Nokkenaspositiesensor

Gestart door Reitse, 06-06-2004 10:45:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reitse

Ik heb gister een nieuwe nokkenaspositiesensor in de auto gezet. De oude eens goed bekeken en ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet uit kan komen wat er nou mis is met dat ding. Ik kan er niets aan zien en er zit ook bijna niets in. Een stukje metaal dat aan drie kabeltjes zit, meer niet.
Is er iemand die me uit kan leggen wat er nou zo speciaal aan dat ding is?

mark20v

Het is gewoon een spoeltje die bij een verandering van zijn magnetisch veld een signaal doorgeeft aan de ecu. Die verandering wordt veroorzaakt door een wiel met polen erop, voor iedere cilinder 1 pool en nog eentje extra om te kunnen bepalen wanneer de eerste cilinder op inspuiten staat.

Maar waarom deze zo duur zijn? Wellicht omdat er relatief weinig geproduceerd worden in vergelijking met andere autoonderdelen.

   mark
Volvo separates men from the boys  

Reitse

Over de prijs wil ik het niet hebben, dat zal wel.
Ik wil alleen weten hoe dat ding werkt. ;)
Je hebt het over polen, maar als ik naar het "wiel" kijk dat op de nokkenas zit, dan is die niet helemaal dicht (vergelijk het met [^ maar dan netjes rond). Zitten op dat stuk wiel dan nog verschillende polen?

RS2000

Echt speciaal is dit onderdeeltje niet. Het gaat er om dat  door het onderbreken van het magnetisch veld er een signaal afgegeven wordt aan de ECU. De ECU bepaalt aan de hand van dit signaal en het signaal van de BDP sensor de stand van de krukas. De ECU gebruikt 2 signalen omdat het over een 5 cilinder motor gaat, en dan schijnt alleen een BDP sensor niet genoeg te zijn. De BDP sensor meet/telt de tandjes op de krukas, dit even voor de duidelijkheid  :)

De cirkel op die nokkenasstandgever is dacht ik voor 1 vijfde deel open. Om dus de eerste cilinder aan te geven.

Dit vertel dit even uit mijn hoofd, is al weer even geleden dat ik dit onderdeel in mijn handen had. Maar het gaat om de werking......

Groetjes,
Marco

Reitse

Super Marco,

Ik snap het. ;D