Ronald z'n 850, van 6 naar 5 cylinders.

Gestart door Ronald e28, 07-08-2011 17:12:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronald e28


Heren,


Mijn naam is Ronald, kom uit Wijhe en ben 22 jaar oud. Sinds gisteren ben ik in het bezig van een Volvo 850 2,5 20v Aut. van 1992 met slechts 312.000 kilometers. Auto heeft APK tot Mei 2012.

Om eerlijk te zijn heb ik deze auto gekocht om hier tijdelijk(paar maand) in rond te rijden, maar toch is dit wel een bewuste keuze geweest.

Even een korte historie over mijn autoverleden. Ik hoop middels onderstaand verslag duidelijk te maken waarom ik deze Volvo tijdelijk heb.

Mijn eerste auto was een BMW e28 520i (6-in lijn) uit 1982 met 112.000 op de teller. De auto had de prachtige kleur Opal Grun en was voorzien van een aantal leuke opties als BBS, elec ramen, toerenteller, boordcomputer, elec antenne, cv etc. De auto heb ik door uitgedroogde klepsteelrubbers van een koprevisie voorzien en heb ik goed onderhouden. Helaas ben ik zo stom geweest om hem te verkopen, NOOIT moeten doen.  :eusa_wall:







Goed deze verkocht, en op zoek gegaan naar een snellere e28. Al snel gevonden en dat is onderstaande BMW 528i uit 1984 geworden. Een auto met 184 PK, sperr diff achter en een aantal leuke opties als Boordcomputer, Airco, Tempomaat, CV. Een auto met 200.000 op de teller maar ging als de brandweer. Helaas bleek deze toch niet helemaal netjes genoeg en deze na een jaar weer verkocht:







Aangezien ik niet meer studeer en een leuke baan heb (Logistiek Engineer bij een scheepsmotorenfabrikant) heb ik het geluk dat ik op zoek kan gaan naar mijn favoriete auto: De BMW e28 535i met M onderstel. Aangezien de zoektocht naar zo'n auto geduld en tijd moet hebben, moest ik een auto kopen om die tijd veilig te overbruggen. Eerst een Alfa Romeo op de kop getikt voor 100 euro:


HEb er 2000 kilometer mee gereden, hoog olie verbruk en motor op 3 cylinders. Deze auto ingeruild op de 850 uit 1992. Heb er 275 euro voor moeten bijbetalen, dus volgensmij is dat een redelijk goede aankoop:










Ik heb bewust voor deze Volvo gekozen omdat ik relatief goedkoop veilig en betrouwbaar de weg op wel. Volvo is een merk dat ik enorm kan waarderen, zeker het tijdperk van de 5cylinders. Eigenzinnige auto's. Mijn vader heeft een V70 classic 2,5D aut. met 420.000 kilometer en dat gaat nog prima. Vandaar dat ik alle vertrouwen heb ik deze 850.

V70 van mijn pa:



De 170 PK in deze 5 cylinder vallen mij een beetje tegen, want de 528i die 10 jaar ouder is, is beduidend vlotter. Maar dit is meer te danken aan de automaat die wat van het vermogen wegsnoept. De 5cylinder klinkt overigens heerlijk!

Ik heb wel een klein technisch probleempje met de Volvo, maar die vraag zal ik elders stellen waar het hoort.

Hoop dat dit voldoende is, en dat ik ondanks mijn voorliefde voor de 5-serie e28 niet geroyeerd word van dit forum.

Ronald

Turbo-Geek

Velen hier hebben andere merken auto's gereden en BMW maakt gewoon mooie wagens en de betere 6 cilinders ter wereld ... Iedere echte autoliefhebber zal BMW altijd wel kunnen waarderen of je er nou wel of niet in zou willen rijden.

Have Fun !
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

daytonawim

Zo dan welkom op het forum, en gelijk PLENTY foto's, je hebt je blijkbaar erg goed ingelezen.

Mooie alter 1 heb je daar !

Nu maar eens op zoek gaan naar je "kleine"probleemje"  :-)

BenC70ES

Die BMW's klinken anders ook zeer goed!  8)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

daytonawim

Ow, wanneer wil je 535i M hebben dan, er staat er een om de hoek hier  :eusa_whistle: :eusa_whistle:.
was ik al naar wezen kijken zelfs.

Hele mooie BMW keuze hoor  :eusa_clap:

Vulk

Dus eigenlijk heb je een 850 voor 375 euro?
Ik ben heel benieuwd naar de technische staat!

Hij ziet er op de foto's nog best goed uit alvast.

FGG

Wat een prachtige 5-series heb je gehad, misschien idd niet weg moeten doen. Errug mooi!

V.w.b. de 850: van de 20V's is bekend dat er onderin weinig gebeurd, het begint pas boven de 4000 toeren zo ongeveer, de zes-pitters van de BMW's zullen wat meer trekkracht onderin hebben, denk ik.


Welkom op 't Forum, Ronald.

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Turbo-Geek

#7
Vond de oudere 6 cilinders van BMW op het koppelvlak erg tegenvallen. Heb een 320i (E30, was dus wel een kleine 6 cilinder) gereden en de 4 cylinder 318i was sneller weg bij het stoplicht hoor, MAAR boven de 4000 kwam hij tot leven, en begon dan ook pas lekker te klinken ! Deze motor zat ook in de 5 serie destijds en was nauwelijks vooruit te branden met al dat extra gewicht.
Zelfde met de Vr6 motor, onderin is er niemand thuis, je moet toeren maken, ook een werelds geluid eenmaal op toeren.

Vwb onderinkoppel vergeet ik nooit de oudere Amerikaanse V6'en, en natuurlijk de SBC V8 maar het meeste staat me bij mijn gekietelde 1.8L G60 motor, druk op het gaspedaal en direct boost, al vanaf 1200 rpm en dat in een Golf II.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

irian paul

Hey Ronald,

ook hier op het forum, ik had al een berichtje achtergelaten op e28forum.nl

maar je hebt je weg al gevonden. mooi zo

Justin-850

Welkom! Inderdaad prachtige auto's die E28's! Evenals de E21 trouwens ;)

Hopelijk gaat de 850 je bevallen! En succes met het oplossen van je probleem ;)

Gr. Justin

cas

je houd wel van poetsen volgens mij  ;D   Maar wat ziet die BMW er strak uit !  :o   jammer. maar zo hebben we allemaal wel een auto gehad die we nu liever nog steeds hadden  ;)  t is niet anders.

welkom met de volvo! daar kom je niet meer vanaf  ;)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Nickje

Hoi Ronald,

Nog iemand die ook op het E28 forum actief is. De 850 is een heerlijke reisauto en een prachtig model (hoe hoekiger hoe beter) maar ik ben uiteindelijk toch weer teruggegaan naar BMW en dan wel de E28 (voorheen meerdere E30's).

De 20v komt in veel opzichten overeen met de 6cil. van BMW. Onderin gebeurt er weinig maar naarmate de toeren toenemen neemt de fun ook toe.

Misschien is het een idee om als je een M535 te pakken hebt de Volvo als daily te gebruiken. Is zeker geen straf!

Gr. Nick

HVDV

Zo die bMW op de foto was wel erg mooi zeg!! super hard zo te zien!!
Heb zelf ook veel in BMW gereden en zijn inderdaad ok super auto's heerlijke rauw geluid!!
Zelf sindskort eigenaar van een 850 T5 estate, Rijd ook helemaal geweldig. Alleen de kosten voor de olie lekkage afwachten maar tot nu toe niets anders dan lof over de volvo's

COPPEHER

Inderdaad een strakke wagen die BMW, mooi model ook.. is ten minste niet zo'n typische sjonnie BMW ;D

Paulusss

Zonde dat je die BMW hebt verkocht ja, knap ding!!