Info BOV

Gestart door danny., 07-08-2011 16:25:08

Vorige topic - Volgende topic

danny.

Hallo,

Ik wilde wat meer weten over de dumpvalve.
Kan ik zomaar een universele dumpvalve kopen en monteren.
Waar moet ik dat kleine vacuum slangetjes vanaf de bov op aansluiten heb ik daar voor een splitsing nodig.
Kan de orginele blijven zitten of moet er een blocking plaat op.
Ik wil het geluid niet overdreven hard hebben ofzo aleen wel wat luider dan orgineel.

Turbo-Geek

Slang voor vacuum loopt van je Bov naar de 'kerstboom' aansluiting onder die plastic kap die over je gasklep valt. Daar zitten meerdere vacuum aansluitingen.
Block off plate gebruiken, simpel montage op turbo, wel lastig bij komen tenzij je het van de onderkant doet.

Als je een goed BOV wilt kies dan voor een onderhoudsvrije BOV zonder gekloot met veren enzo. Het beste op de markt is een HKS SSQV BOV, al jaren zich bewezen, maar niet iedereen vind het een mooi geluid. Hoogtonig en laat graag weten dat je met een getunede wagen te maken hebt. Veel gebruikt op met name Japanse wagens. Deze BOV is mijn persoonlijke favoriet maar niet geschikt voor hen die wat conservatiever zijn ingesteld.
Dit is een BOV die goed en efficient afblaast bij lage druk maar ook onder hoge druk, deze combi (Twin Drive werking) vind je weinig op een hoop BOV's omdat de ene veer te snel open gaat en een sterkere amper open wilt en voor je het weet zit je te kloten met verschillende veren, combineren en ook nog eens afstellen en weet ik wat.

SARD heeft een identieke BOV (genaamd de R2D2 Twin Drive) als de HKS SSQV qua werking (Twin drive) maar met een Woooosh afblaas geluid, zoals je hoort zeg maar bij Forge Bov's en dergelijke.
Dus identiek qua werking maar met een laag tonige typische BOV geluid.

Ik heb een gebruikte SARD R2D2 in perfecte staat die weg gaat voor 100 euro.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

danny.

dus dat slangetje loopt dan naar het inlaat spruitstuk en moet ik een splitsing maken

ps heb mischien intresse in je bov zie je persoonlijke berichten

Turbo-Geek

Nee, er loopt nu een slangetje naar je turbo die naar de geintegreerde BOV gaat.
Daar komt een blockingplate op, dus geen slang daar meer nodig.
Die slang verwijderen en vervangen (!!) door een siliconen exemplaar ipv die klote standaard Volvo slangetjes (oa heel moeilijk een scheur in te zien en vaak oud en dus verdroogd) en die direct naar BOV laten lopen.

Geld voor alle Vacuumslangen, vervangen door siliconen versies als je het loshaalt. Veels te veel problemen ontstaan door een lullige lekkend slangetje, komt te vaak voor met die oude verdroogde slangetjes.

Martijn_B

Ik heb zelf een forge Bov. Qua geluid vind ik dit het mooist en je hoort hem pas na de 3.000rpm.

Zijn hier echter nog nadelen aan gezien deze ook single piston zijn ?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Turbo-Geek

Single piston heeft altijd een nadeel, het is een compromis of niet en dat merk je.
Dus bij lage toerentallen (nauwelijks tot weinig drukopbouw) wel hoorbaar afblazen en bij hogedrukken niet kunnen vasthouden (slappe veer)
of andersom en dus onderin potdicht en bij hoge druk wel duidelijk afblazen.

Natuurlijk is er onderin weinig nadeel omdat de turbo niet snel zal smoren immers echte overdruk is er niet (wel luchtverplaatsing) maar een BOV is vaak ook voor het gevoel/geluid en dan is het wel mooi als je hem dan ook hoort.

Een twindrive type heeft een dubbele werking, 1 voor lage boost zeg maar en 1 voor hoog.
Zie hier een diagram van de HKS versie.

Je ziet dat de druk hem extra dicht drukt, bij lage druk initieel de kleine klep open gaat, en bij hogere druk de druk helpt de grote klep open te trekken, aangezien de druk die normaal hem dichtduwt dan heel snel af nam (in 1e instantie door kleine klep) zal de kracht snel overwonnen worden en open gaan.
kortom, WIN WIN situatie.

Beetje het ontluchtings principe net als bij een snelkookpan waarbij het kleine ventiel de druk aflaat zodat de grote deksel op kan.

De HKS bereikt zijn typische geluid mede door de Tri-fin die als fluit fungeert.

Bij sommige versies kan je die verwijderen en vervangen door een ronde inzetstuk en heb je puur een Woooosh geluid en kan je ook een slang monteren erop om hem recirculair te maken.

danny.

danny.

maar ik heb dan de blocking plate nodig voor een mitsubishi turbo voor mn t5 met 15t ?

MarkoC70T5

@Turbo-geek

Heb jij ook wel eens een Tial Dumpvalve gezien?   Die werken toch ook maar met 1 piston?  vindt ze er wel erg mooi uit zien.
Zit er aan te denken om die te kopen als ik de motor ga aanpassen.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

M a r c

Citaat van: Martijn_B op 07-08-2011 20:10:42
Ik heb zelf een forge Bov. Qua geluid vind ik dit het mooist en je hoort hem pas na de 3.000rpm.

Zijn hier echter nog nadelen aan gezien deze ook single piston zijn ?

Van Forge zou je eigenlijk de dual piston moeten hebben.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Bostel

Heeft er iemand trouwens ooit gehoord van 'Synapse'? Die hebben ook BOV's en beweren met hun type geen surge te hebben.
Het mooie is dat je deze oftewel gewoon kan laten afblazen of met een flens terug op je inlaat aansluiten.

filmpjes vind je hier

Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

Turbo-Geek

Citaat van: MarkoC70T5 op 08-08-2011 06:44:06
@Turbo-geek

Heb jij ook wel eens een Tial Dumpvalve gezien?   Die werken toch ook maar met 1 piston?  vindt ze er wel erg mooi uit zien.
Zit er aan te denken om die te kopen als ik de motor ga aanpassen.

Ja ken hem, geen ervaring mee overigens.
Ziet er cool uit maar is een flinke met een 50mm piston.
Weet dat ze gemaakt zijn voor extreme drukken en VEEEEEL airflow, dus op een Volvo T5 zeer waarschijnlijk niet op zijn plek.
Hoe groter een 'piston' hoe meer massa traagheid en meer kracht er nodig is om die snel te openen, logisch.
Dus hij zal het zeker doen maar vermoed dat hij met lage drukken minder efficient is.

Zie wederom het voordeel van Twin Drive systemen .....

De synapse doet me erg aan een slanke HKS SSQV denken.
Recirculatie is essentieel voor auto's die last hebben van het atmosferisch afblazen en de ECU (MAF meet lucht die uiteindelijk niet aan komt) het niet leuk vind, maar met je T5 heb je daar geen last van. Hoe moderner de auto is hoe minder makkelijk het atmosferisch afblazen gaat zonder een MM lampje te krijgen.
Als je persee wilt recirculeren dan moet je gewoon de fabrieks BOV op de turbo laten zitten, die doet eigenlijk hetzelfde, en ja het geluid wordt dan minder aanwezig.

peteRRR

Wie kan er nou eens simpel uitleggen wat het voordeel is van zo,n afblaas ventiel.

Wat is het effect tijdens het rijden enzo.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Turbo-Geek

Een turbo pompt lucht, veel lucht, en dit allemaal dankzij een compressor wiel dat vreselijk snel draait (100.000 - 250.000 rpm, hoe kleiner de turbo hoe hoger vaak de toeren kunnen zijn).
Die lucht pomp je in de cilinders en samen met meer brandstof is meer vermogen.

Als je schakelt en je gasklep dicht gaat kan die lucht heel ff niet meer de motor in, immers de deur wordt ff dichtgegooid. Nu gaat er enorme druk op het inlaat/intercooler systeem staan omdat de turbo niet ff stil gaat staan gezien de enorme toerentallen en massa traagheid van het compressor wiel en hiermee smoor je dus ook het comrpessorwiel dat dus behoorlijk gaat zakken in toerental, immers het kan de lucht niet kwijt en de weerstand wordt groot.
Na het schakelen gaat de gasklep weer open en kan de lucht weer weg maar de turbo is inmiddels wel flink in toeren gezakt en heeft dus weer ff nodig om op toeren te komen.

Resume:

- de turbo op toeren te houden --> lucht wordt afgeblazen dus draait de turbo zonder enige weerstand rond en wordt het verlies aan toeren beperkt.
- minder stress op het inlaat/intercool systeem tijdens de schakelmomenten

mehn

De gasklep van mijn auto gaat niet dicht als er wordt geschakeld  :eusa_whistle:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: