijven, blokken, klauwen en schoenen. Bij twijfel ook de handremkabels vervangen. Kost even wat, maar dat is de enige bewezen methode waarop je met zo min mogelijk achterremproblemen zit.

Gr ;)

daytonawim

Das pech hebben, heb nog wel een paar knappe voeringen liggen voor nood, maar ik zie dat wij ongeveer de maximale afstand binnen nederland uit elkaar wonen.

Auto vandaag effe op bokjes zetten, de handel even demonteren ( kan wel eens tegen vallen), rechts en links, lekker schoonmaken en morgenochtend effe spullen halen, dan is het nog maar een klein half uurje werk.

Je kan de handrem terugstellen met de nok die ongeveer op 12 uur achter je schijf zit, met een lampje zie je em het beste.
Met monteren even goed opletten dat met ontspannen handrem, zonder remklauw de naaf helemaal vrijloopt zowel links als rechts om ( paar keer handrem aantrekken en controleren of ie vrij blijft lopen) likt dat niet, dan moet je in je onder je midden armsteun het klepje verwijderen en de inbus bout losser zetten)

Luc

Bedankt voor t advies.

Het bleek de handrem linksachter te zijn, een remvoering was losgekomen en blokkeerde de boel.
Met veel moeite de schijf+trommel eraf gekregen, losse voering eruit gehaald, boel schoongeblazen met de compressor en terug gemonteerd.

Morgen meteen nieuw setje voeringen halen en hopen dat ik een brug mag gebruiken in de garage.
Als een van hun monteurs me helpt ben ik met een uurtje klaar om te vertrekken.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet