TDI S70 (veel) te veel olie in het blok [opgelost]

Gestart door Rene_ehv, 08-08-2011 12:09:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rene_ehv

Ik heb nu 2 weken een S70 TDI (290K Kms) in bezit, hier heb ik zelf nog niets aan hoeven doen behalve tanken :)
Na een tankbeurt de olie ook maar eens gemeten en tot mijn schrik stond het peil niet onder de max maar er ongeveer 3-4 cm boven! Meerdere keren nameten (koud/warm/medium/rare) geven ongeveer een zelfde waarde.

Naar de garage geweest (moest toch voor een nieuw lampje bij de automaatpook) en deze stellen dat het normaal is voor een auto op deze leeftijd.. Verder geen bijzondere uitleg gekregen, maar ik snap niet zo goed hoe je dit zou kunnen verantwoorden.

Er zit 5W30 in en deze is een paar duizend km geleden vervangen.

Ik heb hiervoor een turbo-benzine/gas gereden en daarbij was teveel uit den boze, dat gaat overdruk creeeren waarna dit op zwakke punten eruit gaat spuiten. Is dit bij deze diesel anders?

[edit]
de garage en ik begrepen elkaar verkeerd. Een 'beetje' boven de max mag best/kan geen kwaad maar 4 cm erboven is dus erg fout. De fout is toegegeven en een liter eruitgezogen.
[/edit]

)()()sT

Wat een onzin, daar kwam ik dus niet meer ::)
Gaat een oude motor dan soms zelf olie produceren?? Er is gewoon teveel ingekieperd.... als het dus echt alleen olie is.

daytonawim

Lijkt mij geen goede zaak, wanr 3 tot 4 cm boven peil is echt VEEL TE VEEL olie in het blok !!!

Als je daarmee blijft rijden krijg je geheid problemen !!

Controleer ook je automaatbak olie eens, water nivo is dat nog in orde?

StefanCJ

Het is in ieder geval NIET goed! Wat Joost ook zegt; dus nevernooit meer naar die garage gaan, prutsers!

Beetje olie aflaten? Of gewoon een oliebeurtje geven ...

mehn

Let je er wel op dat de auto goed waterpas staat en dat je voor het peilen minimaal 5 minuten wacht nadat je de motor hebt uitgezet?


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jeroentjuh

Kan ook zijn dat er diesel in de olie zit....

Rene_ehv

De olie is altijd op een vlakke ondergrond gemeten.

nieuwe (en een onbeantwoorde) vraag:
- Wat kan het voor kwaad? (keerringen/op hol slaan/etc heb ik al eens gevonden maar is dat ook een risico bij specifiek deze blokken?)
- Diesel bij de olie? hoe kan dit en hoe kan ik dat controleren en vervolgens fixen?

jeroen74

Loop je bij teveel olie niet het risico dat de motor op hol slaat en lekker op zijn motorolie gaat lopen? Waardoor het ding dus ook niet meer uit te zetten is, alleen rem+koppeling abrupt laten loslaten....

Ik heb dat weleens gehad bij een Ford Sierra (al was dat waarschijnlijk niet door teveel olie) en dat was geen pretje :eusa_doh:

grijzev70tdi

Dat ie nog niet op hol geslagen is is echt een wonder :o :o Ik zou er maar een beetje olie af laten. Hoeveel hebben ze er wel niet in gegooit dan? 10 liter?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

daytonawim

Ik zou em helemaal aftapen, hoeveelheid opmeten en melding maken van de over hoeveelheid olie bij de garage, mocht je hierdoor problemen gaan ondervinden, gewoon gaan reclameren bij de garage.

Rene_ehv

Nou de garage zat dus inderdaad fout!
Beetje communicatie stoornis, zij dachten dat ik bedoelde 'een beetje' boven de max en dat zou best mogen voor een diesel van deze leeftijd.
Maar dit was veel te veel, litertje eruit gezogen en nu even kijken hoe het zich houd.

1 van de monteurs had de auto afgevuld terwijl deze (schuin) op de brug stond werd schoorvoetend toegegeven  :eusa_doh:

crisis gesust :)

daytonawim

Wel effe in de gaten houden of je klachten krijgt.

Met iets te veel olie dat geen kwaad kan, staven hun met de aanname dat oude auto's toch wel olie verbruiken.
nou ik zit zelf altijd met vullen op 3/4 tussen min en max en zal  niet de enige zijn hier die dat doet (benzine motor)


LQDI

Bij de D5 motoren is een stijgend oliepeil wel mogelijk ( ik geloof alleen icm roetfilter ) :eusa_shhh:

Sbv

Citaat van: LQDI op 09-08-2011 09:46:23
Bij de D5 motoren is een stijgend oliepeil wel mogelijk ( ik geloof alleen icm roetfilter ) :eusa_shhh:

Enkel in het laatste type vanaf 2007 en daar zit ergens iets in de software

Jeroentjuh

Citaat van: Sbv op 09-08-2011 09:54:41
Citaat van: LQDI op 09-08-2011 09:46:23
Bij de D5 motoren is een stijgend oliepeil wel mogelijk ( ik geloof alleen icm roetfilter ) :eusa_shhh:

Enkel in het laatste type vanaf 2007 en daar zit ergens iets in de software

Komt voor een groot deel ook door de moderne "groene" bio dieselbrandstoffen......